Beantwoord

Activeren Google Assistant in nederland. (Via android)


Badge
Edit: voor sommigen schijnt het al te werken door alleen sonos op amerikaans adres te zetten, dit werkte voor mij alleen niet, hierdoor ben ik dus even gaan prutsen en is het op deze langere manier toch gelukt!


Hallo forum,

Ja de titel klopt, als dit niet is toegestaan dan sorry sonos forum mods. Dit is alleen voor de mensen die het kleine risico willen nemen om nu al google assistant te hebben. (En natuurlijk willen genieten van lekker nederlands praten tegen je sonos speaker)

Ik was dus zonet even aan het prutsen en het is me gelukt om de google assistant hier te activeren in nederland, de volgende stappen heb ik allemaal uitgevoerd waardoor ik een update kreeg in de playstore van de sonos app en vervolgens een update van mijn Sonos One (1ste generatie) Aangezien ik al deze stappen achter elkaar aan heb uitgevoerd weet ik niet welke stappen precies voor de update zorgden, maar als je dus al deze stappen uitvoert krijg je de google assistant

0,5. Om Alexa in NL te activeren had ik mijn land van mijn sonos account al op VS staan via sonos.com
1. In Google Maps mijn thuisadres aangepast naar een willekeurig adres in de VS
2. Mijn mobiel in het Engels gezet
3. VPN app geinstalleerd en alvast een amerikaanse locatie gekozen (Ik gebuik de app: Windscribe)
4. Nep locatieapp geinstalleerd (Ik gebruik FlyGPS)
4. mobiel uitgezet
5. SIMkaartje verwijderd en mobiel weer aangezet
6. De neppe locatieapp vast gezet op locatie in VS
7. VPN Geactiveerd (In VS dus)

Na al deze stappen (Kan zo 20 min in beslag nemen) opende ik de Sonos app en zag boven in het scherm dat er een update beschikbaar was voor de sonos controller app vanuit de playstore en heb deze dus geinstalleerd. Na de update kreeg in de melding in mijn sonos app dat ik mijn sonos one een software update kon geven en deed dit dus ook. Hierna kon ik in de sonos app bij instellingen -> spraakservices de google assistant kiezen en mijn google account kon linken. Vervolgens kan je tijdens de installatie de locatie van je speaker op je thuisadres zetten (voor weersvoorspellingen enz)

Je google assistant springt door het veranderen van je thuisadres automatisch op nederlands!
Nu kan je die 7 stappen weer terugdraaien en genieten van je google assistant!
1. Maps adres weer terug
2. VPN uit
3. SImkaart terug in toestel (hiervoor hoeft het toestel niet uit!)
4. Mobiel terug naar Nederlands

EN GENIET!

Hoop dat ik hiermee iemand een plezier gedaan heb, heb je uitgebreidere instructies nodig wil ik deze wel maken, laat me het hieronder even weten.

Groet,
Luuk
icon

Beste antwoord door Tim S 2 July 2019, 16:41

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Op Android kan het iets pijnlozer. Je kunt apps "sideloaden", wat betekent dat je apps (of appversies) kunt installeren die niet in de Play Store staan of locatie-gelimiteerd zijn. Er zijn sites (die ik hier niet ga linken, om te voorkomen dat Sonos straks klachten krijgt van mensen die hun telefoon om zeep hebben geholpen) die een archief bijhouden van de apps die gepubliceerd worden. Van dergelijke site heb ik de 10.2 versie van de Sonos app gehaald, die meteen een update van je spelers kan forceren. Hierna herkende ook Google mijn spelers al. Om het in de Sonos app werkend te krijgen moest ik inderdaad de landinstelling van mijn Sonos account op US zetten.
Reputatie 3
Badge +2


Na al deze stappen (Kan zo 20 min in beslag nemen)


