Zacht geluid bij tv content, muziek kan wel hard

  • 12 June 2014
  • 43 reacties
  • 11101 Bekeken

Reputatie 2
Hoi,

ik heb sinds gisteren een Playbar en de Sub. Alles aangesloten zoals het moet, Playbar zit via de meegeleverde optische kabel aan een gloednieuwe Samsung UE55HU7500 tv. Al mijn randapparatuur zoals UPC mediabox en Apple tv gaan via HDMI naar de tv.

Muziek streamen vanaf mijn laptop of bijvoorbeeld een radiostation opzetten levert een geweldig en als ik wil keihard geluid op wanneer ik het volume helemaal open zet.

Als ik echter tv kijk (waarbij het niet uitmaakt of dat UPC is of bijvoorbeeld iets via apple tv) dan kan ik het volume op de Sonos app voluit zetten, maar dan is het eindresultaat ongeveer de helft van het volume wat ik krijg wanneer ik muziek aanzet.
Oftewel de tv of de optische kabel lijkt wel een remmende factor te hebben op het volumenivo wat Sonos kan realiseren.
Beetje zonde zo want de interne speakers van de tv zelf kunnen bijna nog harder dan de Sonos spullen :(

Weet iemand wat ik hier aan kan doen en of ik bijvoorbeeld nog een instelling op de tv ofzo moet aanpassen?! thanks alvast!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

43 Reacties

OR: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/idea-missing-volume-ajustment-for-input-on-playbar-6718166
THIS IS A DIFFERENT MESSAGE ...... OR: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/idea-missing-volume-ajustment-for-input-on-playbar-6718166
Reputatie 5
Badge +3
Klopt gewoon helemaal wat flowerchild zegt en helemaal niet zo moeilijk te begrijpen.
Het gaat haar helemaal niet om Dolby 5.1 of DTS.
Gewoon het switchen tussen TV geluid en radio/audio.
Hier zit een ongelofelijk verschil tussen met volume.
ik heb dit zelf ook en moet dus uitkijken met zomaar even switchen van bron, je schrikt je werkelijk de pleuris als je niet uitkijkt.
Ja ik heb ook een Samsung TV en heeeeeeel veel Sonos componenten.
Hier is echt werk aan de winkel voor Sonos......
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb er totaal geen last van dus het heeft wel degelijk met bronvolume te maken, neemt niet weg dat volume leveling handig kan zijn als er een te groot verschil in bronvolume zit.
Reputatie 5
Badge +3
Damon, welke merk TV heb jij??
Reputatie 2
Badge +1
Ik sluit mij helemaal aan bij Damon77, ik heb er ook totaal geen last van. Ik beschik over een Samsung UE40F8000SL.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb een Philips TV zonder optische uitgang, ik gebruik een optische switch om geluid van mijn Ziggo decoder (Cisco), XBOX360 en PC naar mijn Playbar te krijgen, er is wel een klein verschil in volume, maar niet zo ernstig dat je je de pl... schrikt.
Als je zelf verschillende apparaten met optische uitgang hebt (Decoder, DVD/Blu-ray speler, PC, Game console, Apple TV etc) zou je het eens kunnen testen door ze rechtstreeks op de Playbar aan te sluiten, grote kans dat er wel wat verschil in volume zit wat aangeeft dat het aan het bronvolume ligt.
Nogmaals denk ik dat volume leveling een goed idee zou zijn omdat de verschillen in bronvolume erg groot kunnen zijn, maar het ligt dus niet alleen aan Sonos.
Reputatie 5
Badge +3
Check
staat de optical output van je tv wel op zijn maximale volume? dit speelt namelijk ook een rol waardoor je zacht geluid krijgt. bij de meeste tvs kan je het volume van de optical output namelijk ook instellen. ik heb zelf een sony tv en mijn volume van mijn optical output via de tv staat op 100% ik heb geen verschil in geluid via tv of via streamen via de app.
Veel TV's hebben de mogelijkheid "aanpassen van optical out volume", niet; vandaar dit problem. "Normaal" lost een voorversterker dit op; deze optie ontbreekt helaas (nog) in het SONOS pakket
Reputatie 2
HUMAX 5200
Samsung LED TV
Sonos Playbar

bij de installatie Playbar + Play1's bij mijn broer hadden we hetzelfde euvel,
uiteindelijk bleek dat de volume digitale output op de HUMAX tv decoder standaard op 20% stond, dit is dus verhoogt
En Voila, opgelost !
Badge
Na de update van de sonos ap kan je nu het geluid van tv en muziek WEL apart instellen!!
Ik heb een Sony tv en ik heb dit probleem ook. In de geluids instellingen heb ik voor de Digital Audio Out drie opties: Auto 1, Auto 2 en PCM. Ik heb daadwerkelijk geen idee welke nou een 5.1 Dolby surround signaal door geeft. Elk geluid wat door de tv komt naar de Playbar is dus zachter dan als ik de Sonos app gebruik. Is er inmiddels al een oplossing? En wat is de beste optie voor de Sony Digital audio out?:?
Na de update van de sonos ap kan je nu het geluid van tv en muziek WEL apart instellen!!

