Vraag

Kwaliteit optische kabel? Originele is zo dun.

  • 17 November 2020
  • 5 reacties
  • 961 Bekeken

Badge

Ik heb een Sonos playbar aangesloten met de originele optische (dunne) kabel, nu vraag ik of een betere dikkere en vergulde optische kabel beter is. 

En ik heb een Ziggo mediabox Next, wat is beter qua aansluiting? Playbar naar TV of in de Next, beide zijn optisch? Welke voor en nadelen heeft iedere optie?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Hoi @williamvandeursen ,

Ik heb jaren de bijgeleverde optische kabel van Sonos gebruikt op mijn Beam, die samen met de overige componenten van Sonos zorgden voor de Surround beleving van mijn tv.
Niks mis mee. Werkt prima.
Heb er vertrouwen in.:wink:

Gebruik nu de ARC van Sonos, en die is aangesloten met een HDMI kabel op de HDMI Arc aansluiting van de tv.

Wat de aansluitingen van Ziggo betreft, geen idee.
Ik gebruik KPN.

Reputatie 7
Badge +3

Dikte en kwaliteit van de kabel maakt niet veel uit volgens mij. Het gaat om een lichtsignaal wat door de kabel wordt gezonden. Je moet alleen zorgen dat er ging knikken in de kabel zitten.

Aansluiten tv heeft de voorkeur wanneer je ook apps op de tv gebruikt en/of andere randapparatuur zoals dvd-speler. In alle andere gevallen maakt het niet uit, mits je apparaat maar dolby Digital via de optische aansluiting kan versturen. 

Reputatie 7

Ik zou de optische kabel inderdaad aansluiten op je TV - dan heb je ook het geluid van andere bronnen (apps op de TV, DVD-speler) op he Playbar. Pas als dat problemen op zou leveren aan de Ziggo box.

Ik zou de optische kabel pas vervangen als je nu klachten hebt over het geluid. Ik zou dan wel zeer benieuwd zijn of je verschil zou horen, bijvoorbeeld na aanschaf van deze: https://www.hobo.nl/audioquest-vodka-optical-1-5-meter.html

Reputatie 1
Badge

Licht is licht Het is er wel of niet. En het signaal wordt digitaal verzonden, niet analoog. Zolang er geen breuk in de kabel zit maakt het niet uit. Een optische kabel van 1 euro werkt net zo goed als eentje van 299 euro.

Het enige waarvan je last van zou kunnen hebben is demping van het licht (dempingsfactor). Maar dat wordt pas relevant met glasvezelverbindingen van meer dan 100 meter ... 

Reputatie 5
Badge +3

Kabel op zich niet maar wel de aansluiting bij specifiek de Playbar.
Dit is een drama voor veel mensen.
Kabeltje valt er gewoon uit en moet vastgeplakt worden.

Zijn al heel wat Playbar’s retour gestuurd met dit probleem.

Niet bij iedereen hoor.