Sonos Amp gebruiken als front speakers

  • 13 March 2023
  • 6 reacties
  • 181 Bekeken

Ik heb een vraag m.b.t. de Sonos Amp die in dienst zou moeten komen van een hometheatre setup. De situatie ziet er als volgt uit:
-Ik kan geen soundbar plaatsen
-Ik heb twee passieve speakers (vandaar de mogelijke Sonos Amp)
-Ik wil twee era 300 kopen als rears. 

Is het mogelijk om de sonos amp de twee passieve speakers aan te laten sturen als frontspeakers in combinatie met de era 300 als rear speakers? Wordt er dan een phantom center kanaal gecreëerd? Kan de set op deze manier wel een DD 5.1 / DTS signaal verwerken? 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

De Amp kan in een surroundconfiguratie zowel voor als achter worden gebruikt. Bij gebruik voor maakt hij dan een "phantom” center aan. Bij gebruik achter vervalt de mogelijkheid een niet-Sonos Sub aan te sluiten.

Sonos kan DTS, DD en DD+ aan. Of dat wijzigingen in de codec vraagt weet ik niet, maar de Arc en de Beam kunnen ook gecomprimeerde (via DD+) en ongecomprimeerde Atmos aan. Multichannel PCM (zoals door een Apple TV uitgestuurd) kan volgens mij ook. De Amp is dus niet Atmos-geschikt. In een andere thread zegt @Erooij het volgende:

  

Hier de info van de site van Sonos zelf.

“Which soundbars can I use with Era 300 for surround sound?

Because Era 300 is a multichannel rear speaker, it requires a Sonos soundbar that supports Dolby Atmos, i.e. Arc or Beam (Gen 2). For this reason, Era 300 is not compatible with Playbar, Playbase, or Beam (Gen 1).”

Het kan dus inderdaad niet.

 

Reputatie 2
Badge +2

@Arcenon ik begrijp wat je bedoeling is, maar voor zover ik tijdens het configureren van mijn eigen hometheater heb gezien, vereist het instellen van een surround configuratie de aanwezigheid van een soundbar. Helemaal 100% zeker ben ik echter niet. Misschien zijn er Sonos kenners met een amp die dit al eens hebben uitgeprobeerd.

@Arcenon ik begrijp wat je bedoeling is, maar voor zover ik tijdens het configureren van mijn eigen hometheater heb gezien, vereist het instellen van een surround configuratie de aanwezigheid van een soundbar. Helemaal 100% zeker ben ik echter niet. Misschien zijn er Sonos kenners met een amp die dit al eens hebben uitgeprobeerd.

 

Bedankt voor de reactie. Ik krijg inderdaad geen duidelijke ja of nee op basis van de manuals / forumposts online maar uiteraard is het wel super relevant voor mij voordat ik op de aanschaf overga.

Daarnaast ben ik ook benieuwd mits bovenstaande setup '’gaat'’ welke codecs er worden ondersteund.

Ik weet in ieder geval dat ik met de sonos amp helaas geen gebruik kan maken van Trueplay (tenzij je de '’speciale'’ sonos speakers gebruikt) en dat is jammer maar te accepteren. 

Reputatie 2
Badge +2

Daarnaast ben ik ook benieuwd mits bovenstaande setup '’gaat'’ welke codecs er worden ondersteund.

de achtergrond van deze vraag begrijp ik niet helemaal goed. Ik ken codecs vooral uit het digitaal afspelen van video en audio, maar in de Sonos wereld kom ik dat helemaal niet tegen. Ik best wel wat services draaien en via een Connect een platenspeler en dat gaat eigenlijk allemaal “plug&play”. 

Daarnaast ben ik ook benieuwd mits bovenstaande setup '’gaat'’ welke codecs er worden ondersteund.

de achtergrond van deze vraag begrijp ik niet helemaal goed. Ik ken codecs vooral uit het digitaal afspelen van video en audio, maar in de Sonos wereld kom ik dat helemaal niet tegen. Ik best wel wat services draaien en via een Connect een platenspeler en dat gaat eigenlijk allemaal “plug&play”. 

Nee, het gaat mij om de toepassing bij het afspelen van audio en video middels de HDMI arc aansluiting van de AMP. Wat wordt daarbij ondersteund in deze setup: DD 5.1? DTS? Atmos? LPCM? 

Reputatie 2
Badge +2

Daarnaast ben ik ook benieuwd mits bovenstaande setup '’gaat'’ welke codecs er worden ondersteund.

de achtergrond van deze vraag begrijp ik niet helemaal goed. Ik ken codecs vooral uit het digitaal afspelen van video en audio, maar in de Sonos wereld kom ik dat helemaal niet tegen. Ik best wel wat services draaien en via een Connect een platenspeler en dat gaat eigenlijk allemaal “plug&play”. 

Nee, het gaat mij om de toepassing bij het afspelen van audio en video middels de HDMI arc aansluiting van de AMP. Wat wordt daarbij ondersteund in deze setup: DD 5.1? DTS? Atmos? LPCM? 

Ah, ik begrijp het. Sorry, dat antwoord moet ik je schuldig blijven.