Beantwoord

Netflix 5.1 en Beam

  • 25 February 2019
  • 18 reacties
  • 7177 Bekeken

Beste,

Netflix 5.1 wordt niet doorgegeven naar de Beam. TV programma's worden wel 5.1 doorgegeven. Ik moet audio Netflix op orgineel zetten en komt het via de Beam stereo door. De beam is optisch rechtstreeks op de TV aangesloten. Ziggo mediabox xl is aangesloten op een Samsung TV (HDMI) van 2010. Ik heb al van alles qua instelling geprobeerd. Het kan toch niet zo zijn dat nu alle films van Netflix niet via 5.1 beluisterd kunnen worden via Sonos, toch?

Wie heeft een oplossing?

Mvrgr
icon

Beste antwoord door Sjoop1985 1 March 2019, 01:46

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

18 Reacties

Reputatie 7

Als je geen ARC hebt, zou ik eerst eens kijken of mijn TV een optische uitgang heeft. Als dat zou werken heb je de beste oplossing: ook het geluid van evt. apps op de TV of andere aangesloten apparaten komt dan naar je soundbar. Als je de soundbar via optisch op je NextBox aansluit krijg je alleen het geluid van je Next op de soundbar.

Reputatie 7
Badge +3
Het werkt ook allemaal prima. Sonos kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor apparatuur en/of apps die anders werken dan jij verwacht. Denk dat je er niet onderuit komt om alles toch aan je tv aan te sluiten ivm je chromecast en het dan moeten accepteren dat Netflix in stereo zal zijn. Vervolgens hard sparen voor een nieuwe tv die wel ARC heeft of wel DD+ goed kan doorzetten via optisch.
Zelf heb ik videoland welke alleen maar in stereo uitzend. Het is niet anders, maar is natuurlijk in deze tijd ook vreemd.

Het werkt ook allemaal prima. Sonos kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor apparatuur en/of apps die anders werken dan jij verwacht. Denk dat je er niet onderuit komt om alles toch aan je tv aan te sluiten ivm je chromecast en het dan moeten accepteren dat Netflix in stereo zal zijn. Vervolgens hard sparen voor een nieuwe tv die wel ARC heeft of wel DD+ goed kan doorzetten via optisch.
Zelf heb ik videoland welke alleen maar in stereo uitzend. Het is niet anders, maar is natuurlijk in deze tijd ook vreemd.

Ik heb een tv zonder ARC wel met optische aansluiting maar die zit ook op mijn Ziggo next box, waar kan ik hem het beste op aansluiten op tv of op de next?

De Horizonbox zou ook een optische uitgang moeten hebben, dus dat zou getest moeten kunnen worden.
Omtrent de HDMI, alle HDMI poorten zijn ingangen om hun bron van video/audio te ontvangen, zoals bijvoorbeeld een Horizonbox, of DVD-speler zijn signaal aan de TV geeft.
Alleen een HDMI Arc poort kan als uitgang werken en dus geluid naar een met HDMI aangesloten Sonos Beam sturen.
Of daarmee je 5.1 probleem van Netflix is opgelost durf ik helaas niet te zeggen, zou toch inderdaad eerst kijken of het direct aansluiten op de Horizonbox een verandering brengt in de situatie.

Hoe zit het met optische koppeling naar de Ziggo Next box?

 

Reputatie 7
Badge +2
Waar speel je Netflix op af? Op de TV en zit de Sonos Beam op de TV aangesloten?
Of speel je Netflix af op de Horizonbox?
Zou je dan het zelfde probleem ervaren als je de Beam op de Horizonbox zou aansluiten? (desnoods als test via de optische convertor die we meeleveren?)
Zolang de Sonos Dolby Digital 5.1 zou ontvangen, zal deze het afspelen, er word dus geen Dolby Digital 5.1 aangeboden als je Sonos Stereo zou afspelen.
Beste Tim,

Bedankr voor je (snelle) reactie.

De Beam zit (optisch) aan de TV gesloten. Ik heb wel HDMI aansluitingen, maar geen HDMI ARC. Kan ik overigens de Beam ook op HDMI aansluiten?
Alle programma's incl. Netflix loopt via de Horizon.De programma's worden Dolby 5.1 doorgegeven, maar Netflix niet. Zet Sonos het om naar stereo en vermeld soms NULL BURSE???

