Vraag

TV-speaker actief door communicatiefout.

  • 1 August 2022
  • 5 reacties
  • 1184 Bekeken

Heb de sonos beam via hdmi op de arc aansluiting van de Sony Bravia KD-43X89J aangesloten. Dit werkt een tijdje tot de televisie plotseling de melding 'TV-speaker actief door communicatiefout' geeft. Via de instellingen kan je het audiosysteem weer activeren, dan heb je een aantal seconden gewoon weer geluid via de beam tot eerder genoemde melding weer verschijnt.

Via de sonos app het audiosysteem weer proberen te verbinden met de televisie maar dan wordt er aangegeven dat het audiosysteem niet is verbonden. 

Als ik de televisie terug zet naar favrieksinstellingen en alles weer opnieuw instel werkt het voor ongeveer een maand perfect waarna het verhaal weer opnieuw begint.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Dit probleem heb ik ook al langere tijd. Wisselen van kabel helpt niet. Ik heb naast de Beam alleen het Ziggo kastje via hdmi aangesloten op de tv, geen andere apparatuur.

Het is echt heel storend en hiervoor heb ik niet bijna € 1000 uitgegeven. Ook al meerdere keren gebeld met de support maar krijg steeds een ander verhaal en geen oplossing. 

Overigens is het ook heel vreemd dat als het geluid van de beam uitstaat, en de tv het geluid weergeeft,  na overschakelen naar de Beam  het geluid van Sonoos weer aan gaat.

Reputatie 7

@Shamwarie Juist dat Ziggokastje kan het probleem zijn, die kan storen op de HDMI naar de Beam Heb je al eens geprobeerd om te kijken of de storing zich zonder kastje ook voordoet? Of om CEC op Ziggo uit te zetten? Zie https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Ziggo-Next-HDMI-CEC-uitschakelen/td-p/83573

Ik begrijp je tweede opmerking niet. Hoezo schakel je over naar de Beam? En als je dat zou doen is het toch logisch dat het geluid via de Beam gaat?

Hoi 106rallye,

 

Dank voor je reactie.

 

Zonder kastje kan ik geen tv kijken dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt of wat ik dan kan testen.

Ik heb de link over CEC gevolgd en kom dan terecht bij het instellen van 1 knop voor aan en uitzetten. Die heb ik nu op aan staan, daar heb ik niets aan veranderd. 

Overigens staat die odner Systeem en niet onder Beeld en Geluid zoals in de link staat.

Wat ik bedoel is: als ik het geluid via afstandsbediening uit heb gezet op moment dat dit via Sonos komt, en daarna schakelt het geluid naar tv en vervolgens weer naar Sonos, gaat het Sonos geluid aan terwijl het daarvoor was uitgezet. Bijv als er reclame is die je niet wilt horen.

Ik heb er geen verstand van maar het frustreert enorm!

Bij mij is het ondertussen opgelost, er was een oude samsung blu-ray speler aangesloten. Ik gebruikte hem nooit meer en deze stond gewoon stand-by. Maar sinds deze losgekoppeld is geen last meer gehad van bovenstaand probleem.

Reputatie 7

@Shamwarie HDMI heeft een aantal functies. Het Audio Return Channel (ARC) zoals nodig voor de Beam, maar ook CEC, waarmee allerlei opdrachten worden verzonden of doorgegeven. Onder andere met betrekking tot volume en aan/uit. Als gezegd kan het Ziggo kastje storen op de HDMI, just omdat hij via CEC signalen doorgeeft zoals “1 knop voor aan en uitzetten”. Je zou kunnen proberen om dit eens een poosje uit te zetten en kijken of het probleem zich dan nog voordoet. Mocht het zich nog voordoen dan kun eventueel tijdelijk zonder kastje TV kijken. Juist bij Ziggo kan dat wel, al heb je dan minder HD zenders: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/kijken-zonder-kastje Mogelijk moet je dan de coax-kabel die nu in je TV-kastje zit even in de TV doen. Dit is alleen tijdelijk om te kunnen zien of je storing inderdaad door het Ziggo kastje veroorzaakt wordt.

Als ik je goed begrijp hangt het tweede probleem samen met het eerste. Je hebt je Beam op mute (of het geluid op nul)gezet om een bepaalde reclame niet te horen en het geluid gaat dan terug naar de TV-speakers (wat niet zou moeten gebeuren - je geluid moet altijd via de Beam komen). Vervolgens gaat het geluid weer naar de Beam, en je mute-opdracht is vergeten. Dit probleem zou opgelost moeten zijn als je eerste probleem is opgelost: dan gaat het geluid niet meer terug naar de TV-speakers.