Beantwoord

Sonos Beam + projector + apple tv of chromecast

  • 17 January 2023
  • 12 reacties
  • 588 Bekeken

Badge

Ik heb een beam (gen 2) + 2x sonos one’s. Momenteel is alles aangesloten op de one connect box van Samsung. Maar in de toekomst zou ik willen kijken voor eventueel een projector aan te sluiten.

Nu is het zo dat al mijn aansluitingen zich aan de ene kant van de kamer bevinden (waar nu ook de beam en televisie staan), maar ik zou de projector aan de overzijde willen plaatsen (UST beamer kan ook, maar ziet er minder mooi uit samen met de beam). 

Probleem is dat ik geen HDMI kabel kan leggen tussen de projector aan de ene zijde en de beam aan de andere zijde (geen vals plafond, vloer ligt er,...). 

Ik heb momenteel een chromecast (met google tv) maar deze kan audio en beeld niet splitsen.

Apple tv kan dit blijkbaar wel (geluid speelt dan af via airplay), maar ik wou even polsen of dit al dan niet klopt? 

Indien zo, dan sluit ik apple tv aan op de projector en stream ik geluid via airplay naar de beam. Vraag is dan welke kwaliteit van geluid er uit komt? Stereo?

Indien dit ook geen optie is, bestaan er nog andere opties?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Allissey 8 February 2023, 15:27

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Badge +1

Hey @JoostR 

 

Wat een goede vragen, als ik het goed begrijp wil je dus de Projector los van de Beam houden.

 

Vanuit Sonos raden wij aan de Beam met een directe verbinding te brengen naar je TV, dus een projector wordt hier helaas niet ondersteund, en ook kan ik hier verder geen advies in geven.

 

Vanuit een persoonlijk oogpunt vind ik de vraag en het idee wel heel leuk, dus probeer ik alsnog met je mee te denken, in dit geval maak ik me meer zorgen om de audiovertraging die Airplay zou kunnen veroorzaken tussen beeld en geluid, de kwaliteit van het geluid loopt ook niet via HDMI, dus kunnen we hier geen aanpassingen in maken voor een home cinema opstelling.

 

Ik weet van eerdere ervaringen dat mensen wel een Sonos product (Connect, Amp, etc) hebben kunnen aansluiten op een projector en dit feilloos werkte, maar hier heb ik zelf geen persoonlijke ervaringen mee, en ook kunnen we dit niet ondersteunen, wellicht dat andere gebruikers op het forum hier meer van weten of mee ge-experimenteerd hebben.

 

Succes met je opstelling en laat het me weten als ik iets kan doen!

Reputatie 2
Badge +2

Hallo @JoostR,

Graag geef ik je advies gebaseerd op hoe het hier bij ons werkt. Ik denk dat mijn opstelling in de buurt komt van wat jij in de toekomst wenst. Hier een ATV4K met een 4K ust beamer. 2x OneSL als surround speaker en een sub. Beeld en geluid gescheiden via een Arcana (van Hdfury). Dit alles uitgerust met kwaliteit-hdmi 2.1 kabels en zowel de Apple TV als de Arc met ethernet bedraad. Na een jaartje proberen en experimenteren ben ik inmiddels heel tevreden. 

Als je een beamer aan de ene kant van de kamer hebt dan zou je het geluid inderdaad via airplay kunnen doen. Dat kun je regelen met je atv4k. Echter: dat wordt niet meer dan stereo. Ik heb het weleens uitgeprobeerd: dat verschil is echt goed merkbaar, zeker bij films/series met 5.1 of dolby atmos surround geluid. Ik raad het je af.

Zoals @Pascal.S zegt, je kunt de beam maar best per draad verbonden houden met je beamer. En dat valt eigenlijk helemaal niet zo tegen qua hoe het er dan uit ziet, zeker als je een muurbeugel gebruikt die je Beam strak tegen de muur houdt. Ja, er hangt een apparaat aan de muur (bij ons de Arc) maar je hebt helemaal geen scherm meer. En dan slaat de WAF (wife acceptance factor) toch wel in het voordeel van de Arc door. Twee fotootjes illustreren de opstelling (zonder beeld) en hoe het er dan in de ‘machinekamer’ uit ziet. Er blijft altijd wat te wensen over: ik zou graag de beamer aan willen zetten met de atv4k remote. Maar dat heb ik nog niet voor elkaar. 