Graag advies.

Mvrgr
Reputatie 7
Badge +3
Ben bang dat je tv het signaal van Netflix niet goed kan verwerken. Netfix geeft DD+ door ipv DD. wellicht dat dit “draadje” een beetje duidelijkheid verschaft: https://nl.community.sonos.com/home-theater-229108/dts-afspelen-op-de-sonos-beam-6768416
Kan je de Beam ook aansluiten op de horizon zoals Tim aangeeft?
Reputatie 7
Badge +2
De Horizonbox zou ook een optische uitgang moeten hebben, dus dat zou getest moeten kunnen worden.
Omtrent de HDMI, alle HDMI poorten zijn ingangen om hun bron van video/audio te ontvangen, zoals bijvoorbeeld een Horizonbox, of DVD-speler zijn signaal aan de TV geeft.
Alleen een HDMI Arc poort kan als uitgang werken en dus geluid naar een met HDMI aangesloten Sonos Beam sturen.
Of daarmee je 5.1 probleem van Netflix is opgelost durf ik helaas niet te zeggen, zou toch inderdaad eerst kijken of het direct aansluiten op de Horizonbox een verandering brengt in de situatie.
Hoi,

De Beam optisch aangesloten op de Horizon. Nu gaf Netflix wel geluid via 5.1 door (audio instelling) in tegenstelling tot aansluiting optisch rechtstreeks op de TV. Alleen in Mijn Sonos Info systeem geeft de Beam toch Stereo aan ??
Tevens als ik de Beam op de Horizon aansluit, heb ik weer geen geluid via chromecast etc.
Ik denk dat mijn Samsung Smart TV (8 jaar oud) gewoon niet optimaal met Sonos kan communiceren/ synchrioniseren??
Wat een gedoe zeg:-(( Sonos net aangeschaft voor 1900€. Het moet allemaal makkelijk werken. Pppfff. HELP!!

Mvrgr
Erooij,

Ik stel Sonos niet verantwoordelijk, maar zoals jezelf al schrijft eigenlijk kan dit niet in deze tijd. Sonos heeft uitstekende apparatuur, maar is zeker niet goedkoop. Dat je dan niet eens 5.1 kunt krijgen via Netflix, Videoland, Chromecast etc in wat voor vorm dan ook is natuurlijk beschamend. Volgens mij moet dat via een update op te lossen zijn. Techniek staat tegenwoordig voor niets of zal het te maken hebben dat het een Amerikaans produkt betreft (geintje!).
Overigens als ik dit van tevoren had geweten was mijn keus anders geweest. Nu kan ik weer gaan sparen voor een nwe televisie. Je wil uiteindelijk toch het maximale uit je apparatuur halen, toch?.

Mvrgr
Reputatie 7
Badge +3
Die update zou dan volgens mij door Samsung gedaan moeten worden. Sonos speelt wat het ontvangt en dat is in jouw geval stereo. Denk niet dat dat erin zal zitten. Nadeel van de snel veranderende technieken.
Reputatie 5
Badge +3
En dan nog maar te zwijgen over de mensen die een hele dure Playbar hebben gekocht welke alleen optisch is aan te sluiten.
Zij hebben pas dikke problemen met compatibiliteit.
Reputatie 5
Badge +3
Belangrijk detail hier is dat Netflix met Dolby Digital Plus (DD+) werkt. Dolby Digital wordt door Sonos zonder meer afgespeeld, Dolby Digital Plus niet, vandaar dat tussenkomst van de TV nodig is.
Ik ga hier niet in op de technische details, er zijn op het Engelstalige forum legio topics hierover, alsmede over de keuze van Sonos om dergelijke zaken wel of niet te ondersteunen, maar 1 ding moet gezegd: dit kan niet met een update opgelost worden, alle verontwaardiging en "de techniek staat voor niets" ten spijt. DD+ heeft andere hardware (dus fysieke onderdelen) nodig en geen van de
huidige Sonos apparaten bezit deze.

