Beantwoord

HOME CINEMA 5.1

  • 3 November 2015
  • 24 reacties
  • 2821 Bekeken

Badge
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe home cinema set en mijn interesse is gevallen op sonos.

Ik zou graag jullie meningen willen hebben over deze setup. Sonos Playbar, sub + 2 x play 1
Ik ben een film/serie liefhebber en mijn vrouw houd ervan om muziek te luisteren.
Voor muziek is het een goed apparaatje maar hoe staat het tot films/serie kijken?
ik weet dat het geen dts uitgeeft en dat het ook geen echt 5.1 geluid weergeeft.

Ik ken niemand in mijn omgeving die deze opstelling heeft daarom mijn vraag hier.

Mvg Ron
icon

Beste antwoord door Siemp 7 November 2015, 16:52

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

24 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
De Playbar geeft met Dolby Digital wel degelijk 5.1 weer, ik heb zelf de opstelling met 2xPlay:1 (geen sub) en vind het met series en films kijken echt een aanvulling. Let wel op dat als je gebruik maakt van een externe decoder en/of DVD/BluRay speler dat niet alle TV's DD doorgeven (passthrough) van HDMI naar optical.
Ik zelf gebruik hiervoor een optische switch, hier op heb ik mijn decoder, PC en XBox360 aangesloten en dan naar de Playbar, werkt perfect hoewel niet officieel ondersteund door Sonos
Badge
De Playbar geeft met Dolby Digital wel degelijk 5.1 weer, ik heb zelf de opstelling met 2xPlay:1 (geen sub) en vind het met series en films kijken echt een aanvulling. Let wel op dat als je gebruik maakt van een externe decoder en/of DVD/BluRay speler dat niet alle TV's DD doorgeven (passthrough) van HDMI naar optical.
Ik zelf gebruik hiervoor een optische switch, hier op heb ik mijn decoder, PC en XBox360 aangesloten en dan naar de Playbar, werkt perfect hoewel niet officieel ondersteund door Sonos


Bedankt voor je antwoord, mijn complete opsteling zou worden playbar, sub 2 x play 1, tvdecoder, ps4 en tot slot een mediaplayer.
Ik wilde alles direct via de tv aansluiten maar als ik het zo begrijp is dat geen optie.
Ik zou dan een optische switch moeten gebruiken en schakelt de switch automatisch of moet je dat zelf doen ik heb namelijk daar geen ervaring mee.
Reputatie 3
Badge +2
Het kan zeker wel via de TV (sterker nog dat is de bedoeling van de Playbar), maar je moet dan alleen even opletten of je TV dan wel DD doorgeeft via de optische uitgang, als hij dat niet doet is een switch zeker een optie.

Ik heb de volgende:
https://www.conrad.nl/nl/marmitek-connect-ts41-4-poorten-toslink-switch-zwart-1095298.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CLW9zOWM9cgCFWXnwgodBBoIhA&WT.srch=1

switcht niet automatisch maar werkt met een afstandsbediening om de poort te selecteren.

Maar nogmaals; als je TV gewoon netjes DD doorgeeft is dit niet nodig.
Badge
Het kan zeker wel via de TV (sterker nog dat is de bedoeling van de Playbar), maar je moet dan alleen even opletten of je TV dan wel DD doorgeeft via de optische uitgang, als hij dat niet doet is een switch zeker een optie.

Ik heb de volgende:
https://www.conrad.nl/nl/marmitek-connect-ts41-4-poorten-toslink-switch-zwart-1095298.html?WT.mc_id=gshop&gclid=CLW9zOWM9cgCFWXnwgodBBoIhA&WT.srch=1

switcht niet automatisch maar werkt met een afstandsbediening om de poort te selecteren.

Maar nogmaals; als je TV gewoon netjes DD doorgeeft is dit niet nodig.


