Beantwoord

Sonos Playbar koppelt niet goed met Sony afstandbediening

  • 6 December 2019
  • 29 reacties
  • 4723 Bekeken

Badge

Ik heb een nieuwe Sony TV met bijbehorende afstandsbediening.

Als ik hem koppel via de Sonos app geeft de app aan dat koppeling heeft plaatsgevonden na 1 x de Volume+ toetsindrukken, vervolgens regeert playbar er echter niet op.

Iemand hier een oplossing voor?

icon

Beste antwoord door Tim S 13 December 2019, 10:58

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

29 Reacties

Badge

Hallo Diko,

Je moet de instelling ‘bluetooth’ op je TV onder het kopje afstandsbediening uitschakelen.

Dan via je Sonos app op je tablet kiezen voor nieuwe AB installeren.

Het geeft exact aan wat je moet doen, t's 1 minuutje werk. Succes

Badge

Update:

Heb een oude Humax AB gevonden en de beschimmelde batterijen vervangen en de sonos laten inleren. Met succes, heb helaas toch weer 2 AB maar ben in elk geval verlost van de app. Ik vermoed dat de soundbar (2014) de nieuwe infraroodcode niet accepteerd. 

Reputatie 7
Badge +3

Kan het ermee te maken hebben dat bij de Sony tv de afstandsbediening misschien met WiFi gekoppeld is aan de tv ipv infrarood? Zelf heb ik een logitech Harmony in gebruik om dit soort problemen te voorkomen.

Badge

Hallo Erooij, n.a.v. jouw opmerking ben ik, als digibeet, gaan zoeken op het internet en kwam er niet zo snel uit. Ik ben met de AB van Sony naar een andere kamer gegaan en de tv in de woonkamer reageert erop, neem aan dat dat door de wifi komt.

Met de Humax AB ben ik naar de andere kamer gegaan en de playbar reageerde niet meer, dus vanwege het ontbreken van een infrarood signaal. Dit is voor mij een acceptabele verklaring :)

Ik denk dat andere kopers van nieuwe tv's met deze verklaring geholpen zijn.

Bedankt voor het meedenken

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij moet je de Sony afstandsbediening ook via infrarood kunnen laten werken, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Kan het momenteel niet uittesten maar ik wil dit morgen wel gaan bekijken. Kom ik er morgen op terug. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik ook doe bij mij blijft de Sony afstandsbediening altijd het volume van mijn Sony regelen. Ik kan eea dus niet goed naspelen.

Heb je wel geprobeerd om de afstandsbediening opnieuw te koppelen in de app? Dit kan bij het venster waar je o.a. ook de EQ kunt instellen. Er wordt dan op een bepaald moment gevraagd om op de volumeknop te drukken en dan zou het moeten werken. Uiteraard de afstandsbediening richten op je soundbar. 

Badge

Erooij,

Mijn Sony ab regelt gewoon het volume, indien ik op de tv voor de optie speakers TV selecteer.

In dit geval heb ik een sonos playbar (2014), dus kies ik op de televisie voor audio uitgang. De nieuwe generatie tv's hebben blijkbaar een ab met wifi en geen infrarood. Het inleren van de ab met wifi gaat dus niet meer lukken op de soundbar. Ik heb de sony ab bekeken en zie ook geen venstertje waar een ir signaal uit zou kunnen komen. De oude Humax ab werkt gelukkig op ir en gebruik ik nu alleen voor de volumeregeling. Door jouw reactie van gisteren weet ik nu dat mijn sony ab met wifi werkt en kan leven met deze oplossing, ga geen nieuwe playbar kopen die ongetwijfeld met wifi werkt :)

 

Reputatie 7
Badge +3

Of de ab met WiFi werkt weet ik niet meer zo zeker, kan ook Bluetooth zijn. Dit is dan ivm de spraakondersteuning. Ik zou toch nog eens gewoon proberen om de afstandsbediening te koppelen aan je sonos, al is het maat om te zien wat er gebeurt. Hoe ik mijn Sony ab ook gebruik, ik kan in alle gevallen ook Sonos bedienen. 

Badge

Daar zijn de installateurs, Sonosteam en ik in het totaal ruim 3 uur mee bezig geweest, zonder succes. Maar ik heb er zo vrede mee.

Reputatie 7
Badge +2

Heb je een andere bediening in huis om te koppelen en zien of het zelfde probleem zich voordoet?

Zie graag de volgende FAQ.

Badge

Hoi Tim, het bevestigingsnummer  is 108506035.

Ander probleem is dat wanneer ik naar radio luister het geluid van de playbar af en toe wegvalt, geluid van de overige boxen(one) blijft wel gewoon doorgaan, kun je hier misschien ook meteen naar kijken?

Bedankt,

Hans

Reputatie 7
Badge +2

Zie dat de Sony codes netjes in de Sonos staan.

Misschien kan je nog andere batterijen testen in de afstands bediening.

Omtrent de extra speakers, ze staan niet als surround opgesteld.

