5GHZ en 2,4GHZ problemen

• 21 mei 2015
  • 5 reacties
  • 2828 Bekeken

Reputatie 2
Heb enkele weten een Acces point geïnstalleerd die automatisch het netwerk zou versterken en overnemen. Bleek het na installatie niet te doen zodat ik telkens een extra netwerk erbij kreeg. Na dit uitgeschakeld te hebben zijn de problemen met mijn Sonos connect begonnen. Ik heb het 5GHz netwerk moeten inschakelen en sindsdien schakelen mijn smartphone of tablet voortdurend om van beide netwerken waardoor sonos niet altijd beschikbaar was. Ik zie nu dat de software mijn sonos net vind als ik het 5GHz netwerk selecteer. Dit terwijl bij mijn weten het 2,4GHz netwerk verantwoordelijk is voor Sonosnet. Mijn Connect is bedraad verbonden met internet en PC via bedraad netwerk en hieraan scheelt niets.
Wat best doen, enkel 2,4GHz netwerk werkt niet. Is mijn router nu stuk?

5 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Welkom op het forum, Charlie Boy!

SonosNet werkt in beginsel op 2,4 GHz en slechts op 5 GHz in het geval van een surround-configuratie. Beschrijf om te beginnen je Sonos-systeem en je netwerkconfiguratie voor ons zo compleet mogelijk.
Reputatie 2
Mijn installatie omvat een Sonos connect die bekabeld is met mijn netwerk. Hierop staat een NAS als muziekbron en is verbonden met internet en de router. Deze router verzorgt het wifi-net dat eerst 2,4GHZ alleen was en noodgedwongen 5GHz is aan toegevoegd om sonos te kunnen bedienen. Acces point zou gaan dienen voor een beter ontvangst buiten van mijn wifi net om de connect te bedienen. Deze is via een versterker verbonden aan boxen buiten en binnen. Buiten een bedrade pc, tablet en smartphone is er niets meer dat gebruikt maakt van wifi. Ik heb geen play of andere box van sonos.
Reputatie 3
Badge +2
noodgedwongen 5GHz is aan toegevoegd om sonos te kunnen bedienen.

Je hebt een Connect en die functioneert uitsluitend met 2,4GHz, niet met 5GHz. Maar dat geldt slechts bij gebruik van het draadloze SonosNet.

Sonos connect die bekabeld is met mijn netwerk.

Omdat de gehele Sonos-configuratie (de Connect) bekabeld is aangesloten, kan er geen probleem met wifi of met SonosNet zijn. Het probleem moet daarom te maken hebben met de draadloze communicatie tussen tablet en smartphone met je netwerk. Kun je de Connect wel zien vanaf de Sonos Desktop Controller op de PC?
Reputatie 2
Op de PC is de connect altijd aanwezig, daar is zeker geen probleem. Op mijn tablet zie ik wel het sonosnet als draadloos netwerk maar hier kan ik niet op inloggen. dit zal allicht normaal zijn.
Ik vrees inderdaad ook voor zuivere (onafhankelijk van sonosnet) wifi problemen tussen tablet en draadloze router.
Reputatie 3
Badge +2
Op de PC is de connect altijd aanwezig, daar is zeker geen probleem.

Mooi, dan kun je Sonos dus altijd bedienen.

Op mijn tablet zie ik wel het sonosnet als draadloos netwerk maar hier kan ik niet op inloggen.

SonosNet is een verborgen netwerk en dus niet zichtbaar. Ik begrijp daarom niet goed wat je nu bedoelt. Is de tablet iOS of Android? In dat laatste geval kun je hem rechtstreeks op SonosNet aansluiten via de instellingen op de Sonos Desktop Controller.

Reageer