Al die stappen had je over kunnen slaan, die update heeft iedereen gekregen. Na die update had je alleen je Sonos op US hoeven zetten (wat je dus al had) en het werkt...
Badge
Op Android kan het iets pijnlozer. Je kunt apps "sideloaden", wat betekent dat je apps (of appversies) kunt installeren die niet in de Play Store staan of locatie-gelimiteerd zijn. Er zijn sites (die ik hier niet ga linken, om te voorkomen dat Sonos straks klachten krijgt van mensen die hun telefoon om zeep hebben geholpen) die een archief bijhouden van de apps die gepubliceerd worden. Van dergelijke site heb ik de 10.2 versie van de Sonos app gehaald, die meteen een update van je spelers kan forceren. Hierna herkende ook Google mijn spelers al. Om het in de Sonos app werkend te krijgen moest ik inderdaad de landinstelling van mijn Sonos account op US zetten.

Dit klinkt inderdaad veel makkelijker, hier gebruik je toch dan van die APK files voor?
Reputatie 5
Badge +3
Precies, maar nogmaals, aangezien dat niet bepaald een standaardfunctionaliteit is, geef ik daar niet teveel detail over.
Overigens heeft Damon77 gelijk, inmiddels is de app-update naar 10.2 uitgerold in de Play Store, zonder locatierestrictie. Het enige wat je dan nog hoeft te doen om GA te kunnen activeren, is de landinstelling in je Sonos-account wijzigen.
Alle andere stappen die je noemde gaan erg ver, de controle op locatie door Sonos is niet zo strikt (geen GPS, geen IP geolocation). Verder zit die check blijkbaar alleen aan de kant van Sonos, Google zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken vanaf welke locatie en via welk systeem je hun Assistent gebruikt.
Reputatie 7
Badge +2
Heb de tekst HOW TO uit het onderwerp weggenomen.
Komt erg officieel over, terwijl het eigenlijk niet de HOW TO is.
De stappen die luukbos1 beschrijft, willen we liever niet uitgevoerd zien.
Verder raden wij van Sonos niet aan de land-locatie van je systeem aan te passen, het kan een negatief-effect hebben op het algemeen functioneren van je systeem.
We rollen in fases de Google Assistent uit, en hopen spoedig ook NL van hun spraak-service te voorzien.
Reputatie 5
Badge +3

Verder raden wij van Sonos niet aan de land-locatie van je systeem aan te passen, het kan een negatief-effect hebben op het algemeen functioneren van je systeem.

Goede opmerking ja, dit is natuurlijk allemaal voor eigen risico. Ik kan me voorstellen dat dit door sommige streaming services als een vorm van verificatie wordt gebruikt, in verband met de rechten op bepaalde muziek.

De stappen van luuk, spoofen van locatie middels rare GPS apps, VPNs etc. lijken me niet alleen onverstandig voor de werking van meer dan alleen Sonos, het gaat volgens mij ook naar het randje van wat legaal is. En als het niet illegaal is, dan gok ik dat het zomaar eens in strijd zou kunnen zijn met allerlei algemene voorwaarden (van Sonos, van Google, noem maar op).
Reputatie 7
Badge +2
Zie ook liever niet, dat als Sonos de spraakdienst in Nederland actief heeft, mensen opeens problemen ervaren omdat deze stappen doorlopen zijn.
Wij helpen uiteraard graag bij netwerk problemen, maar zie liever niet dat onze eerste vraag zal worden of de stappen van dit topic doorlopen zijn in het verleden. :8
Reputatie 2
Badge +1
Zie ook liever niet, dat als Sonos de spraakdienst in Nederland actief heeft, mensen opeens problemen ervaren omdat deze stappen doorlopen zijn.
Wij helpen uiteraard graag bij netwerk problemen, maar zie liever niet dat onze eerste vraag zal worden of de stappen van dit topic doorlopen zijn in het verleden. :8


