Sluipverbruik erg hoog.

  • 4 August 2022
  • 12 reacties
  • 1547 Bekeken

Badge

Ik heb in de thuisbioscoop een Sonos Beam en Syfonisk lampen. Maar het skuipverbruik is 14 watt in standby als er niks speelt. Sluit ik alleen de Beam aan dan is het nog altijd 10 watt voor niks. Dit kan in deze tijd toch niet de bedoeling zijn. Er kan natuurlijk een schakelaar tussen maar ik weet niet of dat niet schadelijk is voor de apparatuur. 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 7

@Ronald22 Als je de muziek gewoon laat spelen gaat het systeem niet in slaapstand en blijft het verbruik dus (relatief) hoog. Daarom is bij mij alles stil als ik het huis verlaat.

Reputatie 7
Badge +3

Hier het officiële rijtje. Wat lager dan jouw meting.

https://support.sonos.com/s/article/256?language=nl_NL

Overigens is het niet voor niets, je krijgt een prachtig systeem welke altijd direct beschikbaar is. 

Reputatie 4
Badge +3

Dat valt wel mee op jaarbasis volgens mij. 
Even een snel rekensommetje van mijn situatie….

Hier heb ik een sluipverbruik van 160 watt (0,160 kW)

365 dagen per jaar X 0,160 kW = 58,4 kW

Hier kost 1 kW € 0,22

0,22 X 58,4 = €12,85 per jaar

 

Door apparaten telkens van de stroom te halen, zal dit misschien de helft schelen, maar heb je meer risico op defecten. Ieder zijn/haar ding, maar ik wil voor dat geld het risico niet nemen. 

Reputatie 4
Badge +3

De prijs van 22 cent ligt inmiddels vele malen hoger en zal al snel rond de 80 cent liggen. Mijn kontrakt loopt volgende maand af. Ben het eens dat het allemaal marginaal is dat sluipverkeer nooit valt te voorkomen, maar ach, alle kleine beetjes helpen.

Of de apparaten gevoelig zijn voor zo af en toe uit-aanzetten valt inderdaad af te wachten. Ik verwacht/hoop dat dat wel zal meevallen. Het is niet zo dat er plots een enorme spanning op de apparaten komt omdat ze gewoon uit staan.

80 cent? Waar halen ze het lef vandaan?
Dan zou je nog kunnen overwegen om een gebruikte set zonnepanelen te scoren op marktplaats. Mijn broertje had laatst een setje gevonden voor € 650,- inclusief omvormer. Beetje aansluit- en bevestigingsmateriaal € 400,-, komt samen op € 1.050,- uit. Verwachte opbrengst per jaar 600 kW. Met salderingsregeling, hoe hoger de kW/u prijs des te meer je vangt voor terugleveren, en dus kassa. Zo’n investering heb je er na iets meer dan een jaar alweer uit.

Enfin, dit is niet echt Sonos gerelateerd, maar wel een idee voor de mensen die wakker liggen van een beetje sluipverbruik. Overigens, als je 80 cent rekent in mijn geval zou je maal 58,4 kW nog op €46,72 per jaar uitkomen. Vind ik persoonlijk nog steeds niet de moeite om te gaan hannesen met stroomloos maken van alle apparaten welke in stand-by staan. Wanneer je het inderdaad met Hue smartplugs hebt geautomatiseerd zoals jij hebt, gaat het natuurlijk vanzelf. Ik heb ook een aantal van die plugs in huis samen met de hue verlichting. Het automatiseren werkt perfect. Maar ik heb er bewust voor gekozen om geen tv’s en of speakers te schakelen, aangezien de interne voedingen er niet op berekend zijn om telkens stroomloos gemaakt te worden.

Heb ooit eens ergens een heel goed onderbouwd verhaal gelezen waarom dit niet verstandig is. Alleen mijn tv beneden kostte destijds al €2.300,- en moet er niet aan denken wanneer die defect gaat omdat ik een paar euro per jaar wil besparen.

Reputatie 4
Badge +3

Tja, het was iets met het volledig leegtrekken van de condensatoren van de voeding. Of dit nog steeds zo is anno 2022 weet ik niet eerlijk gezegd.

Wanneer je de stroom er volledig afhaalt en op een later tijdstip de voeding er weer op zet, krijgen die condensatoren in de voeding van je apparaat (of dit nu een tv, een speaker of wat dan ook is) een optater doordat er een ongelimiteerde stroom gaat lopen tot de condensator vol is. Hetgeen dus slijtage geeft aan dit onderdeel van de voeding.
Wanneer die condensator constant aan de stroom staat, blijf deze netjes opgeladen. Vergelijk het met een batterij, deze heeft ook een bepaalde op- en ontlaad levenscycli. Wanneer jij de stroom er iedere keer afhaalt, ontladen condensatoren (welke in iedere voeding zitten) volledig.