En dan nog maar te zwijgen over de mensen die een hele dure Playbar hebben gekocht welke alleen optisch is aan te sluiten.
Zij hebben pas dikke problemen met compatibiliteit.

Bedenk dat de Playbar in 2013 werd geïntroduceerd, een eeuwigheid geleden in deze markt, wie in Nederland wist toen al wat Netflix was? (Netflix kwam in dat jaar naar NL)
"Backwards compatibility" met ook deze apparaten is een groot goed voor Sonos, dat is ook vaak de reden voor de (soms vreemde) keuzes die Sonos maakt
Reputatie 5
Badge +3
Dan had Sonos hem allang al moet uitfaseren....maar dat doen ze ook niet.
Hij wordt nog steeds verkocht als DE High-end soundbar.
Reputatie 5
Badge +3
Als je nog geen opvolger hebt, blijf je natuurlijk je huidige product marketen als "het" topmodel, zo werkt marketing. Apple en Samsung zullen je hun toestellen uit 2018 blijven verkopen als het hoogst haalbare, tot de dag dat het nieuwe model in de winkel ligt.

En om die vergelijking nog even door te trekken, na een paar jaar hoef je er niet op te rekenen dat die dingen überhaupt nog een beetje bruikbaar werken. Sonos doet dingen niet zo. Er zijn Sonos players van vóór 2010 die nog gewoon in het huidige ecosysteem werken, ik wil nog wel eens een fabrikant zien die dat nog kan zeggen van een tech-product.
Niet meer verkopen, zoals de Play 3 en de Play 5 gen1, wellicht. Maar uitfaseren? Het platform doorontwikkelen en voor lief nemen dat consumenten straks met een soundbar zitten die niet meer in het multiroom systeem gebruikt kan worden? Ga eens op het Engelstalige forum kijken hoe er moord en brand geschreeuwd wordt over een losse controller (een soort Sonos-afstandbediening) die uitgefaseerd wordt. Laat staan dat één van de duurdere speakers niet meer zou werken...
Reputatie 7
Badge +3
En niemand heeft het over het feit dat in dit geval het om een “verouderde” tv gaat, zonder ARC en zonder mogelijkheid om DD+ om te vormen, hetgeen momenteel gewoon mogelijk is. Nee het is natuurlijk Sonos die de boosdoener is. Accepteer dat er zoveel techniek in deze speakers zit dat dit snel kan verouderen. Inderdaad doet Sonos het nog netjes. Waarom wel elke 2, 3 jaar een nieuwe telefoon omdat er weer wat nieuwe dingetjes (vaak opgedrongen door de ontwikkelaars) mee kunnen en accepteren we niet dat we eens in de zoveel jaar aan een nieuwe Sonosspeaker toe zijn. Wellicht laten we ons toch teveel door de industrie lijden en hadden we gewoon alles bij het oude moeten laten. En ja natuurlijk is het kostbaar, maar eerlijk is eerlijk........ wat genieten we van het geluid.
Reputatie 5
Badge +3
Helemaal gelijk, deze TV zou op enige andere 5.1 speakerset óók niet in staat zijn om Netflix in 5.1 te streamen, dat kun je niet op Sonos schuiven.

Mijn post was meer gericht op de algemene keuze van Sonos om een aantal zaken niet te ondersteunen, door hardware te kiezen die dit niet aan kan. In 2013 bestonden DTS en DD+ ook al, maar Sonos koos voor optisch boven HDMI met alle bandbreedte-gevolgen van dien. Uiteraard is het achteraf makkelijk praten, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de Playbar, ook in 2013, niet het nieuwste van het nieuwste bood. Sonos heeft meermaals aangegeven dat dit een bewuste keuze was, "Streaming first" was de verdediging. Helaas zien we nu dat één van de grootste streaming video aanbieders voor een standaard kiest die Sonos niet ondersteunt, dát konden ze destijds natuurlijk niet voorspellen, zeker aangezien DD (niet plus) de de-facto standaard was (en is) voor lineaire TV.
Reputatie 4
Badge +3

@Hans13 

De Ziggo Next box heeft voor zover mij bekend is ook gewoon een optische aansluiting, en die kan je op dezelfde manier gebruiken als bij de Horizon box