Vraag

Surround 5.1

  • 1 February 2020
  • 3 reacties
  • 402 Bekeken

Ik ben in het bezit van een Beam, Sub, Boost, One en One SL.

Nu heb ik de de One en SL als surround speakers aangesloten en wanneer ik muziek luister met bijv Spotify werkt het super.

Alleen wanneer ik een film kijk op mijn tv wordt krijg ik niet echt het “5.1 surround effect”.

Het geluid wordt als het ware gedeeld met de One (SL) maar geluiden die enkel op de One (SL) zou moeten worden afgespeeld doen het niet.

Bij een surround test als deze (https://www.youtube.com/watch?v=PqVCPE8_ntE) komt er dus ook geen geluid uit de One’s.

 

Is er een instelling die ik over het hoofd zie?

 

Alvast dank!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

De Youtube App op een smart-tv kan geen Dolby leveren, dus het openen van een 5.1 test-video vanuit youtube is een test waar je niks uit zult kunnen halen.

De Nvidia shield zou netjes een dolby digital 5.1 signaal moeten leveren, als je TV dan ook goed staat qua Dolby Digital 5.1 dan zou deze het het aangeboden signaal van de Nvidia shield moeten doorgeven aan Sonos.

Als Sonos een stereo signaal laat zien, dan krijgt Sonos een stereo signaal, en staat er iets qua instellingen niet goed in de TV of bron voor de TV.

Zou tevens navraag doen bij de TV-fabrikant, of jou model TV wel Dolby kan doorzetten, sommige TV modellen kunnen dit helaas niet, waardoor de Sonos ten alle tijden een stereo signaal zou ontvangen.

Alternatief zou dan zijn om de optische kabel uit de TV te nemen en op de bron te verbinden, maar dan spreek ik over een TV-decoder met optische uitgang, want de Nvidia shield heeft volgensmij geen optische uitgang.

 

Draai persoonlijk de app Kodi op mijn Nvidia shield, en een prima Dolby ervaring.

Mooie van Kodi is ook, dat deze van een DTS signaal een Dolby signaal kan maken, waarin je nogsteeds een surround ervaring mag verwachten ondanks dat Sonos eigenlijk geen DTS kan afspelen.

Zie graag de volgende engelse community post welke dieper ingaat op Kodi audio instellingen.

Zie ook onze Home Theater community post, waarin je het kopje “Stereo vs Dolby” kan uitklappen voor meer informatie.

Ik heb even iets te snel gekeken.

Via mijn nvidia shield wordt enkel een stereo signaal uitgestuurd.

Via de apps van mijn tv wel 5.1.

Ik weet dus waar ik in moet gaan zoeken, bedankt :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Bij Instellingen, Systeem, Over mijn systeem kan je vinden of de Sonos stereo of dolby Digital 5.1 ontvangt. Sonos speelt wat het ontvangt. Wanneer je alleen stereo ziet staan dan zal je he probleem moeten zoeken bij de tv- en/of decoder instellingen. Je tv moet instaat zijn om Dolby Digital door te geven.

een surroundtest van YouTube zal niet echt werken omdat YouTube volgens mij nog geen Dolby Digital doorgeeft via de tv.