Wellicht is de kwaliteit van de condensatoren verbeterd inmiddels, maar zover mijn kennis reikt (en ja, ik ben gecertificeerd NEN 9140 voor spanningen tot 1000 volt), is de samenstelling van condensatoren nog steeds gemaakt van hetzelfde materiaal als 30 jaar geleden.

Wanneer dus je voeding stuk gaat van je Sonos speaker, is deze niet los te koop en moet je deze compleet vervangen. Dit zal niet binnen de garantietermijn gebeuren waarschijnlijk en ben je dus genoodzaakt om je Arc, Sub of wat je ook maar van Sonos hebt op eigen kosten compleet te moeten vervangen.

Hetgeen dus niet opweegt tegen de kosten welke je op jaarbasis kwijt bent aan energie. Je moet het zelf weten natuurlijk. Voor mij is het dagelijks stroomloos maken van mijn apparaten een “no-go” met dit als achterliggende gedachte. Als ik energie zou willen besparen wat er echt toe doet, dan zou ik als eerste van het gas af willen (die is immers het duurste), en zou ik de koelkast een tandje lager kunnen zetten. Natuurlijk kun je redeneren dat we het voor het milieu doen, maar we kijken ook naar onze eigen portemonnee (al dan niet in eerste instantie). Je kan op veel efficiëntere manieren een bijdrage doen aan de verduurzaming van het milieu. Denk aan biologisch en “Fairtrade” voedsel kopen, geen plof-vlees meer kopen, vaker met de fiets naar het werk en ga zo maar door. Die paar kW die jij of ik met sluipverbruik “verspillen” (wat een druppel op een gloeiende plaat is) draagt ook weer bij aan het feit dat je apparatuur langer meegaat. Immers, productie en distributie is ook weer milieubelastend.

Dus laten we eerlijk blijven, en dat het “milieu aspect” een achterliggende gedachte is, maar voor bijna iedereen staat zijn/haar eigen portemonnee op de eerste plaats 😉

Het scheelt ook als je sonos installatie bekabeld en wifi uitschakelt +/- 1 watt minder

Reputatie 7

Je bedoelt “sluipverbruik”? Tja. Als @Erooij al zegt: het is wat het is,

Sonos is inderdaad niet gemaakt om steeds aan en van de stroom te gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf heb ik alle apparaten in de buurt van mijn tv, via een goede stekkerdoos, gekoppeld aan een Hue stekker. Op het moment dat ik naar bed ga en mijn Hue lampen uitschakel gaan ook deze apparaten van de stroom om vervolgens de volgende dag op een vaste tijd weer van stroom te worden voorzien (apparaten blijven dan in stand-by). Ook op het moment dat een ieder het huis heeft verlaten gaat de stroom eraf en op het moment dat de eerste thuiskomt gaar de spanning er weer op. Werkt fantastisch. 

Reputatie 7

Je loopt dan wel een klein risico dat je Sonos apparaten eerder zullen uitvallen, maar dat moet je zelf afwegen.

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van 22 cent ligt inmiddels vele malen hoger en zal al snel rond de 80 cent liggen. Mijn kontrakt loopt volgende maand af. Ben het eens dat het allemaal marginaal is dat sluipverkeer nooit valt te voorkomen, maar ach, alle kleine beetjes helpen.

Of de apparaten gevoelig zijn voor zo af en toe uit-aanzetten valt inderdaad af te wachten. Ik verwacht/hoop dat dat wel zal meevallen. Het is niet zo dat er plots een enorme spanning op de apparaten komt omdat ze gewoon uit staan.

Reputatie 5
Badge +3

Hier gelukkig nog 0,14 cent.

Maar dat zal over 1,5 jaar wel veranderen als mijn contract afloopt. Maar ook als de prijs omhoog zou gaan zal ik niet snel de apparatuur van de stroom halen. Meestal als ik weg ga blijft de muziek gewoon aan. 

Reputatie 7
Badge +3

Los van de kosten zou het heel interessant zijn wanneer iemand echt onderbouwd kan aangeven of het nu wel of niet slecht is om je Sonos, na het in stand-by komen, volledig uit te zetten. Laten we zeggen dat we het voor het milieu doen (niet iedereen kan zonnepanelen plaatsen).

Ik kan alleen wat oudere info vinden over het stroomloos maken van apparaten, maar er is zo ontzettend veel veranderd in dit soort techniek.