Vraag

Tele2 decoder verstoord verbinding Beam

  • 18 February 2020
  • 3 reacties
  • 256 Bekeken

Ik heb al contact gehad met de Sonos helpdesk.

Hieruit is naar boven gekomen dat de Tele2 decoder steeds de verbinding verstoort tussen de Beam en de HDMI ARC poort. Als ik alle stekkers uit het stopcontact haal  en erna de beam aansluit doet deze het gewoon. Ook als ik daar na de HDMI stekker van de Tele2 decoder er weer in doe. Maar als ik hem  de volgende dag weer aanzet doet die het weer niet. Als ik na het televisie kijken de Tele2 stekker (hdmi)  er uit trek doet hij het de volgende dag wel.

Ik heb het ook al geprobeerd met een andere HDMI kabel aan de Tele2 decoder, maar dit maakt geen verschil.

Zijn er meer mensen met dit probleem en heeft iemand hier een oplossing voor?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Janco89,

Eigenlijk moet er gesproken worden over dat je TV decoder de TV verstoord, waardoor de TV niet meer weet dat deze geluid aan de Beam moet geven.

Er zijn veel producten die de TV kunnen besturen via de HDMI kabel, via CEC commandos.

Zodat als je bijvoorbeeld de TV decoder aanzet, de TV automatisch aan zou gaan.

Helaas zijn er TV’s die niet goed overweg kunnen met bepaalde CEC communicatie, of dat de bron blijft communiceren via CEC waardoor de TV de kluts kwijt raakt.

Je zou een CEC-killer kunnen aanschaffen, dat is een tussen stukje welke je tussen de TV decoder en TV kan plaatsen, waardoor de TV decoder de TV niet meer zal beinvloeden.

Dan zal de TV zich bewust blijven geluid via de HDMI Arc poort te moeten leveren.

Dit is geen specifiek probleem met Tele2 decoders, je kan het ook met andere apparatuur ervaren zoals Google Chromecasts en andere producten die via CEC met TV’s kunnen communiceren.

De Sonos Beam zal netjes laten horen wat deze te horen krijgt, en krijgt dus niks te horen van de TV als dit probleem zich voordoet.

Misschien dat er een firmware update voor de TV beschikbaar is zodat deze beter overweg kan met de CEC commandos.

Vaak kan je in het aangesloten product instellingen wijzigen dat deze niet meer via CEC zou communiceren.

Alternatief zou zijn de Beam via optisch te verbinden met de TV, maar het liefst heb je natuurlijk de HDMI verbinding.

Bedankt voor het antwoord!

Ik heb ook een Google Chromecast in de televisie zitten, deze geeft geen problemen.

Als ik er een sec killer tussen zet, dan betekent dit denk ik ook dat ik de Tele2 decoder steeds apart aan moet zetten? Of heeft dit verder nog gevolgen?

Reputatie 7
Badge +2

CEC killer zal communicatie tussen de beide producten onmogelijk maken, waardoor je dus inderdaad de TV-decoder, maar ook de TV moet aanzetten.

Het mooie van CEC, is dat het allerlei commandos zou kunnen versturen.

Denk hierbij aan het de Beam die de volume commandos van een smart-remote van een TV zal overnemen, dus dat je met de TV zijn bediening het volume van de TV zou besturen, maar de TV dit doorzet naar de Beam.

Heb persoonlijk een Nvidia Shield als mediaspeler in huis, deze heeft onder zijn CEC instellingen heel wat opties.

  • TV aan als Nvidia Shield aan gaat.
  • TV uit als Nvidia Shield uit gaat.
  • Dat TV naar Nvidia Shield HDMI poort moet schakelen.

Kleine greep uit de beschikbare instellingen om een plaatje te schetsen.

Heb bijvoorbeeld de functie om de TV uit te schakelen, uit gezet, omdat ik vaak de Nvidia Shield express uitzet waarna ik iets anders van een andere HDMI ingang wil zien.

Erg vervelend als mijn TV dan steeds uitgaat, en ik deze weer moet aanzetten.

Heb ook eens mogen ervaren dat mijn TV continue stond te schakelen tussen HDMI 1 en 2, omdat de Nvidia Shield en TV-decoder met elkaar aan het vechten waren.

Dit laatste was wel een 1-malig probleem en heb ik daarna nooit meer mogen ervaren, dus er is niet altijd een pijl op te trekken.