Vraag

Trueplay met sonos 2 schel geluid

  • 3 July 2020
  • 9 reacties
  • 1715 Bekeken

Badge

Heb al sinds 2011 Sonos en ben er altijd erg tevreden mee. Heb recent de ARC aangeschaft en toen de update naar Sonos 2 gedaan. Daarna trueplay gedaan met mijn opstelling met ARC, Sub en 2 Symphonisk. Het geluid klinkt nu echter vreselijk schel. Zelfs als ik de treble op -6 zet is het nog niet fijn om naar te luisteren. Tevens is bij de S2 upgrade ook de trueplay van mijn Play:5 set verdwenen, en nadat ik die opnieuw heb getuned klinkt die ook ontzettend schel. Ik heb een iPhone X en daar al eerder probleemloos mee getuned. 

Heeft iemand anders ook issues dat het geluid met trueplay na de S2 upgrade schel is aan klinken?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Ervaar jou mening. Opstelling is Arc, Sub en 2 one’s.   Hiervoor de playbar en nu de ARC, het geluid is behoorlijk Schel wat niet fijn is. Hoge tonen zijn wel zeer zuiver.  Minder hoge tonen en meer midden tonen zouden het muziek geluid aangenamer maken.  Met de playbar was de balans goed.  Misschien is het de nieuwigheid van de tweeters en trekt het geluid bij.  Ben benieuwd of meer mensen dit idd ervaren.  

Ik ervaar het ook, dialogen zijn scherp en schel.  Zie ook het amerikaanse forum: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/sonos-arc-metallic-sound-6843110/

 

Graag het formulier invullen wat hier staat genoemd: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/sonos-arc-metallic-sound-6843110?postid=16450184#post16450184

Dan komt het probleem hopelijk hoger op de prioriteitlijst.

Reputatie 7

Je zou ook eens een andere iPhone kunnen proberen.

Een andere iphone helpt niet, want het probleem is zelfs aanwezig met trueplay uitgeschakeld, met trueplay ingeschakeld wordt het nog erger (en met een recente ios device zelfs veel erger)

Reputatie 7

OK. Dat kon ik uit je eerste post niet afleiden.

Badge

Heb al sinds 2011 Sonos en ben er altijd erg tevreden mee. Heb recent de ARC aangeschaft en toen de update naar Sonos 2 gedaan. Daarna trueplay gedaan met mijn opstelling met ARC, Sub en 2 Symphonisk. Het geluid klinkt nu echter vreselijk schel. Zelfs als ik de treble op -6 zet is het nog niet fijn om naar te luisteren. Tevens is bij de S2 upgrade ook de trueplay van mijn Play:5 set verdwenen, en nadat ik die opnieuw heb getuned klinkt die ook ontzettend schel. Ik heb een iPhone X en daar al eerder probleemloos mee getuned. 

Heeft iemand anders ook issues dat het geluid met trueplay na de S2 upgrade schel is aan klinken?

Hier precies hetzelfde. Laatste Sub Gen 3 gekocht maar lijkt wel of ik gek aan het worden ben. Echter nu lees ik dat er meer mensen problemen ondervinden. 

Ik heb de Beam+ Sub en 2x One 

Badge

Is er inmiddels al een oplossing? Niets lijkt te werken en geluid is gewoon ontzettend slecht. 

Ben in bezit van de Beam met Sub gen 3 en 2x One 

Badge

Geachte leden,

Ik heb een Sonos Arc en twee Sonos Fives achter. Dit systeem ga ik nog verder upgraden. Wat ik heb gedaan is mijn Sonos systeem een week lang beluisterd zoals deze standaard is. Ik ben deze door een deel van mijn favoriete muziek en films heen gegaan. Alleen de bas en treble wat aangepast en soms hier en daar Loudness aan of uitgezet. Loudness komt met sommige muziek tot z'n recht maar niet met alles en dat is logisch. Ik vind het Sonos systeem een verademing voor het gehoor. Zowel gewone tv, films vanaf Netflix, Disney+, Blu Ray, maar ook muziek via Qobuz, Tidal en zelfs Spotify. Want zelfs MP3 format kan fantastisch zijn op de Sonos…

Maar hier komt het wat mijn ervaring betreft en deze stel ik nederig want het gehoor van ieder ander is anders. Maar dit is mijn ervaring. Het geluid van Sonos was fantastisch. De bas was ultra laag en zelfs voelbaar maar ook de hoge tonen bleven kristalhelder en mooi. Ik had het in balans zoals het behoort te zijn. Sonos is een speakersysteem waarbij dat ruimschoots en gemakkelijk kan. Er waren twee settings die de balans uit mijn geluid haalde. Dat zijn Trueplay en Volumelimiet. Gebruik ze nooit want de ultra lage basweergave verdwijnt resoluut…

