Vraag

Geluidsonderbrekigen in Sonos1 boxjes.

  • 8 February 2018
  • 9 reacties
  • 278 Bekeken

Badge
Ik heb een Playbase en 2 Sonos1's in mijn huiskamer geplaatst. De Playbase is vast (d.w.z.. UTP kabeltje in wandcontactdoos) met internet (glasvezel-KPN) verbonden. Verder heb ik de Playbase niet met de TV maar met het KPN TV ontvanger kastje verbonden. Ik heb door KPN een WIFI versterker laten plaatsen en de signaalsterkte is optimaal in de hele huiskamer. Nu merk ik dat als ik mijn KPN TV ontvanger op een radiokanaal afstem, de SONOS1 boxjes regelmatig een fractie van een seconde wegvallen terwijl het geluid uit de Playbase dat niet doet. Ik heb via instellingen geswitcht tussen de kanalen 1, 6 en 11, maar dat maakt niet uit. Als ik muziek afdraai vanuit een Spotify afspeellijst dan haperen die boxjes niet. Wat is hier mogelijk aan de hand?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Stuur een diagnose in na de uitval en post hier het bevestiging's nummer.
Badge
Bevestigingsnummer 8491957
Badge
Beste Ryan. Nog even als aanvullende info. Ik heb aan de Playbase, Sonos1 en Sonos2 verschillende kamers toegekend dwz. Playbase is voorkamer, Sonos-1 is middenkamer en Sonos1-2 is achterkamer. Verder vallen de Sonos1 boxjes (middenkamer en achterkamer dus) niet alleen bij radio maar ook bij TV geluid regelmatig een fractie van een seconde uit. Soms meerdere keren per minuut, maar som ook een uur helemaal niet. Ben benieuwd naar jouw diagnose/oplossing speciaal nu je mijn andere probleem (wel of geen geluid per kamer moet iedere dag opnieuw worden ingesteld) bevredigend hebt opgelost.
Reputatie 7
Badge +2
Beste Ryan. Nog even als aanvullende info. Ik heb aan de Playbase, Sonos1 en Sonos2 verschillende kamers toegekend dwz. Playbase is voorkamer, Sonos-1 is middenkamer en Sonos1-2 is achterkamer. Verder vallen de Sonos1 boxjes (middenkamer en achterkamer dus) niet alleen bij radio maar ook bij TV geluid regelmatig een fractie van een seconde uit. Soms meerdere keren per minuut, maar som ook een uur helemaal niet. Ben benieuwd naar jouw diagnose/oplossing speciaal nu je mijn andere probleem (wel of geen geluid per kamer moet iedere dag opnieuw worden ingesteld) bevredigend hebt opgelost.
Als je problemen hebt in deze situatie met muziek, dan kunnen we hier naar kijken, maar voor TV geluid gaat dit inderdaad problemen geven.
De speakers zullen als surround speakers ingesteld moeten staan wil je TV naar de Play:1's toe willen sturen.
TV geluid is alleen voor de Playbar/Playbase, met mogelijke Sub en Surround speakers toegevoegd.
Het groeperen van speakers, is alleen bedoelt voor muziek wat in de Sonos app terug te vinden is. (spotify, radio etc)
Niet geluid van de TV.
Raad u dus aan als de Play:1 speakers in de zelfde kamer staan, ze als surround speakers in te stellen van de Playbase.
Als er zich in die situatie nog steeds problemen voordoen, graag een nieuwe diagnose aanmaken, graag aanmaken binnen 20 minuten nadat een probleem zich voordoet, om dit nummer aan ons te laten weten.
Als u de situatie zo laat staan zoals het nu staat, dan kan ik verder alleen refereren aan muziek uitval in een gegroepeerde situatie waar ik graag een diagnose van terug zie, maar omtrent TV geluid kan ik vrij weinig melden.
Badge
Mijn Playbase is optisch aangesloten op de KPN media box en NIET op de TV zelf! Het geluid van de TV zelf is uitgezet. Als ik in de Sonos app op mijn tablet via de optie "bladeren" op "TV" inschakel, dan komt zowel TV als radiogeluid dus van die KPN mediabox. Tot zender nummer 800 geeft de KPN mediabox TV zenders, en vanaf 801 radiozenders. Radio of TV geluid is dus voor mijn Sonos installatie het zelfde. De Playbase en de 2 Sonos1 boxjes staan in 1 groep geschakeld en bedienen ieder op zich een afgescheiden deel van de huiskamer. Alle 3 de componenten pakken altijd keurig de input bron die ik instel. Het enige probleem is dat die 2 Sonos1 boxjes af en toe een fractie van een seconde haperen (en de Playbase dus niet, die blijft gewoon constant geluid geven) en dat gebeurt alléén als via bladeren in de Sonos app op mijn tablet, op TV is ingeschakeld. Als ik via bladeren, "Spotify" als input inschakel of inschakel op "op dit mobiele apparaat", is er niets aan de hand en spelen alle 3 de componenten keurig zonder enige hapering. De diagnose met bevestigingsnummer 8491957 die ik onlangs opstuurde, maakte ik midden in een periode dat die haperingen plaatsvonden.
Reputatie 7
Badge +2
Zoals verwoord, geluid van de TV, ook radio van de TV afkomstig, is alleen voor de Playbar of Playbase, niet voor gegroepeerde kamers, zoals u de Play:1 speakers nu heeft staan.
Groeperen is alleen voor muziek, van Spotify, Radio van Tunein ( in de app aangezet ) etc.
Kan alleen maar bevestigingen dat de problemen die je ervaart, er zullen zijn, en niet op te lossen zijn, tenzij alles van Sonos bekabeld word.
Groeperen gebeurt op 2.4ghz wifi. ( muziek modus )
TV afspelen op 5ghz wifi. ( TV modus )
Nu groepeer je de play:1 speakers aan de Playbase, wat inhoud dat de Playbase het geluid van de TV van 5ghz moet vertalen naar 2,4ghz.
Dit kan een seconde vertaalslag leveren wat vertraging (echo) kan veroorzaken, ook kunnen hier happeringen in naar voren komen.
Vandaar de melding, alleen Playbar/Playbase + Sub + Surround speakers zijn bedoelt voor het geluid van de TV, niet gegroepeerde kamers.
Groeperen is alleen voor muziek, wat in de Sonos app te vinden is.
Vandaar ook mijn advies om de Play:1 speakers als surrounds in te stellen, of niet te gebruiken icm de Playbase als deze TV laat horen.
Bekabelen van alles zal deze vertaalslag doen omzeilen, maar doet redelijk de draadloze gedachte van Sonos teniet.
Badge
Bedankt Tim voor je heldere uitleg. Kun je me nog een hint geven hoe ik handig mijn 2 Sonos1's uit de groep haal en vervolgens in surround zet met de Playbase of is het beter om de hele installatie opnieuw te doen.
Badge
En nog een aanvullende vraag. Als ik de Playbase en 2 Sonos1's in surround zet, kan ik die 3 componenten dan toch nog gewoon iedere component aan 1 afzonderlijk kamerdeel toewijzen en blijft iedere component nog gewoon zijn eigen volumeknop houden in de Sonos app op mijn android tablet.
Reputatie 5
Badge +2
Je kunt de speakers instellen als surrounds via Meer - Instellingen - Instellingen kamer - Voorkamer - Surround speakers toevoegen.
Het wordt dan effectief 1 kamer. De Surrounds en Playbar bestuur met een enkele volume slider. Je kunt wel in de instellingen het relatieve volume van de surrounds instellen. Hier vind je meer info hierover.