Duidelijk ik ga kijken of ik er achter kan komen of de tv DD doorgeeft.
Reputatie 2
Badge +1
Zelf heb ik sinds kort de Playbar, sub en twee play 3's. Ik ben tot nu toe zeer tevrede, al hoop ik dat de software in de toekomst wat meer opties gaat krijgen. Vooral het op kunnen slaan van verschillende settings is geen overbodige luxe. Nu moet ik telkens de settings aanpassen als ik TV ga kijken of muziek ga luisteren. Verder een super geluid, super makkelijk in gebruik. Ik heb voor de pay3's gekozen omdat die net wat meer power hebben, lijkt mij voor muziek wel fijn. Ik wil nog een setje play 1s hebben als verplaatsbare geluidsbron. En in de toekomst een play 5, maar daar is een nieuwe van opkomst, daar wacht ik nog maar even op 🙂
Badge
Zelf heb ik sinds kort de Playbar, sub en twee play 3's. Ik ben tot nu toe zeer tevrede, al hoop ik dat de software in de toekomst wat meer opties gaat krijgen. Vooral het op kunnen slaan van verschillende settings is geen overbodige luxe. Nu moet ik telkens de settings aanpassen als ik TV ga kijken of muziek ga luisteren. Verder een super geluid, super makkelijk in gebruik. Ik heb voor de pay3's gekozen omdat die net wat meer power hebben, lijkt mij voor muziek wel fijn. Ik wil nog een setje play 1s hebben als verplaatsbare geluidsbron. En in de toekomst een play 5, maar daar is een nieuwe van opkomst, daar wacht ik nog maar even op :) Over welke setting heb je het dan? Ik vind dat als je tv luistert de spraak wat minder is tegenover het achtergrond geluid.
Reputatie 2
Badge +1
Over welke setting heb je het dan? Ik vind dat als je tv luistert de spraak wat minder is tegenover het achtergrond geluid.

Ik heb het over de "Geavanceerde audio". Daar heb je 4 opties, het zou super handig zijn als je die settings kunt vast zetten onder een soort sneltoets. Als ik bij het "kalibreren" van de audio recht voor de TV zit, zijn de settings anders als dat je bv meer aan de rechterkant zit. Maar vooral het verschil tussen muziek luisteren en tv kijken is groot. (Met muziek staan mijn surround speakers meestal op volledig en harder evenals de sub, terwijl tijdens TV kijken staan de surround speakers op sfeervol, en zachter. Daarnaast staat de SUB ook wat zachter.) Nu moet ik helemaal naar instellingen --> huiskamer --> geavanceerde instellingen --> audio opnieuw kalibreren, Instellingen SUB en instellingen surround. erg omslachtig......
Badge
Zo had ik het nog niet bekeken
Badge
Ik ben er achter dat mijn tv geen DD doorgeeft 😞 was uiteraard te verwachten.

Ik denk dat voor mij nu de beste oplossing is om een switch te kopen bv die Damon77 heeft.

Dan zou ik het op deze manier aan moeten sluiten: Voor het beeld de tv decoder, Ps4 en mediaspeler via HDMI naar de tv en voor het geluid
optisch naar een switch en dan vanaf de switch naar de Playbar?
Reputatie 5
Badge +2
Ik ben er achter dat mijn tv geen DD doorgeeft 😞 was uiteraard te verwachten.

Ik denk dat voor mij nu de beste oplossing is om een switch te kopen bv die Damon77 heeft.

Dan zou ik het op deze manier aan moeten sluiten: Voor het beeld de tv decoder, Ps4 en mediaspeler via HDMI naar de tv en voor het geluid
optisch naar een switch en dan vanaf de switch naar de Playbar?


Klopt helemaal, Damon77 heeft goede instructies gegeven. Let wel op dat als er iets mis gaat in het geluid van de TV naar de PLAYBAR, dat we bij de support desk eerst de Optical Switch gaan uitsluiten.
Badge
Sorry voor het doorvragen :(

zou dit goed werken? (Monoprice 5557 4X1 HDMI Switcher Toslink & Digital Coaxial Port 3D support)
dan hoef je ook geen vier hdmi kabels naar de tv te doen :)

Alvast bedankt.
Reputatie 5
Badge +2
Sorry voor het doorvragen :(

zou dit goed werken? (Monoprice 5557 4X1 HDMI Switcher Toslink & Digital Coaxial Port 3D support)
dan hoef je ook geen vier hdmi kabels naar de tv te doen :)

Alvast bedankt.


Ik kan dit helaas niet aanraden, de enige optie die je heb is testen of het daadwerkelijk werk. Mocht het niet werken moet ik namelijk verwijzen naar de Swticher. Kortom test het uit, werkt het? Dan is dat uiteraard perfect, werkt het niet dan is het helaas zoeken naar andere opties.
@Damon77,

Ik heb een vraag over het 5.0 systeem dat u heeft. Ik ben zelf in bezit van een playbar. Nu vind ik de playbar bij sommige muziek nummers wat schel overkomen en wil dit graag oplossen.
Een sub vind ik eigenlijk te veel van het goede omdat ik het geluid van de bas al behoorlijk goed vind.
Mijn vraag is dan ook of het schelle geluid verholp[en is door toevoeging van 2x play 1?
Als filmliefhebber was ik zelf ook op zoek naar een Sonos oplossing om muziek én van 5.1. geluid te kunnen genieten. Inmiddels heb ik de volgende switch gekocht: https://www.kabeltje.com/konig-4-poorts-hdmi-switch-met-ethernet-en-audio-return-channel

Deze werkt perfect! Ik heb nu mijn tv decoder, PS4, Chromecast en Apple TV aangesloten op de switch, en er loopt maar één HDMI kabel van de switch naar mijn televisie. En een optical van de switch naar de Playbar (normaal gesproken loopt deze dus van de tv naar de Playbar maar in dit geval splits je audio en video via de switch). Ik kan de switch zelfs bedienen via mijn Logitech Harmony, super fijn.

