Beantwoord

Provider Stereo input op Beam met Surround


Beste, 

 

ik heb de volgende vraag. ik ben aan het twijfelen tussen een Arc en Beam. voor het prijskaart van de Arc kan ik 2 surounds bij plaatsen. Wij kijken meestal TV, via provider al komt er hoogst waarschijnlijk ook binnenkort disney+. ik weet dat de provider enkel stereo uitzet maar mijn TV is dolby digital capabel , komt er dan toch geluid uit de achterboxen, tijdens bijvoorbeeld series zoals Vikings; NCIS … 

 

alvast bedankt 

 

Tom

icon

Beste antwoord door 106rallye 31 July 2020, 09:26

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zal minimaal geluid uit de achterspeakers komen. Wel is er een mogelijkheid om het volume van je achterspeakers wat te verhogen waardoor het geluid mogelijk wat ruimtelijker wordt. Gezien hetgeen je schrijft zou ik zeker voor een Beam en 2 ones SL gaan. Gezien wat je schrijft zou een Arc een enorme investering zijn voor iets waar jegeen gebruik van kunt maken.

Voordeel van de Beam met 2 surrounds is ook dat je muziek wel uit alle richtingen kan komen. Hoe het surround gevoel zal uitpakken is erg afhankelijk van de bron. Bij sommige stereo uitzendingen doen ook de surrounds best goed mee, maar je zult altijd moeten beseffen dat spraak van voren komt en niet uit je surrounds. Hoe het allemaal technisch zit en hoe dat komt dat stereo soms ook geluid naar de achterspeakers doorgeeft weet ik niet, maar ik ben erg tevreden met mijn surroundopstelling (met playbase).

 

Reputatie 7

Twee dingen:

  • er zijn ook providers die wel surround meezenden (ik heb KPN en in ieder geval de publiekrechtelijke zenders en Netflix zijn in Dolby Digital), dus als je kiest voor surround kun je eens een overstap overwegen;
  • als je TV voorzien is van HDMI-ARC (verplicht voor zowel de Beam als de Arc) dan is hij waarschijnlijk ook voorzien van apps voor bijvoorbeeld Netflix (en wellicht Prime en Disney+) - apps die, ook al doet het kastje van je provider dat dan wellicht niet, wel eens surround zouden kunnen weergeven.

Wat mij betreft voegt surround zeker iets toe. Afhankelijk van de grootte van de kamer is een Arc misschien aan te raden, maar erg duur en, als ik je goed begrijp, zul je niet kunnen genieten van Atmos, de belangrijkste feature van de Arc. Dan is een Beam met surround wellicht de betere keuze. En wellicht op termijn een ander provider…..

Reputatie 7

Dat is zeer persoonlijk, maar de Beaam bevalt mij (met Sub en twee One’s) in eenzelfde (deel)ruimte goed.

mijn 2017 Sony bevat een HDMI-ARC. dus dat is zeker niet het probleem. 

In verband met de groote van de kamer is dat een iets moeilijkere questie.
Het is een herenhuis met relatief rechthoekige kamers. De voorkamer is totaal 7mX4mX3.5m dus 98m3. maar deze bestaat eigelijk uit 2 delen met een “ soort” open scheiding ( vanaf plafond verlaagd met een halve meter. Het zitgedeelte met de bank en TV is ongeveer 4.5m*4m*3.5m = 63m3.  De TV is staat zoals in de pic. Zal de beam dit aankunnen? 

 

Bedankt voor de tips, gisteren de beam en 2 ones gekocht. Vandaag aangesloten. Voor zo een kleine bar in combinatie met de ones vult deze echt mooi de ruimte , zeker wanneer muziek wordt gespeeld. 

De surround lijkt te werken op normaal Tv gebruikt ondanks dat als ik naar settings ga in mijn Sony , dat digital Dolby plus output uit staat.

We zullen eens verder moeten uitzoeken ,maar nu zeer tevreden. 

Nu eens tips lezen voor de bar maximaal te gebruiken

Reputatie 7
Badge +3

De Beam ondersteund geen dolby Digital +, je moet dus voor Dolby Digital kiezen. Het afregelen is natuurlijk verder erg persoonlijk. Wat erg helpt is de Trueplay instelling. Ik hoop dat je dat kunt uitvoeren, iPad of iPhone nodig.

Zelf heb ik het volume van de surround wat hoger gezet voor tv geluid en voor muziek het ik gekozen voor “volledig” en dan het volume een stuk teruggezet voor de surrounds om het geluid wat meer van alle kanten te ervaren.

Veel plezier van je Sonos. 

Muziek inderdaad op full en momenteel heb ik de surrounds voor tv op max gezet , al vind ik bij 15 dat de bass iets te overheersend is

Reputatie 7
Badge +3

15 is ook wel heel extreem. Ik heb ze voor tv op +6 staan. De surrounds zijn in principe natuurlijk alleen voor omgevingsgeluiden en je zal ze ook alleen afhankelijk van uitzending of film horen. De ene zender geeft ook meer surround dan de ander. 
Bastonen kan je ook nog verder regelen via EQ.

Maar echt een schitterend product , zeker die ones. Nog eens wat verder spelen en iemand zijn iPhone kidnappen 😆

Reputatie 7

Ik ben wel benieuwd waar je TV dan wel op staat - via de apps zou je Netflix etc. wel in Dolby Digital kunnen horen.

Welke provider heb je trouwens dat die enkel stereo doorgeeft?

Ik ben wel benieuwd waar je TV dan wel op staat - via de apps zou je Netflix etc. wel in Dolby Digital kunnen horen.

Welke provider heb je trouwens dat die enkel stereo doorgeeft?

Goede vraag, ik zou het moeten vinden bij sound in de sony Tv : maar zie daar weinig opties. 

 

Provider: Proximus 

Reputatie 7

Als je niet aangeeft welke opties, wordt het moeilijk je van advies te voorzien…..