Beantwoord

Surround vanaf PS4 via Samsung UE46D8000

  • 7 December 2018
  • 10 reacties
  • 1163 Bekeken

Reputatie 7
Ik heb mijn PS4 via een HDMI-switch naar mijn Samsung UE46D8000. Dan via HDMi/ARC naar de Beam die een Sub en twee Ones als 5.1 aanstuurt. De PS4 is ingesteld op “Bitstream (Dolby)”. Bij de TV kan ik niets instellen aan het geluid via HDMI, enkel “SPDIF-uitvoer”, waar PCM de enige mogelijkheid is (Dolby Digital is greyed out). Ik krijg noch bij spelletjes, noch bij Netflix of Amazon Prime vanaf de PS4 iets anders dan stereo. Kan ik nog iets instellen, of geeft ligt het aan mijn TV.

Het gekke is dat de Telfort-ontvanger, die via een andere HDMI-aansluiting binnenkomt wel gewoon Dolby Digital 5.1 via de TV naar de Beam stuurt.
icon

Beste antwoord door Tim S 19 December 2018, 10:16

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7
Als gezegd zitten mijn PS4 en Mede8er via een HDMI-switch aan de Samsung UE46D8000. Ze lijken DD uit te geven maar de Sonos zegt “Stereo”. Mijn rechtstreeks aangesloten Telfort-ontvanger geeft wel DD 5.1, de TV op coax van Ziggo ook. Inmiddels heb ik ook de Apple TV3, die ook via de switch loopt aan de DD gekregen: via “Dolby Digital Aan”. Aan de switch lijkt het dus niet te liggen. Vreemd allemaal.
Reputatie 7
Maar eens geprobeerd om de HDMI-switch definitief als oorzaak voor mijn probleem uit te sluiten. PS4 afgekoppeld van de switch en rechtstreeks aangesloten op de TV. Resultaat is het zelfde dan voorheen: waar de geluidsinstellingen van de PS4 ook op staan (Lineaire PCM, Bitstream (Dolby) of zelfs Bitstream (DTS) zegt de Beam dat hij stereo binnenkrijgt. De switch is dus het probleem niet, maar waar ligt het dan wel aan?
Reputatie 7
Inmiddels gebeld met Sonos. Netjes geholpen, maar helaas geen oplossing. Eerst de instellingen doorgelopen; zelfde resultaat als ik al had bereikt, zie hierboven. We hebben daarna de optische uitgang van de PS4 door gebruik te maken van de dongle rechstreeks aangesloten op de Beam (de HDMI van de PS4 naar de TV laten zitten voor beeld). Op de PS4 kun je bij de optische uitgang kiezen voor Dolby Digital 5.1ch, DTS 5.1ch en AAC. Gekozen voor Dolby Digital 5.1ch. Nu zegt de Sonos dat hij Dolby Digital 5.1ch binnenkrijgt; Eureka. Deze wijze van aansluiten is echter helaas niet werkbaar (je krijgt nu geen geluid bj het TV kijken meer omdat de Beam maar één HDMI-aansluiting heeft). Het gekke is dat je bovengenoemde keuze bij de HDMI out op de PS4 niet kunt maken, waardoor de Beam onmiddellijk weer “Stereo” zegt als ik de PS4 met HDMI (Bitstream Dolby) via de TV op de Beam aansluit. De PS4 via HDMI rechtstreeks op de Beam aansluiten geeft helemaal geen geluid, mogelijk omdat er geen HDMI/ARC op de PS4 zit, zo zei de medewerker van Sonos.