Ik heb nu een Sonos Playbar + Sub + twee Play:1's. Dankzij de switch heb ik nu volledig 5.1 geluid en dat klinkt te gek! In de Sonos app kun je ook nog aanpassen hoe het surround sound verdeeld wordt, zelf heb ik de nadruk iets meer op de Play 1's achter gelegd omdat ik vond dat dit standaard te veel op de Playbar lag.

Let er op dat je bij het aanschaffen van een switch kiest voor een model dat Audio Return Channel (ARC) ondersteunt. Op die manier stuurt je televisie via je switch ook geluid naar je Playbar. Bovenstaande switch ondersteunt dat.
Badge
Als filmliefhebber was ik zelf ook op zoek naar een Sonos oplossing om muziek én van 5.1. geluid te kunnen genieten. Inmiddels heb ik de volgende switch gekocht: https://www.kabeltje.com/konig-4-poorts-hdmi-switch-met-ethernet-en-audio-return-channel

Deze werkt perfect! Ik heb nu mijn tv decoder, PS4, Chromecast en Apple TV aangesloten op de switch, en er loopt maar één HDMI kabel van de switch naar mijn televisie. En een optical van de switch naar de Playbar (normaal gesproken loopt deze dus van de tv naar de Playbar maar in dit geval splits je audio en video via de switch). Ik kan de switch zelfs bedienen via mijn Logitech Harmony, super fijn.

Ik heb nu een Sonos Playbar + Sub + twee Play:1's. Dankzij de switch heb ik nu volledig 5.1 geluid en dat klinkt te gek! In de Sonos app kun je ook nog aanpassen hoe het surround sound verdeeld wordt, zelf heb ik de nadruk iets meer op de Play 1's achter gelegd omdat ik vond dat dit standaard te veel op de Playbar lag.

Let er op dat je bij het aanschaffen van een switch kiest voor een model dat Audio Return Channel (ARC) ondersteunt. Op die manier stuurt je televisie via je switch ook geluid naar je Playbar. Bovenstaande switch ondersteunt dat.


Kijk hier zat ik op te wacht 🙂 bedankt voor het delen ik ga hem gelijk bestellen. Welke harmony heb je ik heb namelijk de harmony one.
Ik heb de Logitech Harmony Ultimate One:
http://www.logitech.com/en-us/product/harmony-ultimate-one

Bij het invoeren van het modelnummer van deze König switch, herkende de software het apparaat meteen.
Badge
Ik heb de Logitech Harmony Ultimate One:
http://www.logitech.com/en-us/product/harmony-ultimate-one

Bij het invoeren van het modelnummer van deze König switch, herkende de software het apparaat meteen.


Thnx ik heb de oude harmony one die zal het hoop ik ook wel ondersteunen.
Badge
@OSC4R

ik heb nu ook de switch via de link gekocht. Mijn vraag is hoe staat het bij jou ingesteld ik krijg namelijk geen 5.1 alleen maar stero.

Ik heb het zo aangesloten: hdmi van de tv naar de switch, hdmi mediaplayer, ps4 en tv decoder naar de switch en tot slot optisch van de switch naar playbar.
Als ik de 5.1 channel aanzet valt het geluid weg ook in combenatie met arc aan.

hoop dat je mij verder kan helpen.

mvg Ron
Ik denk dat je HDMI-kabel die van je switch naar je televisie loopt, in een HDMI-input hebt gestopt die geen ARC ondersteund. Bij toeval kwam ik er namelijk via de gebruiksaanwijzing van mijn tv achter dat van de vier HDMI poorten in mijn tv(Samsung UE50ES6900) er maar één is die ARC ondersteund. In mijn geval is dit HDMI 2 en dus moest ik de switch via deze poort verbinden. Probeer even uit te zoeken of dat een issue kan zijn bij jouw televisie.

Verder heb ik de switch gewoon op 5.1 gezet, ik zet 'm nooit op 2.0 want alle apparaten ondersteunen DD 5.1. In principe zou de switch uit moeten lezen welk formaat er ingestuurd wordt, en dit naar de Playbar moeten sturen. Als ARC niet werkt doordat er een verkeerde HDMI poort is gebruikt, kan het zijn dat dat niet goed werkt bij jou.

