Beantwoord

Stemgeluid zacht bij films, dolby niet hoorbaar als ik tv kijk

  • 2 April 2018
  • 4 reacties
  • 8752 Bekeken

Badge
Goedenavond,

Ik heb een probleem. Althans probleem, vraag me af of me instellingen niet goed staan ofzo...
Setup: Playbar, Sub, 2x Sonos One, Sony Oled, dreambox (via HDMI aangesloten).

Als ik via Netflix (via app op Sony Oled tv) een film kijk dan zijn de stemgeluiden van de acteurs zacht en geluiden van special effects goed Dolby hoorbaar. Geluid harder zetten om stemgeluiden goed te horen schiet niet echt op, want dan worden de geluiden van de special effects zo hard dat ik weggeblazen wordt uit me woonkamer :)

En als ik gewoon televisie kijk (via de dreambox) hoor ik enkel het geluid van voren goed, maar is er verder geen Dolby geluid waarneembaar.

Heb ik iets verkeerds staan ik de instellingen?
icon

Beste antwoord door Emily P 3 April 2018, 11:05

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Ik heb in woonkamer sub en playbase apart en mijn one’s ook apart maar alles loopt synchroon en goed geluid vind ik.anders moest ik mijn playbase zo hard zetten dat de kinderen wakker werden.
Reputatie 7
Badge +2
Hoi ,ik had dat probleem ook en nu heb ik mijn one’s losgekoppeld en daarna weer in groep gezet en nu kan ik mijn ones harder en zachter zetten
Toch zijn deze One's dan niet voor het afspelen van TV geluid, alleen voor muziek.
TV geluid is alleen voor de soundbar met mogelijke Sub en Surround speakers.
Zie graag onze Community Post hierover, waarin je het kopje Groeperen van Sonos-Kamers kan uitklappen.
Hoi ,ik had dat probleem ook en nu heb ik mijn one’s losgekoppeld en daarna weer in groep gezet en nu kan ik mijn ones harder en zachter zetten
Reputatie 4
Badge +3
Dit klinkt als een normale situatie. Dolby geluid zal inderdaad een groter geheel geven, en reguliere TV zal alleen Stereo geven en zal alleen de voorspeakers (de Playbar) het geluid dragen.

Met een Dolby 5.1 signaal worden stemmen voornamelijk, door de audio engineers die het geluid samen hebben gesteld, door de voorspeakers (de Playbar) gespeeld. Je zou de achterspeakers lager kunnen zetten qua volume zodat je het geheeld harder kan zetten als dit een beter resultaat geeft, dit doe je via Meer > Instellingen > Instellingen Kamer > Woonkamer (Playbar) > Geavanceerde Audio > Surround Instellingen in de Sonos app.

Met normale TV is daar helaas weinig in aan te passen, dit ligt aan het signaal wat de TV aan de Playbar geeft, en als dit stereo is heeft de Playbar maar 2 kanalen om te weergeven. Je kan stemversterking aanzetten in dat geval in de Sonos app om hier meer geluid uit te krijgen als je wilt.