Zacht geluid bij tv content, muziek kan wel hard

  • 12 June 2014
  • 43 reacties
  • 11101 Bekeken

Reputatie 2
Hoi,

ik heb sinds gisteren een Playbar en de Sub. Alles aangesloten zoals het moet, Playbar zit via de meegeleverde optische kabel aan een gloednieuwe Samsung UE55HU7500 tv. Al mijn randapparatuur zoals UPC mediabox en Apple tv gaan via HDMI naar de tv.

Muziek streamen vanaf mijn laptop of bijvoorbeeld een radiostation opzetten levert een geweldig en als ik wil keihard geluid op wanneer ik het volume helemaal open zet.

Als ik echter tv kijk (waarbij het niet uitmaakt of dat UPC is of bijvoorbeeld iets via apple tv) dan kan ik het volume op de Sonos app voluit zetten, maar dan is het eindresultaat ongeveer de helft van het volume wat ik krijg wanneer ik muziek aanzet.
Oftewel de tv of de optische kabel lijkt wel een remmende factor te hebben op het volumenivo wat Sonos kan realiseren.
Beetje zonde zo want de interne speakers van de tv zelf kunnen bijna nog harder dan de Sonos spullen :(

Weet iemand wat ik hier aan kan doen en of ik bijvoorbeeld nog een instelling op de tv ofzo moet aanpassen?! thanks alvast!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

43 Reacties

Lijkt mms een dom antwoord maar mogelijk staat het volume op je kabeldecoder (indien je deze hebt natuurlijk) te laag? Bij mij kan ik dit in ieder geval apart instellen
Reputatie 2
als je de apple rechtsstreeks op de bar aansluit is het geluid dan wel harder? misschien ingangsniveau te regelen bij de bar ( via de app)
Badge
Ik heb hetzelfde "probleem" met nagenoeg dezelfde setting icl tv van samsung zelfde type alleen '48". Het muziekgeluidsniveau is bij mij veel harder dan bij tv geluid als de geluidsbalk ongewijzigd blijft. Voor muziek staat de geluidsbalk op 20% terwijl dat voor tv te stil is en eerder op 70% moet staan. Schakel ik over naar muziek schrik ik me een hoedje van het lawaai. Nochtans staan de geluidsinstellingen van mijn decoder en mediaspeler op max. Is de oplossing al gekend om geluidsniveau voor muziek en tv gelijk te houden?Niet echt storend maar zou leuker zijn als ik niet steeds geluid hoefde te veranderen.
Zelfde probleem hiero maar geen oplossing zo te zien.
Jammer hoor.
Reputatie 5
Badge +2
Hoi,

ik heb sinds gisteren een Playbar en de Sub. Alles aangesloten zoals het moet, Playbar zit via de meegeleverde optische kabel aan een gloednieuwe Samsung UE55HU7500 tv. Al mijn randapparatuur zoals UPC mediabox en Apple tv gaan via HDMI naar de tv.

Muziek streamen vanaf mijn laptop of bijvoorbeeld een radiostation opzetten levert een geweldig en als ik wil keihard geluid op wanneer ik het volume helemaal open zet.

Als ik echter tv kijk (waarbij het niet uitmaakt of dat UPC is of bijvoorbeeld iets via apple tv) dan kan ik het volume op de Sonos app voluit zetten, maar dan is het eindresultaat ongeveer de helft van het volume wat ik krijg wanneer ik muziek aanzet.
Oftewel de tv of de optische kabel lijkt wel een remmende factor te hebben op het volumenivo wat Sonos kan realiseren.
Beetje zonde zo want de interne speakers van de tv zelf kunnen bijna nog harder dan de Sonos spullen :(

Weet iemand wat ik hier aan kan doen en of ik bijvoorbeeld nog een instelling op de tv ofzo moet aanpassen?! thanks alvast!


Het kan hem in de decoder zitten, controleer nog even op wat voor volume de decoder staat, als deze laag staat zet hem dan hoger.
Reputatie 5
Badge +2
Zelfde probleem hiero maar geen oplossing zo te zien.
Jammer hoor.


Zie mijn laatste comment, gebruik jij ook een decoder voor digitale TV? Controleer nog even de volume op de decoder, het lijkt erop dat het probleem zich daar bevindt. Zodra je de volume kan wijzigen op de decoder, zet deze hoger en het zou via die weg verholpen moeten worden.
Decoder volume staat op 100 % dat is de oplossing niet.
Reputatie 5
Badge +2
Decoder volume staat op 100 % dat is de oplossing niet.

