Vraag

plaatsing Arc ruim boven tv

  • 10 October 2020
  • 4 reacties
  • 2825 Bekeken

Badge

Vanwege een doorkijk in de muur waarop mijn TV is gemonteerd ben ik gedwongen om mijn Arc soundbar 50 cm boven het televisiescherm te monteren (op een hoogte van 145 cm).

Gaat dit problemen opleveren voor het geluidsbeeld, of maakt dit niet zoveel verschil?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Een soundbar hoort idealiter ongeveer op oorhoogte of iets daarbeneden te hangen.

 

Bovendien bevat de Arc drivers die naar het plafond gericht staan om Atmos effecten te geven, door geluid vanaf het plafond naar beneden te reflecteren. Die drivers moeten een bepaalde afstand tot het plafond hebben om de weerkaatsing goed te laten werken. Hoe dichter de Arc bij het plafond hangt, hoe dichterbij de TV de audioreflecties ook weer omlaag komen. Dan komen die audio effecten dus vóór je terecht, in plaats van op de zitpositie. Trueplay kan hier iedts aan verbeteren, maar niet alles, vanwege de hoek waaronder de omhoog gerichte speakers in de Arc zitten.

 

Zie dit filmpje voor een uitgebreide uitleg

Hoi @CrimsonGuard en anderen.

Misschien dat je hier ook mee geholpen bent

CITAAT:
Het past niet!

De meeste fabrikanten van soundbars zetten die in promoafbeeldingen- en filmpjes voor of onder een televisiescherm neer, of hangen de soundbar op aan de muur onder de tv.
Dat is niet zonder reden.

Veel mensen zitten snel onderuitgezakt voor de tv, wat betekent dat het geluid in die houding eigenlijk het beste is.
Heb je dus de ruimte om de soundbar voor of onder de tv te zetten/hangen, dan is dat ook de plek die wij aanraden.

Boven de tv neerzetten of hangen kan dus wel, maar is meer een laatste optie. In een opstelling met meerdere speakers richt de soundbar zich meestal op geluiden op de voorgrond, zoals gesprekken. Het is dan misschien een beetje raar om de stemmen vooral van boven de televisie te horen komen.

BRON:

Reputatie 6
Badge +3

Volgens mij maakt het niks uit, 1.45 is helemaal niet hoog. Als je `m nou tegen het plafond aan maakt is het misschien wat anders maar 1.45 is prima. Er boven of eronder is meer een kwestie van smaak maar volgens mij ziet het supercool uit als ie er strak boven hangt met kabels mooi weggewerkt.

Hoi @CrimsonGuard 

Volgens mij gaat dat niet werken zoals het zou moeten.
Je gaat inleveren aan geluidskwaliteit, kan ik zo maar bedenken.
Beter is 10 cm onder de tv.{met behulp van de muurbeugel van Sonos}
Zo hebben ze het bij mij geïnstalleerd.

Misschien dat andere daar een ander idee over hebben, maar die gaan dan wel reageren op jou topic.