Huh? Hoe dan?
Badge
Dit onderwerp heb ik ook besproken met de Sonos helpdesk. Ongeveer een dik jaar geleden.
Tot nu toe geen echte oplossing gehoord.
Ook bij mij scheelt het volume niveau tussen tv afspelen en streamen.
Ik heb mij er ondertussen bij neergelegd. Natuurlijk is het frustrerend.
Ik ben ook benieuwd hoe je dat met de nieuwe app zou kunnen veranderen?
Reputatie 3
@Ryan G: als je hem op PCM zet, gaat de Playbar automatisch dat verdelen over linker- en rechterkanaal. Dat is niet hetzelfde als dolby digital 5.1, maar dat heb je ook niet nodig tenzij je ook een sub en 2 actherspeakers hebt. Indien je dat wel hebt, dan weet ik het niet meteen, denk niet dat de Playbar het zo kan omzetten zonder hulp.

En je andere vraag: op de app kan je bij instellingen - instellingen kamer - playber - geavanceerde audio - daar het geluid van de achter speakers aanpassen voor muziek t.o.v. tv geluid.
Hoi,

ik heb sinds gisteren een Playbar en de Sub. Alles aangesloten zoals het moet, Playbar zit via de meegeleverde optische kabel aan een gloednieuwe Samsung UE55HU7500 tv. Al mijn randapparatuur zoals UPC mediabox en Apple tv gaan via HDMI naar de tv.

Muziek streamen vanaf mijn laptop of bijvoorbeeld een radiostation opzetten levert een geweldig en als ik wil keihard geluid op wanneer ik het volume helemaal open zet.

Als ik echter tv kijk (waarbij het niet uitmaakt of dat UPC is of bijvoorbeeld iets via apple tv) dan kan ik het volume op de Sonos app voluit zetten, maar dan is het eindresultaat ongeveer de helft van het volume wat ik krijg wanneer ik muziek aanzet.
Oftewel de tv of de optische kabel lijkt wel een remmende factor te hebben op het volumenivo wat Sonos kan realiseren.
Beetje zonde zo want de interne speakers van de tv zelf kunnen bijna nog harder dan de Sonos spullen :(

Weet iemand wat ik hier aan kan doen en of ik bijvoorbeeld nog een instelling op de tv ofzo moet aanpassen?! thanks alvast!


Ik heb een Ligawo HDMI verdeler er tussen gezet; geluid via deze verdeler met SPDIF. Dus niet meer via de TV. Gaf bij mij ook problemen. Het is nu iig een stuk beter!! https://www.amazon.de/dp/B00H70JSXQ/ref=olp_product_details?_encoding=UTF8&me=
Net een nieuwe sonos met hetzelfde probleem. Probleem is de afstandsbediening van de tv-box, zoals van Ziggo, KPN of in mijn geval Caiway.
Oplossing:
1. Zet met de afstandsbediening van die tv-box het geluid op de gewenste stand.
2. Nu komt het: Zet het geluid van de sonos met de app zachter en zet hem met de afstandsbediening van de tv-box harder zodat het geluidsniveau gelijk blijft. Doe dit net zolang tot het geluid van de sonos ruimte acceptabel laag is.
3. Koppel de afstandsbediening van de tv aan de sonos ipv de afstandsbediening van de tv-box.

Nu is het geluid van de radio goed en de tv ook. Omdat de tv-box met de eigen afstandsbediening het eigen volume aanpast, zal het volume van de sonos ook luider worden, maar de maximale stand zal, na bovenstaande stappen, luid genoeg zijn. Dat komt omdat de sonos het geluid van de tv overneemt als externe luidspreker. Met de afstandsbediening van de tv kun je vervolgens het radio of muziek verder ophogen, of nog beter, doe dat met de app als je toch de muziek selecteert die je wilt horen.

Dit "probleem" lijkt sterk op de situatie van ruim 15 jaar geleden met de introductie van de eerste tv-boxen met de oude geluidsinstallatie en tv om die hele handel fatsoenlijk te koppelen. De vaak nieuwere tv's boden betere connectie mogelijkheden dan de vaak verouderde audio apparatuur. Nu is het precies omgekeerd. De sonos mogelijkheden overstijgen die van de tv-boxen maar dat wordt uiteindelijk ook wel opgelost.