Sonos Arc en mediabronnen in België

  • 28 November 2021
  • 1 reactie
  • 40 Bekeken

Badge

Hallo iedereen, 

Ik overweeg een TV te kopen die Dolby Atmos ondersteunt en dus ook een Sonos Arc. Alleen, is het de moeite gezien het aanbod in België? 

Gewone TV uitzendingen zijn volgens mij niet in Dolby Atmos. Netflix biedt het wel aan, maar bij een duurder abonnement. Wat met Disney +, opgevraagde media van Telenet en Streamz, een blue-ray afgespeeld op een PS3, Apple Music al dan niet via AirPlay 2? Krijg je daardoor Dolby Atmos door? 

Indien iets niet uitzendt in Dolby Atmos, is het geluid dan merkelijk beter dan via een Sonos Playbar? Momenteel heb ik setup van een Sonos Base (subwoofer), Playbar en 2 Sonos One, alles uit 2014. De Playbar zou dan worden vervangen door de Arc. Ik neem aan dat de andere elementen dan nog wel voldoen? 

 

Mvg, 

 

Robby

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

1 Reactie

Reputatie 7

Als een TV Dolby Atmos ondersteunt is het niet altijd zo dat hij dat dus ook naar een Arc doorgeeft. Meestal wel, maar soms ook niet. Daarbij is er nog een verschil tussen uncompressed Atmos (meestal van externe bronnen) en compressed Atmos zoals dat veelal bij streaming wordt meegezonden. Voor doorgifte van uncompressed Atmos is eARC nodig.

Gewone TV-uitzendingen zijn inderdaad momenteel niet in Atmos. Netflix (bij het juiste abonnement) en Amazon Prime wel. Disney+ (nog) niet op Samsung TV's - dus zelfs bij een Samsung TV die Atmos zou kunnen, heb je bij Disney+ geen Atmos. Al deze streamingdiensten gebruiken compressed Atmos (in een Dolby Digital+ stream) dus kunnen in principe ook via HDMI-ARC voor Atmos op de Arc zorgen.

Voor doorgifte van uncompressed Atmos van externe bronnen, zoals BluRay en Apple TV is eARC nodig op je TV. Of dat ook met een PS3 werkt, kan ik je niet zeggen.

Of een Arc met Sub (de subwoofer heet Sub, niet Base) en One's beter geluid geeft zonder Atmos als de Playbar kan ik je niet zeggen (ik heb geen Arc noch een Playbar). Ik zou zeggen: ga eens luisteren.