Advies bij installeren & set-up / met of zonder Boost?

• 24 July 2017
  • 6 reacties
  • 7084 Bekeken

Badge
Beste Forum-leden,

Allereerst wil ik jullie meegeven dat ik nieuw ben in de wereld van Sonos. Mijn vriendin en ik hebben onlangs een huis gekocht die wij 1 september gaan betrekken. Zoals vele mannen bepaald een man veelal het interieur niet, maar wel de geluid en beeld installatie. Zo ook ik! Hierbij is mijn keuze gevallen voor Sonos en heb inmiddels de volgende producten aangekocht: 2x Play:5, 1x Play:1, 1x Playbar, 1x Sub en 1x Boost.

Voordat ik 1 september ga beginnen met alles aan te sluiten, wens ik graag van jullie experts het beste advies te krijgen. Ik heb de Boost "uit voorzorg" gekocht, omdat ik geen verlies van kwaliteit wil en eventuele haperingen wil voorkomen. Dit werkt absoluut op mijn zenuwen. Onze woning is een recent gebouwd huis (2013) en is voorzien van een glasvezelbekabeling (80mb UP & 80mb DOWN), die in de meterkast binnenkomt. De bedoeling is om vanuit de router de Boost te koppelen en op te hangen in de meterkast. Vanuit hier wordt "het eigen SONOS netwerk" gecreëerd. Daarbij wil ik een Ethernet-kabel vanuit de router trekken naar de Playbar in de woonkamer, zodat deze direct aangesloten is op de router. Vanzelfsprekend wordt de Playbar gekoppeld middels een optische kabel met de TV (LG). De Playbar wordt dan uitgebreid met 2x Play:5 & Sub voor het beste stereo geluid bij het kijken van TV. De 2x Play:5 wil ik draadloos gebruiken (dus niet bekabeld met een Ethernet-kabel), vandaar de Boost.

Nu luidt mijn vraag: is dit de juiste manier of hebben jullie een beter advies?

Denk hierbij aan:
- Sonos Boost niet in de meterkast ophangen, maar een kabel te trekken naar de woonkamer en daar de Boost plaatsen en aansluit op de Ethernet-kabel?
- Sonos Playbar aansluiten met Ethernet-kabel is overbodig als ik een Boost heb?
- Sonos Boost is überhaupt overbodig?
- Zullen de Play:5 speakers & Playbar niet "achterlopen" op het beeld van de TV in deze set-up?

Wellicht een wat lang verhaal, maar wel de vragen waar ik mee zit. Ik hoop dat jullie de moeite hebben genomen om dit te lezen en deze beginner verder op weg te helpen.

Alvast bedankt voor jullie bericht.

Vriendelijke groeten,
Dexter

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Beste Dexter, allereerst welkom op onze community en welkom als nieuwe Sonos gebruiker!
In jouw situatie, als je de Playbar met een netwerkkabel aansluit op de router, is het in principe niet nodig om de Boost te hebben. Het is namelijk zo dat elke speaker van zichzelf de mogelijkheid heeft om een soort "Boost" te worden, als deze aangesloten word met een netwerkkabel op de router. Vanuit de Playbar zal dan het SonosNet netwerk opgebouwd worden en zullen alle speakers in principe met de Playbar verbinden.
Dit is meestal sowieso een betere situatie omdat vaak de Playbar in een meer centrale plek staat dan de Boost.
Daarnaast kan je natuurlijk kiezen om de Boost aan te sluiten en de Playbar niet, of allebei, wat dat betreft is de keuze hierin geheel aan jou.

De Play:5's kun je installeren als surroundspeakers voor de Playbar zelf, en op die manier zal je geen vertraging/achterlopen hebben bij het beeld van de TV. Het is namelijk zo dat surroundspeakers op het 5GHz netwerk van de Playbar zelf geïnstalleerd worden, wat voor een rechtstreekse snelle verbinding zorgt, in plaats van dat het van de Playbar eerst naar de router gestuurd moet worden, en dan weer naar de Play:5's.
Badge
He Nick,

Bedankt voor je verwelkoming en jouw duidelijke uitleg. Hier heb ik wat aan.

Ik denk dat de Boost dan overboden is en ik beter terug kan sturen. De Playbar sluit ik dan aan d.m.v. een kabel op de router. Dit zal dan voldoende zijn.

Ik werd eerlijk gezegd een beetje "bang" gemaakt door een verkoper in de winkel. Hij vertelde dat het netwerk van Heos by Denon beter en stabieler is, waardoor een Boost echt noodzakelijk is.

Bedankt voor jouw reactie!
Ik heb een boost installatie met daaraan gekoppeld een drietal Sonos afspelers; Recent heb ik mijn WIFI/netwerk router van de operator vervangen door de meest recente van Proximus. De Sonos applicatie die op mijn vaste PC staat ziet mijn Sonos spelers niet meer. Ik heb ondertussen geprobeerd om dit opnieuw te installeren, maar las ik klik "aansluiten op bestaand systeem" dan ziet hij die booster niet. Die vaste PC is zowel via netwerkkabel als draadloos verbonden met de router waarop de booster via netwerk kabel is aangesloten. Alle Sonos producten werken waaruit dus blijkt dat d connectie tussen Sonos booster en netwerk router in orde is. Hoe krijg ik die applicatie terug geinstalleerd op die vate PC? (op de mobiele toestellen werken de Sonos applicaties wel)
Badge
He Filip,

Zelf denk ik dat dit een nieuwe topic is om snel antwoord op jouw vraag te krijgen van de experts. Wellicht dat je beter alles kan de-installeren en opnieuw moet installeren. Heb je wel de meest recente updates uitgevoerd?

Succes met de installatie!

Groeten.
Bedank voor je reactie. Herinstallatie had ik al geprobeerd. Ik kreeg ondertussen hulp per telefoon(wel hiervoor naar Nederland moeten bellen want het Belgisch nummer is buiten dienst en een klein uurtje moeten wachten). Het werkt nu. De oorzaak was dat op niveau van de netwerkconnectie, door die nieuwe router, dit op "public netwerk" stond en dit moet je op thuisnetwerk zetten. Het tweede probleem zat in de antivirus software(Avast Premier), waar je een gelijkaardige instelling hebt voor de firewall. Die moest ook op homenetwerk staan. Dus twee settings veranderen en probleem opgelost. Maar je moet het wel weten. Ik waas tevreden met de hulp per telefoon.
Reputatie 5
Badge +2
@Filip Je systeem is in orde, anders hadden je mobiele apps ook geen verbinding kunnen maken. Waarschijnlijk heeft je computer het nieuwe netwerk nog niet herkend als een prive netwerk, maar staat het te boek als een publiek netwerk (dit gaat vaak automatisch). Ik neem nu even aan dat het gaat om een Windows PC. Kijk rechtsonderin bij je taakbalk - daar zit je netwerk icoon. Ga naar het Netwerkcentrum en klik dan op Thuisgroep (links onderin het scherm). Hier kun je de locatie veranderen. Je krijgt een vraag of je de computer in staat wil stellen om zichtbaar te zijn op het netwerk - antwoord met ja. Mocht je met dit proces ergens moeite hebben, dan kun je ons het beste even telefonisch contacteren. Ons nummer vind je hier.

@Dexter Wanneer iemand zijn Sonos systeem opnieuw installeert, dan verliest deze alle instellingen, zoals afspeellijsten, favorieten etc. Aangezien sommige mensen hier vele uren in steken, geven we dit advies pas als laatste. 😉