Zou je voor mij een diagnose willen insturen van als er radio wordt afgespeeld en als er TV geluid afspeeld.
Diagnose verzonden.
TV 5304770
Radio 5304779
Reputatie 5
Badge +2
Diagnose verzonden.
TV 5304770
Radio 5304779


Dank je wel voor de diagnose's, deze laten niet zien dat de volume op de PLAYBAR zelf veranderen, dit heeft dus te maken met de bron. Is de PLAYBAR direct verbonden met de TV? Is het mogelijk om de PLAYBAR op een ander apparaat te zetten met een optische uitgang, bijv: DVD Speler, Playstation, etc. Dit om te testen of het daar ook gebeurt.
We hebben het hier eerder overgehad. zie draadje:"Setting issue of pre amp of PLAYBAR optical-in"
Resume: Bij Sonos Playbar ontbreekt / of werkt niet goed / het audio level calibratie van de optical in. M.a.w. je hebt meerdere bronnen met verschillende geluids sterktes, die resulteren in verschillende geluidsniveaus na versterking door ieder sonos apparaat.
Dit resulteerd in:
-lagere geluidssterkte bij sommige bronnen (meestal TV's van Samsung als ik alles hierboven zo lees).
-plotseling heel hard gelui wanneer je tussen bronnen switched terwijl je het "master" volume hoog hebt staan.

M.a.w. SONOS werk aan de winkel!!!
Zie ook draadje "Volume Normalization for Online Music Services" .....
Ook bij mij, HTPC zachter geluid dan direct internet radio. Totaal constructie iets uitgebreider (HTPC, decoder en Toslink switch). Maar alle settings geprobeerd.
Ik ben zo blij met deze post! Ik ben nu al dik een maand aan het bellen met zowel Ziggo als de verkoper als Sonos en ik krijg steeds hetzelfde te horen.
Winkel: Mevrouw we verkopen de combi Sonos/ Samsung heel vaak en u bent de eerste met dit probleem. We hebben geen oplossing voor u, het zou gewoon moeten werken.
Sonos: De output vd tv geeft de doorslag. Als deze DD of stereo uitzend doet de playbar gewoon zn werk.
Ziggo: Mevrouw uw signaal uit de muur is stereo dus moet u het probleem bij de verkoper neerleggen, het ligt niet aan ons.
Playbar meegenomen naar winkel: doet het gewoon op demo filmpje samsung.
Thuis niet. Maar als vrouw zie je ze denken: blondje, 45+ daar zal het aan liggen. Je word niet serieus genomen.
Ik kan jullie vertellen dat het baggermerk Philips het wel goed doorgeeft maar dat deze tv software matig een ramp was en ik na lang touwtrekken met Philips na een jaar eindelijk mijn geld terug kreeg.
Maar nu lijkt het wel alsof alle Samsung tv's DDPlus doorgeven en dat pikt Sonos playbar niet.
Dus enige optie die overblijft is een ander merk tv.
Maar ondertussen ben ik zo bang geworden om weer een verkeerde tv uit te zoeken dat ik nu al meer dan een maand zonder zit.
Dus SONOS doe er eens wat aan! Ik heb geen honderden euries betaald voor een product met dergelijke beperkingen! 😞
Blijft verdacht stil heren van Sonos. Waarom word hier geen goede oplossing geboden zodat ik weer ten volle kan genieten van mijn zeer duur aangeschafte playbar? Waarom word dit probleem gewoon weggewoven door iedereen die ik om raad vraag alsof het niet bestaat?
Zoals hier boven vermeld laten zowel de winkel als sonos als samsung en als ziggo het gewoon afweten.
Dingen uitsluiten hebben we tot in den treuren gedaan. Ook hier komt niets uit.
Alle Jip en Janneke oplossingen hebben we ook uitgevoerd.
Wat nu?
Reputatie 3
Hoikes flowerchild,

Het klopt dat de Playbar Dolby Digital 5.1 nodig heeft om surround af te kunnen spelen. Niet alle TVs hebben dat, sommige doen bijvoorbeeld DTS, sommige doen DD+ of HDMI. Die worden (nog?) niet ondersteund en daar is vast een goede reden voor. Ik denk dat zoiets niet 1-2-3 is opgelost omdat de hardware daarvoor aangepast moet worden. Dan zou er een nieuwe Playbar moeten komen. Dat gebeurt vast wel eens, maar Sonos zeggen niet echt hun toekomstige plannen vanwege marktaandelen enzo.

De veiligste optie voorlopig is om heel goed na te vragen naar de TVs, dat degene die je wilt echt wel een DD signaal kan sturen.

'k Heb ook een kennis die heeft zijn Playbar aangesloten direct op een Bluray speler en dat schijnt goed te werken, misschien kan je zoiets ook proberen? Of een converter?

Sorry dat ik niet zo meteen een fool proof oplossing heb, hopelijk vindt je nog iets of heeft iemand anders nog een idee.
Reputatie 5
Badge +2
Blijft verdacht stil heren van Sonos. Waarom word hier geen goede oplossing geboden zodat ik weer ten volle kan genieten van mijn zeer duur aangeschafte playbar? Waarom word dit probleem gewoon weggewoven door iedereen die ik om raad vraag alsof het niet bestaat?
Zoals hier boven vermeld laten zowel de winkel als sonos als samsung en als ziggo het gewoon afweten.
Dingen uitsluiten hebben we tot in den treuren gedaan. Ook hier komt niets uit.
Alle Jip en Janneke oplossingen hebben we ook uitgevoerd.
Wat nu?


