afspelen “op deze iphone”

Ik kreeg de melding dat het afspelen vanop de iPhone en iPad zal wegvallen.

Ik heb net de Play:1 gekocht omdat nu net vanaf de iPhone muziek kon worden afgespeeld.

Het is een beetje belachelijk en hoop dat sonos die functie wel laat bestaan!
Ik kon dan evengoed voor de Bose gegaan zijn!!

Waarom die beslissing eigenlijk?

Groeten
chris

16 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Dit betreft puur de muziek die fysiek op je iPhone staat deze functie werkt niet goed met nieuwere iOS versies vandaar dat Sonos dit besloten heeft,
Je geeft aan dat je hem net gekocht hebt misschien kun je hem omruilen voor een one in verband met AirPlay.
Anders centjes terug en voor de bose gaan😉
Reputatie 7
Badge +2
Er zijn helaas te veel problemen met het streamen vanuit een iPhone of iPad waardoor het de gebruikers ervaring helaas meer tot het negatieve doet leunen.
Dit is mede de de reden dat Sonos de keuze maakt de functie weg te halen.
Denk bijvoorbeeld aan de slaapstand van een IPhone of IPad, waarin als deze op zwart springt, de wifi bedrukt word vanwege stroombesparing, en de muziek hierdoor zou kunnen uitvallen.
We hebben hier tevens een community post voor geschreven met uitleg.
Excuses voor het ongemak.
Badge
Ik stream muziek van de IPod en IPad die daar op staat nog nooit een probleem gehad. Geen enkele storing of onderbreking. Nu ben ik verplicht muziek vanaf mijn IMac te streamen dus altijd aan of via Apple Music die ik dan niet meer op kan zeggen als ik er genoeg van heb.
Zou zeggen laat de mogelijkheid er gewoon opstaan voor de gebruikers die er geen problemen mee hebben, dat zijn er ongetwijfeld een heleboel maar die hoor je niet want voor hun is er niets aan de hand.
Ik stream muziek van de IPod en IPad die daar op staat nog nooit een probleem gehad. Geen enkele storing of onderbreking. Nu ben ik verplicht muziek vanaf mijn IMac te streamen dus altijd aan of via Apple Music die ik dan niet meer op kan zeggen als ik er genoeg van heb.
Zou zeggen laat de mogelijkheid er gewoon opstaan voor de gebruikers die er geen problemen mee hebben, dat zijn er ongetwijfeld een heleboel maar die hoor je niet want voor hun is er niets aan de hand.

Volledig mee akkoord Leo.
Ik ondervond hier weinig problemen mee... Sonos zou die dienst moeten beschikbaar laten voor de mensen die geen problemen ondervinden.
We worden dus gedwongen om bij te betalen voor muziek te beluisteren via SONOS.
Wil je vb luisteren naar spotify of google muziek, dan kan dit enkel met premium...
Uw eigen muziek beluisteren kan via vb een NAS... dat zijn weer extra kosten..

Bedankt SONOS!!
Reputatie 5
Badge +3
Even voor de goede orde: de keuze om Google Music en Spotify enkel met Sonos te laten werken met een premium account, ligt bij respectievelijk Google en Spotify. Waarom? Dat moet je Google en Spotify vragen.

Net zoals met het iOS update verhaal, gaat het hier wéér om problemen die in de kern veroorzaakt worden door Apple, waarvan de rekening bij Sonos wordt gelegd. Sonos kiest ervoor om in plaats van een half functionerend iets te bieden, de boel uit te schakelen, met Airplay 2 als alternatief.
Android heeft dit probleem niet. Gaan jullie ook even allemaal bij Apple klagen dat jullie dure iPhone/iPad niet meer gebruikt kan worden voor dit doeleinde omdat Apple besloot om hun software zo te wijzigen dat Sonos niet meer goed werkt?