Ik heb overigens ook een paar keer gehad dat ik geen geluid kreeg bij het aanzetten van de switch en componenten. Ik moet nog uitzoeken waar dit aan ligt (ik heb de switch ook net pas een week in huis), Maar als ik dan wachtte, kwam het geluid vanzelf, dus ik denk dat hij gewoon even tijd nodig heeft over te schakelen naar 5.1.
Badge
Ik denk dat je HDMI-kabel die van je switch naar je televisie loopt, in een HDMI-input hebt gestopt die geen ARC ondersteund. Bij toeval kwam ik er namelijk via de gebruiksaanwijzing van mijn tv achter dat van de vier HDMI poorten in mijn tv(Samsung UE50ES6900) er maar één is die ARC ondersteund. In mijn geval is dit HDMI 2 en dus moest ik de switch via deze poort verbinden. Probeer even uit te zoeken of dat een issue kan zijn bij jouw televisie.

Verder heb ik de switch gewoon op 5.1 gezet, ik zet 'm nooit op 2.0 want alle apparaten ondersteunen DD 5.1. In principe zou de switch uit moeten lezen welk formaat er ingestuurd wordt, en dit naar de Playbar moeten sturen. Als ARC niet werkt doordat er een verkeerde HDMI poort is gebruikt, kan het zijn dat dat niet goed werkt bij jou.

Ik heb overigens ook een paar keer gehad dat ik geen geluid kreeg bij het aanzetten van de switch en componenten. Ik moet nog uitzoeken waar dit aan ligt (ik heb de switch ook net pas een week in huis), Maar als ik dan wachtte, kwam het geluid vanzelf, dus ik denk dat hij gewoon even tijd nodig heeft over te schakelen naar 5.1.


Ik kom eracher dat mijn tv geen arc ondersteund 😞 zit ook allemaal lekker mee.
ik denk dat de beste optie nu is om de switch terug te sturen, er zit denk ik niks anders op.

iig bedank voor je input.
Voor zover mijn kennis gaat, is ARC niet benodigd om 5.1 geluid te krijgen. Het is alleen nodig als je wil dat de televisie de controller is. In jouw geval kan je volgens mij gewoon de switch zelf de controller laten zijn door 'm op 5.1 te zetten in de switch en ARC uit te zetten. Waarschijnlijk gaat dit nu niet goed omdat je ARC aan hebt staan, terwijl je televisie dit niet ondersteund.

Als je ARC uit hebt staan en je krijgt geen geluid als je switch op 5.1 staat, dan stuurt het aangesloten apparaat dat actief is geen 5.1 geluid uit. In dat geval moet je even bij de instellingen van je mediaspeler/ps4/tv decoder kijken.
Badge
Voor zover mijn kennis gaat, is ARC niet benodigd om 5.1 geluid te krijgen. Het is alleen nodig als je wil dat de televisie de controller is. In jouw geval kan je volgens mij gewoon de switch zelf de controller laten zijn door 'm op 5.1 te zetten in de switch en ARC uit te zetten. Waarschijnlijk gaat dit nu niet goed omdat je ARC aan hebt staan, terwijl je televisie dit niet ondersteund.

Als je ARC uit hebt staan en je krijgt geen geluid als je switch op 5.1 staat, dan stuurt het aangesloten apparaat dat actief is geen 5.1 geluid uit. In dat geval moet je even bij de instellingen van je mediaspeler/ps4/tv decoder kijken.


Alles werkt idd als ik arc uitzet en 5.1 aan maar op de sonos app bij info blijf ik stereo zien en daar zou toch echt dan 5.1 moeten staan.
tenmiste als ik logisch nadenk of heb ik het toch fout?
Hmmm, dat betwijfel ik. Dat uitlezen werkt niet altijd goed met deze oplossing. Mijn Chromecast geeft bij de ene film/serie onder de audio-instellingen aan dat het stereo betreft en andere keren ineens wel 5.1....terwijl in alle gevallen gewoon 5.1 geluid wordt weergegeven. Of het moet aan mijn oren liggen.
Badge
Hmmm, dat betwijfel ik. Dat uitlezen werkt niet altijd goed met deze oplossing. Mijn Chromecast geeft bij de ene film/serie onder de audio-instellingen aan dat het stereo betreft en andere keren ineens wel 5.1....terwijl in alle gevallen gewoon 5.1 geluid wordt weergegeven. Of het moet aan mijn oren liggen.

idd hmm ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen.
ik zou zeggen het klinkt beter maar het kan ook het placebo effect zijn ;-)
maar ja om nou 79 euro uitgeven aan iets wat niet werkt zal het nog even moeten testen alllemaal.