Vraag

Surround tv-geluid met Sonos?

  • 21 May 2017
  • 1 reactie
  • 2226 Bekeken

Badge +1
Ik heb mijn Playbar en SUB uitgebreid met twee Play:1's. Deze heb ik geconfigureerd als surround.
Op zich werkt het allemaal prima en ben ik tevreden met het resultaat, met name bij tunein radiostations.
Ik had echter verwacht dat ik ook in staat zou zijn om mijn tv-geluid en dat van dvd's (via mijn dvd-speler) in surround te kunnen weergeven. Dat is helaas niet het geval. Ik kan dit natuurlijk verklaren door de optische aansluiting van de tv en de dvd-speler.
Heb ik wellicht voor een verkeerde configuratie van de Play:1's gekozen, of is dit een beperking van de mogelijkheid van de Sonos? Komt er wellicht in de toekomst een mogelijkheid voor?
Mijn tv is overigens een acht jaar oude Sony Bravia KDL-40W4720 (KDL-40W4500) LCD tv.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

1 Reactie

Reputatie 7
Badge +2
Hoi Apeka,

De Play:1's zullen het surround sounds laten horen als dit aangeleverd word.
Vanuit de telefoon / tablet kun je in de Sonos software via Instellingen naar Info over mijn Sonos systeem. Of via de Help knop op de windows of mac computer.
Hier zul je de playbar terug zien, en als deze de TV laat horen zul je zien of de playbar stereo of dolby digital ontvangt.
Er kunnen wat haken en ogen aan surround sound zitten.
De TV fabrikant betaalt per model TV in hun assortiment jaarlijks licenties om dolby digital over de optische uitgang te mogen streamen, als de fabrikant dit niet doet kan het goed zijn dat je TV alleen stereo geeft.
Tevens moet het TV programma of film welke je afspeelt ook als dolby worden aangeleverd.
Kan goed zijn als je een DVD afspeelt, dat in het begin menu je niet meteen op afspelen wilt drukken, maar op de geluid's instellingen van het DVD'tje om eerst aan te geven dolby te willen horen.
Als de DVD dolby geeft en Sonos speelt nog steeds stereo af, kan het dus goed zijn dat de TV van het dolby signaal een stereo signaal maakt waardoor je alleen de Playbar hoort.
Soms zit er ook een instelling in de TV om van PCM ( stereo ) naar Dolby te schakelen.
Beste manier om na te gaan of de fabrikant de licenties betaald is om ze te contacteren en het te vragen voor je specifieke model TV.