Vraag

5.1 Niet mogelijk met Beam en 2 Play:1?

  • 27 March 2021
  • 5 reacties
  • 166 Bekeken

Badge +1

Ik wilde laatst een film kijken, en daar stond bij 5.1

Ik heb een beam, en in diezelfde kamer als stereopaar L+R twee play:1's. 

Ik kreeg echter geen geluid. Dus is er met deze set geen 5.1 geluid mogelijk? Moet ik dan de twee play:1's updaten naar sonos one's of sonos one SL's  en er perse een SUB aan toevoegen om dit te kunnen krijgen? 

Of is enkel de vervanging van de twee play:1's genoeg naar sonos one SL's om 5.1 icm de beam te krijgen? Heb diverse topics hier gelezen maar snap het nog niet helemaal… 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je moet de play 1’s verwijderen uit de stereo opstelling en koppelen aan de Beam als surroundspeakers.

Gevolg is wel dat je bij muziek altijd geluid uit alle speakers zult hebben. 
https://support.sonos.com/s/article/2927?language=nl_NL

Badge +1

Sorry, heb net gekeken en zie inderdaad dat de twee play:1's wel aan de beam gekoppeld zijn. Dat gevolg dat muziek uit alle speakers komt is niet erg dat wil ik juist. 

 

Maar dan nog heb ik dus nu geen 5.1 maar lees net op internet dat de SUB de 1 is in 5.1 , dus dan heb ik nu wel 5.0 ofzo? of 3.0 ? 

Reputatie 7
Badge +3

Formeel zou je 5.0 hebben, de Beam telt voor 3 plus de 2 surroundspeakers. De Beam levert ook lage tonen, waardoor de sub niet direct nodig is. Dit is een keuze die jezelf moet nemen. Mijn ervaring is wel dat het geluid op elk gebied mooier wordt, dus niet alleen het laag.

Of er ook 5.1 afgespeeld wordt is nog de vraag omdat dit weer van diverse instellingen op je tv en/of decoder afhangt. Je kunt dit zien in de app waar je het volume regelt. Voor surround zou daar Dolby Digital 5.1 moeten staan. 

Reputatie 7

Zo ziet het er dan in de app van Sonos uit:

Dan moet je echter zowel je TV als de evt. settopbox van je provider instellen op Dolby Digital (let op: niet op Dolby Digital+).

Reputatie 7
Badge +3

Mooie aanvulling 😌 Ik was niet in de gelegenheid een schermafdruk van tv geluid te maken.