 

Badge

Dag allen,

bedankt voor de reacties. 

Allissey: jouw setup komt dichtbij hetgeen ik zelf naar op zoek ben :) Het oogt allezins wel strak. Alleen zie ik dat er bij jou een op maat gemaakte kast aanwezig is waarin de UST beamer in verwerkt zit. De diepte van deze kast lijkt mij ook aanzienlijk (50cm-60cm?). Dit is bij ons helaas niet mogelijk. 

Dus een UST is tot op heden ook niet echt optie. 

De samenwerking met apple tv zal inderdaad enkel stereo opleveren, wat jammer zou zijn. 

Dus ofwel leg ik toch een hdmi kabel van de ene wand naar de andere en probeer deze in een kabelgoot te “verstoppen” of ik hoop dat sonos toch in de toekomst inzet op een bluetooth verbinding :) 

 

Reputatie 7

@JoostR Let je op dat de meeste projectoren geen HDMI-ARC hebben, die de Beam en de Arc wel nodig hebben? @Allissey gebruikt hier de HDFury Arcana voor zoals op zijn plaatje te zien is.

DagJoost,

ik heb een beam, 2x one, sub +projector  aangesloten in combinatie met een Apple TV 4K en is aangesloten met een HDMI kabel op de beamer,het geluid stream ik via airplay2 naar de sonossen draadloos dus.eventuele delay van het geluid kan ingesteld worden op de Apple TV tv(( moet maar eenmalig ingesteld worden). En dit werkt perfect!!

Reputatie 2
Badge +2

@JoostR ik heb nog even nagemeten wat de afstand is vanaf de lens van de ust beamer tot de muur. Dat is bij ons 45 cm. De kast waarin de beamer is ingebouwd ligt in een slede en die kan naar voren (beeld groter) en naar achter. De minimale diepte die de beamer nodig heeft is 37cm vanaf de lens. Zeg 40 vanaf de voorkant van het apparaat. Misschien helpt dat nog in de afwegingen. 
 

@De Vito klopt inderdaad dat AirPlay goed werkt. Je benut dan alleen nooit de surround mogelijkheden van jouw configuratie omdat AirPlay dat niet mogelijk maakt. Eigenlijk wel jammer als je een sub en twee surroundspeakers hebt staan. 

Da is nie helemaal correct, ik ontvang een 5.1dolby audio zonder meer, atmos streamen zal wellicht nie lukken via AirPlay denk ik, maar van geen belang daar ik een beam heb (1 gen) die geen atmos ondersteund.

Reputatie 7

Dat zou dan een wijziging zijn: https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/airplay-2-dd-5-1-format-supported-by-sonos-5-1-system-6826498

Reputatie 2
Badge +2

@De Vito toen ik plm 4 maanden geleden Airplay aan het testen was, zag ik in de Sonos app voortdurend “PCM Stereo” staan. Heb er hier in deze community toen nog wat vragen over gesteld. Viel weinig aan in te stellen, omdat dit de eigenschappen van Airplay zijn. Ben oprecht benieuwd of dat bij jou nu anders is. Kun je screenprint tonen? 

Inderdaad,het betreft hier een pcm signaal omgezet naar een geïmproviseerd 5.1signaal.

Moet er wel bij vermelden dat het geluid echt wel impressionant klinkt .

Badge

Met de komst van de nieuwe speakers (Era 100 / Era 300), die beiden bluetooth hebben, komt de vraag of dit het probleem oplost?

Kan via 1 of 2 era 100 speakers + beam gen 2 een dolby audio 5.1 geluid behaald worden door middel van bluetooth verbinding tussen beamer en Era 100 speaker? 

Reputatie 7

Nee, want bluetooth doet geen 5.1 volgens mij. Zie https://thehometheaterdiy.com/how-many-audio-channels-does-bluetooth-support/

Bovendien is waarschijnlijk de bluetooth uit als een speaker als als achterspeaker wordt gebruikt, net als nu een analoge ingang op een Five of de passieve sub op een Amp.