Alleen toegevoegde Sub en Surround speakers zijn voor het afspelen van TV geluid.

Het groeperen van kamers, is voor muziek wat je in de app zou selecteren, liever niet voor TV-geluid.

Zie ook graag onze Home Theater community post, die hier dieper op ingaat, zo kan je onderin klikken op “Groeperen van Sonos-Kamers” om de geboden informatie uit te klappen.

Bij mijn tv moest ik via instellingen naar het menu afstandsbediening (of Bluetooth instellingen, ligt aan het model) Eenmaal daar zet je Bluetooth uit op je afstandsbediening (waarop de meeste nieuwe Sony afstandsbedieningen op werken mits ingeschakeld)

Hierna moet je hem kunnen instellen via de sonos app op je soundbar.

Badge

Vandaag toch nog eens alle instellingen van de tv  bekeken en gelezen dat de ab inderdaad met bluetooth werkt en mijn playbar met ir. 

Als je de stappen hierboven volgt, kun je de Bluetooth uitzetten en werkt je afstandsbediening weer via het oude vertrouwde IR 👌🏼

Badge

Grappig, onze berichten hebben elkaar gekruist.  Die optie heb ik gezien, maar dan werkt de ab toch helemaal niet meer? 

Mijn vrouw is er met de tablet vandoor, zodra ze terug is dan ga ik het uitproberen en houd je op de hoogte

 

Moet gewoon werken, op een paar nutteloze functies na waarvan je een melding krijgt als je Bluetooth uit zet. Ik weet niet precies welke, maar ik mis ze in ieder geval niet haha..

Succes ;-) 

Badge

Nou, het is gelukt hoor! Appeltje eitje, je moet het alleen weten :)  Hoe was u daar achter gekomen?

Nog bedankt voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +3

Wat bijvoorbeeld niet meer zal werken is de spraakbediening van de afstandsbediening. Voor sommige mensen erg belangrijk.

Mooi dat het nu werkt. Wat mij bevreemd is dat in mijn situatie de besturing van de Sonos in beide situaties goed werkt, dus met en zonder Bluetooth. Het enige verschil was een extra melding op de tv over iets wat uitgeschakeld was. Wellicht kan je nu Bluetooth weer gewoon activeren en blijft het gewoon werken omdat de sonos nu ingeleerd is. 

Wat bijvoorbeeld niet meer zal werken is de spraakbediening van de afstandsbediening. Voor sommige mensen erg belangrijk.

Mooi dat het nu werkt. Wat mij bevreemd is dat in mijn situatie de besturing van de Sonos in beide situaties goed werkt, dus met en zonder Bluetooth. Het enige verschil was een extra melding op de tv over iets wat uitgeschakeld was. Wellicht kan je nu Bluetooth weer gewoon activeren en blijft het gewoon werken omdat de sonos nu ingeleerd is. 

Dat is een goed idee, ik ga zelf ook eens kijken Bluetooth ingeschakeld kan worden en of dit problemen met zicht teweeg brengt

Nou, het is gelukt hoor! Appeltje eitje, je moet het alleen weten :)  Hoe was u daar achter gekomen?

Nog bedankt voor het meedenken.

Toen ik net de tv had aangeschaft zat ik met hetzelfde probleem. Heb toen ook flink zitten zoeken en de oplossing gevonden in een filmpje op YouTube.

Maar nooit aan de opmerking gedacht welke Erooij net benoemd, dus eens kijken of terugschakelen naar Bluetooth nu wel verschil uitmaakt 

Badge

Ik zal dit ook uitproberen, wel fijn zo'n forum :)  Ik heb gisteren geen enkele melding gezien tijdens het gebruik van Ab inzake bluetooth

 

Badge

Op de tv de ab terugschakelen naar bluetooth, dan reageert mijn Sonos niet meer op de volumeknop van de ab. Het was het proberen waard, verder heb ik zelf niets met bluetooth.

Ik ben blij dit forum te hebben geraadpleegd, bedankt beiden.

Dag allemaal

Van het weekend een nieuwe Sony TV gekocht en ik heb hetzelfde probleem: bij geluid niet via TV maar via Playbar, werkt de afstandsbediening niet om het geluid (SONO) in volume te regelen. Als ik het goed begrijp moet ik de Sony AB van bluetooth overzetten naar IR? Kunnen de Sonos medewerkers hier op het forum nog wat over toevoegen? Dit probleem moet toch vaker voorkomen onder Sonos gebruikers?

Dank!

Badge

Hoi Tim,

Bedankt voor je reactie, ik heb hem gekoppeld met een andere bediening, en dan doet het probleem zich niet voor, dan wordt ik door het gehele installatieproces geleid(3 x +, 3x - en 3x dempen), daarna is volume met deze bediening aan te passen.Als ik het vervolgens weer met de Sony probeer geeft hij meteen aan dat hij gekoppeld is(na 1x de + intoetsen), maar doet het vervolgens niet.

grtn Hans