In eerste instantie probeerde ik Trueplay en daar begon het. De ultra lage basweergave verdween uit mijn favoriete muziek die in ik in me geheugen had opgeslagen. Ik weet precies hoe mijn favoriete muziek klinkt qua bas en hoge tonen. Maar dat lag dramatisch en volledig overhoop. Het geluid wordt zweverig en schel. Ik heb nooit geen gebruik meer gemaakt van Trueplay. Ik vind het persoonlijk een verschrikking voor de balans in je geluidsweergave, een absolute no-go…! Maar dat was nog niet alles…

Na dit euvel kwam ik de optie Volumelimiet tegen. Hey da's best handig want mijn kinderen willen ook muziek luisteren en ik wil uitschieters in piekvermogen uitsluiten. Dus ik zet de begrenzing erop met Volumelimiet. Ik dacht zo aan een procent of 70 a 80. Best cool want je kan je speakers nooit echt overbelasten. Goed, de volgende dag zit ik muziek te beluisteren en ik miste iets. Ik kon 't maar niet thuisbrengen maar ik hoorde geen mooie warme ultra lage basweergave meer...

Trueplay stond uit maar nog steeds kreeg ik mijn geluid niet naar wat het was. Een aantal dagen lang kon ik er niet uitkomen en ik baalde enorm. Alle opties in de app onder handen genomen en nog steeds geen resultaat. Maar de optie Volumelimiet keek ik overheen want dat kan het niet zijn. Nou… dat was het dus wel. Volumelimiet is niet alleen een begrenzer tegen te hoog volume maar het verziekt ook je gehele soundstage. Ik zette 'm terug op 100% en de warme basweergave was weer compleet… ook op laag volume…

Gebruik dus nooit Trueplay en nooit Volumelimiet want het verziekt je soundstage… en vooral wat bas weergave betreft. Gewoon de boel standaard houden en zo nodig je bas, treble en loudness aanpassen. Niet alleen je muziek maar ook films zijn geweldig zonder deze settings… en echt zoals het behoort te zijn. Mijn bas staat tussen de +5 en de +7 en mijn treble op +8. Zet nooit iets volledig voluit en met Sonos is dat ook niet nodig, maar dat is mijn mening...

Voor de mensen die een Sonos Arc en twee Sonos One hebben staan, zullen niet veel bas ervaren. Houd er rekening mee dat de Sonos Arc geen basmonster is. Het is een fantastische Atmos soundbar en in de juiste setup is het een waar monster… en dan heb ik het echt over een monster. De Sonos Arc komt alleen tot z'n recht met een subwoofer of met twee Sonos Fives als achterspeakers...

De opstelling Sonos Arc en twee Sonos Five achter is een beest van een opstelling. Waarom? Omdat de Fives bas monsters zijn… ze zijn echt super heftig in hun mooie ultra lage bas weergave maar ook heel erg mooi met hoge tonen, kristalhelder. Deze combinatie is zeker aan te bevelen. Maar u kunt er natuurlijk ook een Sonos sub gen 3 bij plaatsen. De Sonos Arc en de Sonos Fives zullen zich dan meer richten op de mid en hoge tonen. Dan is het systeem wel echt af. Bekijk dan een film met Atmos ondersteuning. Ik kan u verzekeren dat er niet een soundbar is als de Sonos Arc op dit moment. Het is werkelijk ongelooflijk wat dat ding eruit gooit qua gluidsweergave om je heen en boven je...

Ik persoonlijk wil Twee Sonos Fives erbij hebben die ik voor plaats voor als ik muziek luister. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Bent u echt alleen een muziek liefhebber, plaats dan 2, en als het kan 4 maal de Sonos Five in de woonkamer...

Maar het feit is en blijft dat alleen een Sonos Arc met achter twee Sonos Ones of twee Symphonisk niet echt tot z'n recht komt. Waarom? Omdat je basweergave mist! Want dan moet je achter echt twee Sonos Fives als rearspeakers plaatsen in plaats van, of een woofer toevoegen. Het feit is en blijft totop heden dat Trueplay de boel verziekt maar ook Volumelimiet… want de boel wordt schel…!!!

Voor de Sonos gebruikers met een Sonos Arc in hun systeem, neem een kijkje op Tidal want die bieden steeds meer muziek aan met Atmos ondersteuning. Bekijk wel eerst aandachtig of het direct werkt of wat er precies voor nodig is want ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Ook ik moet het nog gaan uittesten…

Nu we toch op dreef zijn wil ik een kleine aanvulling optekenen over muziek. Het format MP3 via Spotify kan heel mooi klinken, afhankelijk van de muziek en uit welk jaar. Maar ook door welke maatschappij deze muziek ooit is uitgebracht met oog op professionele mix en mastering. Wil je kwaliteit neem dan een kijkje bij Qobuz of Tidal. Ze bieden Hi Res audio aan en Hi Res wordt ondersteund door Sonos. Neem wel eerst voldoende informatie tot u op de Sonos website over uw model Sonos speaker en ondersteunig. MP3 format is compressed audio (Spotify) en Flac format is losless audio (Qobuz of Tidal). Losless is beter… zie google voor uitleg...

Tot dusver mijn nederige mening en met alle respect,

John Breur

Reputatie 7

Twee aanvullingen: