Vraag

PS4 en Sonos Amp - 5.1 lip sync issue

  • 30 January 2020
  • 1 reactie
  • 304 Bekeken

Hoi Sonos-experts ;)

Helaas heb ik last van een lipsync issue met een Sonos Amp en een PS4. Het is minimaal, maar waarneembaar. En ik weet zeker dat ik me er aan ga storen. De amp kan tot maandag a.s. nog terug, dus input welkom. 

Situatie:

De Sonos AMP wordt direct gevoed vanuit een PS4 via een HDMI + Sonos HDMI naar Toslink connector. Beeld gaat vanuit diezelfde PS4 per HDMI naar de TV (TV heeft geen ARC).

De vertraging treedt alleen op bij het gebruik van Dolby Digital 5.1, niet bij stereo. Dus of de PS4 geeft het geluid vertraagd af bij 5.1, of de Sonos AMP vertraagt door het decoderen van het 5.1 signaal.

Om dit uit te sluiten probeer ik er nu een HDMI splitter tussen de PS4 en Sonos AMP te zetten die het 5.1 audio signaal uit de HDMI verbinding haalt, en dat weer per Toslink naar de Sonos te voeden.

Mocht de Sonos de boosdoener zijn, dan zal ik deze helaas retour moeten zenden, in de aanname dat een ouderwetse AV-receiver dit beter doet.

 

Ik heb vele forum berichten afgestruind voor de aankoop, en daarin wordt vaak gesteld dat indien het geluid niet via de tv loopt, maar direct parallel gevoed wordt aan de AMP, er geen lipsync issues zijn. 

Ik heb dit getest met en zonder surround speakers (Sonos One's), ook met Sonos One's bedraad op Ethernet, en met een ethernet kabel in de Amp zodat vanaf de Amp een Sonosnet netwerk wordt opgezet. Mijn vermoeden vooraf was dat het doorgeven naar de surrounds de boosdoener zou zijn, maar zelfs zonder surround speakers treedt het lip sync issue op; zodra de Amp een 5.1 signaal krijgt gevoed, vertraagt de audio. Geprobeerd de TV te vertragen door maximale beeldbewerking aan te zetten, maar dat hielp niets. 

Ik kan de vertraging testen door het geluid van de tv aan te zetten; ik schat dat het 0.2 seconden oid is, dus veel mensen zouden zich daar niet aan storen. Als perfectionist stoor ik mij er uiteraard wel aan ;)

Alle suggesties welkom!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

1 Reactie

Reputatie 7
Badge +2

Hey XanderB,

Excuus dat we niet eerder konden reageren.

Heeft de TV een optische uitgang? Dat je met de Sonos HDMI naar Toslink connector het geluid vanuit de TV naar de AMP toe brengt?

Nu ben je het beeld en geluid aan het scheiden alvorens het bij Sonos en de TV uitkomt.

Zou graag vernemen of je het zelfde zou ervaren als beeld en geluid beide bij de TV zou uitkomen, om dit dan vanuit de TV via optisch bij de AMP uit te brengen.

Zou ook graag willen weten, als wat hierboven beschreven mogelijk is, of je het alleen bij de PS4 z’n audio zou ervaren, of bijvoorbeeld ook bij een andere bron die op de TV aangesloten staat.