Ergens in het pad van het geluid via de TV naar de Beam gaat het dus mis. Ik hou me aanbevolen voor suggesties op dit forum.
Reputatie 7
Nog even verder gezocht. Een audio embedder zou kunnen, zie https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/beam-ps4-dd-5-1-blu-ray-6809758
Je sluit dan de PS4 via HDMI en optisch Toslink aan op de embedder, die het HDMI-geluid uit het signaal stript en het optische geluid toevoegt. Die combinatie gaat dat via HDMI naar de TV en HDMI/ARC naar de Beam. Nadeel: een extra apparaat en drie extra kabels (stroom, HDMI en optisch), terwijl ik juist minder kabels wilde (vandaar de Sonos).
Reputatie 7
Badge +2
Klinkt als een probleem van de TV of van de PS4.
Als Sonos een Dolby Digital signaal aangeboden krijgt, zal deze dit laten horen en ook weergeven de info over Sonos.
We kunnen al vaststellen dat je TV het Dolby signaal doorgeeft aangezien je Telfort wel Dolby geeft aan Sonos.
Dus het moet met de instellingen van de PS4 te maken hebben dat deze via de HDMI kabel geen Dolby aan de TV geeft.
Reputatie 7
Zo ver was ik inderdaad ook. Ofwel de TV geeft het Bitstream (Dolby Digital) signaal van de PS4 niet door aan de Beam, of de TV geeft het wel door, maar het is een geluidsvorm waar de Beam niets mee kan. Ik kom er echter niet achter welk geluidsformaat de PS4 via HDMI uitstuurt. Bij de optische connectie kun je op de PS4 veel nauwkeuriger (en begrijpelijker) aangeven welk geluid de PS4 uitgeeft: is het geluid dat via HDMI wordt uitgegeven wel een normaal Dolby Digital signaal? Bij Sonos zijn niet meer problemen bekend met de combinatie PS4/Samsung/Beam? Ik begrijp dat er ook iets als Dolby Digital + bestaat. Kan de Beam daar wel mee omgaan als de PS4 dat zou uitgeven?
Reputatie 7
Badge +2
Ik ga er vanuit dat een PS4 op zowel zijn optische maar ook op zijn HDMI uitgang Dolby Digital kan doorzetten.
Heb je al eens getest wat de Sonos weergeeft als je de Beam met de optische convertor van ons zou aansluiten ipv HDMI?
Dit probleem is ook besproken in het volgende topic.
Waarin een Langbeest van mening is dat meer Samsung TV's geen Dolby doorgeven dan wel.
Reputatie 7
Ja, zie boven, dat heb ik met je collega doorgelopen. Via de optische verbinding werkt het wel; daar kan ik kiezen voor een optie die via de TV bij de Beam surround oplevert. Via HDMI krijg ik het niet voor elkaar; de PS4 rechtstreeks aansluiten op de Beam via HDMI leek helemaal geen geluid te geven, maar dat is moeilijk te checken zonder dat je de PS4 kun bedienen.

Omdat de Samsung wel vanaf de Apple TV3 en de settopbox van Telfort DD 5.1 doorgeeft, ga ik ervan uit dat de Samsung dat ook bij de PS4 zou moeten kunnen....
Reputatie 7
Badge +2
Ja, zie boven, dat heb ik met je collega doorgelopen. Via de optische verbinding werkt het wel; daar kan ik kiezen voor een optie die via de TV bij de Beam surround oplevert. Via HDMI krijg ik het niet voor elkaar; de PS4 rechtstreeks aansluiten op de Beam via HDMI leek helemaal geen geluid te geven, maar dat is moeilijk te checken zonder dat je de PS4 kun bedienen.

Omdat de Samsung wel vanaf de Apple TV3 en de settopbox van Telfort DD 5.1 doorgeeft, ga ik ervan uit dat de Samsung dat ook bij de PS4 zou moeten kunnen....

Denk dat je het beste Samsung hiervoor kan bellen, met de vraag of jou model TV wel DD5.1 kan oppakken en doorzetten naar de optische kabel.
Als ze aangeven dat deze dit kan, dan meteen doorvragen hoe de instellingen dan moeten staan, want nu doet hij dit blijkbaar niet.
Reputatie 7
Opgelost met https://www.amazon.de/dp/B0746K9BNL?ref=yo_pop_ma_swf
Deze haalt het aangeboden geluidsspoor uit het HDMI-signaal en voegt het geluid van de optische uitgang er weer aan toe. Geen idee waarom (maar ik laat het me graag uitleggen), maar het werkt, hoewel sommigen het een work around zouden vinden. Jammer dat dit nodig is.