Word het dan niet eens tijd dat Sonos NL wat informatie naar buiten gaat brengen, want nu komt al het nieuws bij de buren naar buiten en gaan mensen toch dingen uitproberen omdat het vanuit Sonos totaal stil blijft...
Reputatie 7
Badge +2
Zie ook liever niet, dat als Sonos de spraakdienst in Nederland actief heeft, mensen opeens problemen ervaren omdat deze stappen doorlopen zijn.
Wij helpen uiteraard graag bij netwerk problemen, maar zie liever niet dat onze eerste vraag zal worden of de stappen van dit topic doorlopen zijn in het verleden. :8


Word het dan niet eens tijd dat jullie wat informatie naar buiten brengen hierover, want nu komt al het nieuws bij de buren naar buiten en gaan mensen dingen proberen omdat het vanuit Sonos totaal stil blijft...

Denk dat ik een beetje in herhaling begin te vallen.
Heb al meerdere keren aangekaart dat Sonos bericht zal geven als Sonos hier een officiele comment op wil plaatsen.
Dat andere fora's publieke informatie uit het internet vissen, wil niet zeggen dat alles vast staat.
Kan zomaar, dat er toch nog wijzigingen plaats vinden, of dat er vertraging zou ontstaan.
Wij leveren dus de informatie als alles zeker is.
Reputatie 2
Badge +1

Denk dat ik een beetje in herhaling begin te vallen.
Heb al meerdere keren aangekaart dat Sonos bericht zal geven als Sonos hier een officiele comment op wil plaatsen.


Dat snap ik, maar Sonos schrijft zelf op zijn blog dat ze begin 2019 met een update hopen te komen over GA (dit geeft toch een bepaalde verwachting), maar daarna blijft het geheel stil. Het is nu bijna de tweede helft van 2019 en overal komt nieuws vandaan, zelfs uit de hoek van Google en nog steeds houd Sonos media stilte. Vergeet ook niet dat niet iedereen hier het forum volgt, en dus de blog post van maanden geleden het laatste is wat ze vanuit Sonos te horen hebben gekregen over GA/Sonos

Persoonlijk snap ik hier niks van, maar blijkbaar vind Sonos dit de juiste weg om met zijn klanten te communiceren...
Reputatie 7
Badge +2
In het verleden communiceerde we hoe Alexa op de markt kwam, om naderhand er achter te komen dat bijvoorbeeld de Nederlandse markt hier geen deel van uitmaakte.
Dit heeft ons er wel toe bewogen dat wij niet zomaar dingen meer zeggen, of datums benoemen, totdat bij ons op kantoor de feiten op tafel liggen.
Reputatie 2
Badge +1
Dit heeft ons er wel toe bewogen dat wij niet zomaar dingen meer zeggen, of datums benoemen, totdat bij ons op kantoor de feiten op tafel liggen.

Dat is juist mijn punt, op jullie blog melden jullie maanden geleden "Hou de blog in de gaten voor meer informatie. We hopen begin 2019 een nieuwe update te kunnen geven!" Haal die info dan van jullie blog af als je dit niet kan waar maken, want dit geeft toch een bepaalde verwachting richting klant, wat jullie zelf hebben gecreëerd met deze tekst.
Reputatie 2
Badge +1
Dat zei ik "blijkbaar vind Sonos dit de juiste weg om met zijn klanten te communiceren..." :8
Reputatie 7
Badge +2
Sonos heeft per 2 Juli 2019 de Google spraakdienst voor de Nederlandse markt online gebracht.
Zie hiervoor de officiele melding in het volgende topic.

We zullen de oude topics sluiten aangezien er in veel informatie beschreven staat wat mogelijk niet up-to-date is.

We zien dan ook graag nieuwe topics aangemaakt mochten er vragen zijn over de spraakdienst.
Zie ook graag ons topic welke beschrijft hoe je Google Assistent kan opzetten, of het volgende topic met wat tips mochten er problemen zijn bij het opzetten of gebruik van de spraak dienst.