Hoewel Apple gerekend mag worden tot één van de meest restrictieve electronica makers, met een walled garden waarin Apple precies bepaald wat je apparaat kan en hoe je het mag gebruiken, merk ik op dat Apple gebruikers dit, ondanks (of misschien wel juist dankzij) de absurd hoge prijzen van de apparaten, gevoeglijk over het hoofd zien. Ondertussen is men wel bereid andere apparaten als Sonos de deur uit te doen wanneer een wijziging doorgevoerd wordt waar ze het niet mee eens zijn. In dit geval dubbel hypocriet aangezien de oorzaak bij Apple ligt.
Ik werk op IT in een ziekenhuis. We kunnen het misschien niet vergelijken maar indien er 2 applicaties plots niet goed meer samenwerken door een update van een van de twee, dan worden de koppelingen aangepast/ bijgewerkt.
Het is niet steeds de uitgever van de app, die de update doorvoerde, die koppeling aanpast.
In het geval hier kan ik ervan uitgaan dat een update door Apple meestal wel noodzakelijk is geweest en zal blijven. Het blijft inderdaad aan Sonos om te kiezen of ze die ondersteuning blijven geven.
Wel, om tegemoet te komen aan de klanten, die gebruik maken van die veel te hoge en absurde geprijsde apparaten, zou Sonos mijns inziens werk moeten maken van degelijke ondersteuning of een mooi alternatief.
Ikzelf merk geen probleem bij gebruik van de functie afspelen vanop iPhone. Dus waarom de keuze niet laten aan de gebruiker zelf: Werkt het niet (goed), gebruik het niet. Maar laat het beschikbaar zijn voor de mensen die hier wel willen kiezen voor die functie.
Reputatie 5
Badge +3
Het moet dan wel mogelijk zijn om het probleem te repareren aan de kant van Sonos. Echter, afspelen vanaf een telefoon is afhankelijk van (de software van) de telefoon, waar Sonos maar heel beperkt invloed op heeft. Het feit dat dit gehandhaafd blijft in de Android app, maar verwijderd in iOS, zegt me dat het iets is dat Sonos niet kán fixen aan hun kant van de software, anders hadden ze dat inmiddels wel al gedaan.
Zie Trueplay, ook daar lijkt het technisch niet mogelijk voor Sonos om de inherente issues van Android (veel verschillende hardware) te overwinnen en zitten we vast aan een feature die maar voor één van de twee platforms beschikbaar is.

Als het gaat om software ontwikkelen voor of met Apple, dan is historisch bekend dat Apple niet gauw bereid is om concessies te doen ten behoeve van "partners". Dus ja, deze wijziging was wellicht noodzakelijk, maar ook Apple zal het vrij weinig interesseren dat er Sonos gebruikers zijn die hierdoor getroffen worden. "Gebruik Airplay" zal hun antwoord zijn.

Het verwijderen van de feature kun je kortzichtig noemen, ik vind het dapper. Sonos kiest ervoor om de feature dan maar niet beschikbaar te stellen, in plaats van toekomstige gebruikers teleur te stellen. Daarmee besparen ze zichzelf misschien wel meer slechte PR dan ze hier nu voor krijgen. Dit zouden Apple gebruikers moeten kunnen waarderen, zie de "dan maar niet" ontwikkelingen rondom het gecancelde Airpower.

Wat me stoort aan dit soort discussies is dat mensen hier altijd doen alsof ze opzettelijk een loer gedraaid worden door Sonos. Sonos heeft niets te winnen bij het verwijderen van features of het niet meer ondersteunen van een OS-versie. Het brengt ze enkel slechte PR en klanten die potentieel voor een ander merk kiezen. Sonos verdient er geen geld aan als mensen een NAS moeten kopen of een Spotify-abonnement afsluiten. Het pushen van nieuwere Airplay 2 compatibele players kan een mogelijke complottheorie zijn, maar vergeet niet dat iOS devices ongeveer 23% van de markt zijn. Hoeveel valt daar nu daadwerkelijk te verdienen, gegeven dat een aandeel daarvan mogelijk al een Airplay compatibele speaker heeft en Sonos ook wel weet dat niet iedereen staat te springen om een nieuw device aan te schaffen?
Beste Sjoop,

ik weet heel goed dat apple halsstarrig vasthoudt aan hun eigenwijze en rigide ontwikkelingen van hun software. Het heeft ook zijn voordelen.

Maar stel je in mijn plaats. Ik heb de Sonos met vaderdag gekregen (niet lang terug) en had de keuze tussen een Bose of Sonos.