Ik kan de fustratie begrijpen, heb jij voor mij misschien ene referentie nummer voor mij van het contact dat je gehad hebt met ons? Het probleem dat het TV geluid zachter is dan bij de Muziek, ligt vaak niet aan het uitvoer formaat van de TV over optisch, maar het volume over Optisch, het kan zijn dat of de TV niet geen hard signaal doorgeeft, of dat er een TV decoder zacht staat waardoor het geluid dus ook zacht wordt doorgevoerd naar de PLAYBAR. Stuur mij gerust een priveberichtje.
Badge
Veel kanalen op je decoder (kpn in mijn geval) geven geen dolby 5.1 door. Een aantal HD zenders geeft dit wel door(o.a. rtl en sbs) maar ook niet allemaal. Netflix is op mijn kpn decoder ook stereo, terwijl dit op mijn ps4 dolby 5.1 is. Misschien is het handig om in de sonos app een optie te maken om te laten zien dat je dolby 5.1 en/of stereo geluid kunt krijgen en dat je het kunt aanpassen eventueel. Dit zou een hoop problemen kunnen oplossen.
Ik kijk gewoon met een kabel abbo van n18 euries.
Het probleem is niet dat ik geen 5.1 krijg. Ik ben al blij als ik stereo kan ontvangen in de zelfde geluidssterkte als wat ik hoor als ik radio luister.
Blijft verdacht stil heren van Sonos. Waarom word hier geen goede oplossing geboden zodat ik weer ten volle kan genieten van mijn zeer duur aangeschafte playbar? Waarom word dit probleem gewoon weggewoven door iedereen die ik om raad vraag alsof het niet bestaat?
Zoals hier boven vermeld laten zowel de winkel als sonos als samsung en als ziggo het gewoon afweten.
Dingen uitsluiten hebben we tot in den treuren gedaan. Ook hier komt niets uit.
Alle Jip en Janneke oplossingen hebben we ook uitgevoerd.
Wat nu?


Ik kan de fustratie begrijpen, heb jij voor mij misschien ene referentie nummer voor mij van het contact dat je gehad hebt met ons? Het probleem dat het TV geluid zachter is dan bij de Muziek, ligt vaak niet aan het uitvoer formaat van de TV over optisch, maar het volume over Optisch, het kan zijn dat of de TV niet geen hard signaal doorgeeft, of dat er een TV decoder zacht staat waardoor het geluid dus ook zacht wordt doorgevoerd naar de PLAYBAR. Stuur mij gerust een priveberichtje.


Hoe check ik het volume over optisch?
Het geluid staat op zn hardst id instellingen vd tv.
En een decoder van Ziggo heb ik niet, ik kijk gewoon via kabel.
Test tv: Samsung Ue 26 C 4000 (foto)

Ook de Samsung 48JU6400 gaf hetzelfde probleem

Audio

Dolby Digital Plus
Virtual Surround
DTS Studio Sound
DTS Codec
DTS Premium Sound 5.1
Sound Output (RMS)
20 W (L: 10 W, R: 10 W)
Reputatie 5
Badge +2
Test tv: Samsung Ue 26 C 4000 (foto)

Ook de Samsung 48JU6400 gaf hetzelfde probleem

Audio

Dolby Digital Plus
Virtual Surround
DTS Studio Sound
DTS Codec
DTS Premium Sound 5.1
Sound Output (RMS)
20 W (L: 10 W, R: 10 W)



Als Dolby Digital 5.1 niet beschikbaar is, kan de TV het signaal niet doorsturen over optisch naar Sonos. Als de enige opties zijn, Automatisch of PCM, is het beste om deze op PCM te houden. Wat je even kan doen om te testen wat voor signaal er doorkomt als de instelling op automatisch staat, een diagnose insturen op het moment dat het probleem zich voordoet, het bevestigings nummer hier posten. Aan de hand van de diagnose kunnen wij zien welk formaat er wordt ontvangen door de PLAYBAR.
Jongens ik geef het op! Steeds word er in een cirkeltje gepraat en de zelfde opties aangedragen.
Het is gewoon niet het product wat ik had verwacht voor het geld wat ik ervoor heb neergeteld.
Inmiddels een gloednieuwe Panasonic CX750 aan geschaft en hetzelfde liedje.
Bedankt voor jullie moeite maar een oplossing zal er wel nooit komen.
SONOS: We hebben dit topic al eerder besproken zie vorige disucssies; dit gaat klanten kosten ....

Resume: PLay bar mist (instelbare) voorversterker voor input sources; hierdoor kun je geen constant volume instellen; hetgeen de nadelige effecten heeft zoals inmiddels al velemalen door diverse mensen omschreven.
zie ook: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/setting-issue-pre-amp-playbar-optical-in-6698550