Vraag

Sonos setup voor TV en optisch geluid werkt niet

  • 30 November 2022
  • 3 reacties
  • 131 Bekeken

Hallo allemaal,

 

Mijn oom heeft zichzelf helemaal laten gaan in de winkel en zit nu met de volgende sonos setup:

 

Sonos Beam

Sonos AMP

Sonos Sub mini

 

Hiernaast heeft hij een denon toren met cd speler.

Zodra ik de materialen aan elkaar koppel krijg ik het voor elkaar om geluid het geluid van de cd speler op de optische boxen te krijgen. (Dus niet op de beam en de sub mini)

Echter krijg ik het niet voor elkaar om het tv geluid naar en de boxen te krijgen en de beam en sub mini. Er komt gewoon geen geluid.

 

  1. Krijg ik dit ooit werkend? TV of cd speler geluid op alle boxen (Sonos en optisch)
  2. Waarop moet HDMI ARC poort aangesloten worden?

 

Ben benieuwd naar jullie reactie. 

Als er vragen zijn hoor ik deze graag.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7

Misschien is het goed om te beginnen met de vraag wat je oom precies wil met zijn set. Gezien de samenstelling ervan lijkt hij surroundgeluid te willen van zijn TV:

  • Beam als soundbar (aangesloten op de HDMI-ARC van de TV);
  • Amp voor de surroundspeakers (die je verder niet noemt). 

De Beam en de Amp staan dan in één “kamer” in Sonos.

Daarnaast wil hij CD's afspelen op zijn nieuwe set met de (aparte) Denon CD-speler. 

Heb ik het goed? Vervolgens komt de vraag op wat “optische boxen” zijn. Kun je dat uitleggen?

Als dit is wat je oom wil, loopt hij tegen een technische beperking van Sonos aan: de Amp, die in principe over een analoge ingang beschikt, wordt gebruikt voor de surroundspeakers. Daarbij wordt de analoge ingang echter uitgeschakeld.

Als je oom dus gebruik wil maken van de Amp voor zijn CD-speler, dient de Amp te worden verwijderd als surrround en in een aparte “kamer” te worden in de Sonos app. Dan doet de analoge ingang het weer en kun je de Amp evt. groeperen met de Beam (https://support.sonos.com/nl-nl/article/group-and-ungroup-rooms).

Mocht je oom toch zijn Amp toch willen gebruiken voor surround dan biedt de Sonos Port de mogelijkheid om het geluid van de CD-speler over de Sonos apparaten af te spelen.

Maar goed, misschien had je oom hele andere ideeën bij aankoop. Laat maar horen!

 

 

 

Heb ik het goed? Vervolgens komt de vraag op wat “optische boxen” zijn. Kun je dat uitleggen?


Hij wil surroundgeluid inderdaad voor tv en voor de radio toren/cd-speler.
Dit zijn de boxen die bij de denon set zaten. Dit zijn gewone boxen die bij een radio toren/cd-speler zitten.

 

De oplossing moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. Echter heb ik het gevoel dat hier ingeleverd gaat worden op gebruiksgemak. 

Hij is geadviseerd door een winkel maar zoals ik jou begrijp kan hij beter de sonos port gebruiken i.p.v de sonos amp?

Of beide kastjes? En kan je weer een klap geld uitgeven?

Reputatie 7

De Amp gebruiken met boxen uit een Denon set is prima mogelijk, hoewel ik de Amp waarschijnijk liever met wat duurdere speakers zou matchen. Maar goed, wellicht is het best een dure set geweest.

Als het doel echter is om CD's afspelen te combineren met surround, heb je inderdaad nog een Port nodig. Een ander mogelijkheid de Amp te ruilen voor twee One SL's en een Port - je bereikt dan min of meer hetzelfde tegen wat lagere kosten. De One SL's functioneren dan als achterspeakers en de Port komt bij de CD-speler (maar dan met een Connect, de voorganger van de Port), Zo heb ik het ook.

Het zou het makkelijkst zijn als je oom een losse CD-speler zou hebben, maar dat is niet per sé nodig. welke Denon set heeft hij?