Ik heb genoeg filmpjes op YouTube en op de respectievelijke site van de fabrikanten zelf bekeken en vergeleken.

Als het probleem toen al bekend was hadden ze dit al mogen bekend maken i.p.v. de mogelijkheid van afspelen vanop apple device te promoten.

Je kan hier dan ook niet spreken van een goede PR.

Enfin, een discussie heeft hier geen zin. Ik heb nog een smartphone van mijn werk (Android toestel) waar ik niet graag mee werk dus kan ik dit misschien gebruiken om mijn muziek af te spelen. Hopelijk werkt dit dan zoals je beweert.

Vriendelijke groet.
Reputatie 5
Badge +3
Ik snap de teleurstelling best, ik geef alleen aan dat het niet helemaal netjes is om Sonos hier de volledige blaam voor toe te wijzen.

Overigens wist ik niet dat de betreffende functie überhaupt actief gepromoot werd. Ik heb hem nooit zien langskomen in marketing materiaal, maar dat kan aan mij liggen. De functie was namelijk vooral bedoeld als een soort zoethoudertje voor mensen die eigenlijk gewoon een Bluetooth speaker hadden moeten kopen, gezien het concept van Sonos altijd gebaseerd is geweest op afspelen vanaf een "vaste" bron, hetzij lokaal, hetzij streaming.

In het gebruik van Sonos, raad ik eenieder aan, Android of iOS gebruiker, om te werken met een NAS of een streaming dienst. Afspelen vanaf een telefoon is in mijn optiek de slechtste use-case voor Sonos, en doet Sonos ook tekort voor wat het kán bieden.

Over Bose zal ik hier niet uitweiden, maar het gras bij de buren is niet altijd groener.
Ik snap de teleurstelling best, ik geef alleen aan dat het niet helemaal netjes is om Sonos hier de volledige blaam voor toe te wijzen.

Overigens wist ik niet dat de betreffende functie überhaupt actief gepromoot werd. Ik heb hem nooit zien langskomen in marketing materiaal, maar dat kan aan mij liggen. De functie was namelijk vooral bedoeld als een soort zoethoudertje voor mensen die eigenlijk gewoon een Bluetooth speaker hadden moeten kopen, gezien het concept van Sonos altijd gebaseerd is geweest op afspelen vanaf een "vaste" bron, hetzij lokaal, hetzij streaming.

In het gebruik van Sonos, raad ik eenieder aan, Android of iOS gebruiker, om te werken met een NAS of een streaming dienst. Afspelen vanaf een telefoon is in mijn optiek de slechtste use-case voor Sonos, en doet Sonos ook tekort voor wat het kán bieden.

Over Bose zal ik hier niet uitweiden, maar het gras bij de buren is niet altijd groener.

Ik vind het schandalig. Ik Sonos jaren geleden aangeschaft in combinatie met een dock voor mijn iPod.
Dat wordt sinds vorig jaar niet meer ondersteund. Speciaal een iPod Touch gekocht. Dit is in jouw optiek de slechtste use-case, maar in mijn optiek de meest gebruiksvriendelijke mogelijkheid om muziek via Sonos te beluisteren. Ik word nu gedwongen om een One te kopen.

Volledig mee akkoord Leo.
Ik ondervond hier weinig problemen mee... Sonos zou die dienst moeten beschikbaar laten voor de mensen die geen problemen ondervinden.

Helemaal mee eens. Om de muziek op mijn iPhone af te kunnen luisteren zou ik gedwongen zijn om een nieuwe speakers te kopen. Dat kan toch niet waar zijn?

Dit ging niet helemaal goed, dus nogmaals:

Helemaal mee eens. Om de muziek op mijn iPhone af te kunnen luisteren zou ik gedwongen zijn om een nieuwe speakers te kopen. Dat kan toch niet waar zijn?

Dit ging niet helemaal goed, dus nogmaals:

ik begrijp inmiddels dat het aan Apple ligt. Maar het is en blijft jammer.

Reputatie 6
Badge +3

Je wordt niet gedwongen om nieuwe speakers te kopen. Als je je muziek upload naar Google Music free (max 50.000 nummers) en deze als muziekservice toevoegt, kost het je helemaal niets.

Dank voor de tip.

Reageer