Geluid tv ineens niet meer te bedienen op ARC via e-arc

  • 19 February 2023
  • 20 reacties
  • 660 Bekeken

Badge

Goedemiddag,

 

Sinds ik van de week de elektriciteitsgroep van de woonkamer even uit heb gehad, is het volume van de ARC niet meer via de tv afstandsbediening te bedienen. Iemand enig idee wat er nu mis is?

 

Ter info:

-Aan de settings heb ik niets veranderd (uitgang HDMI-arc)

-De Arc speelt wel het tv geluid af, alleen volume bediening alleen via de app mogelijk 

-Hij zit nog steeds aangesloten via de hdmi kabel op de eARC uitgang

-De volume-bedien-aanduiding op het tv scherm nog steeds de losse sonos - en + aan, ipv de volume balk van de tv-speakers zelf (wat wil zeggen dat ie de ARC soundbar zou moeten bedienen

-Betreft een systeem bestaande uit: LG Oled Gallery edition 2022 model met magic remote, Sonos Arc, 2x one voor surround en een Sonos sub.

 

Ik hoop dat ik zo volledig genoeg ben geweest in de situatie, mochten er aanvullende vragen zijn, let me know.

Kan iemand mij helpen? Want het zou zo fijn zijn om het volume weer gewoon via de tv afstandsbediening te kunnen bedienen in plaats van alleen die de Sonos app.

 

Alvast dank!

 

Groet!

Nadeem


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

20 Reacties

Reputatie 7

Heb je alles al eens van de stroom gehad? Simplink aan- uit-aan getoggeld?

Badge

Verhip, al 2x gedaan. Nu toch gelukt! Thanks!

Badge

Toch niet. Na dat het even weer werkte toch weer geen reactie via de remote. Simplink ook al uit en aan gezet. 
 

Andere opties waar het aan kan liggen?

Reputatie 7

Vreemd. Een nachtje alles van de stroom? Anders morgen eens bellen met Sonos?

Badge

Zal het eens proberen. Sonos al gebeld. Normaliter goed geholpen, maar nu verwezen ze me door naar LG, hmmm 🤔 

Reputatie 7

Tja. Dat kan natuurlijk best. Waar er twee (niet) verbinden hebben er twee schuld?

Ik heb precies hetzelfde sinds een paar dagen. De Kpn afstandsbediening werkt nog wel om het geluid te regelen, maar de Magic Remote doet niks. Alles al geprobeerd. 

Reputatie 7

Vreemd dat het wel werkt met de afstandsbediening van KPN. Is dat een bluetooth of ir-afstandsbediening?

Geen idee. Is zo’n witte standaard ab. Ik ga zo de batterijen nog maar proberen en daarna weet ik het ook echt niet. Als ik hem via de app opnieuw wil verbinden geeft de app aan dat er geen signaal is. 

Badge

Bij mij werkt het ook nog steeds niet. Sonos verwijst me naar LG en LG naar Sonos. 
 

Geeft de tv op het scherm met een icoontje wel aan dat je het volume bedient met de kpn remote Brigit?

Reputatie 7

@Brigit Misschien moet je iets meer uitleggen over je set up. Hoe is de Arc aangesloten op de TV/ Hoe is de KPN aangesloten op de TV? Heb je de Arc ooit ingesteld om te werken met de afs6tandsbediening van de TV? “Alles al geprobeerd” helpt niet echt om je te helpen…..

 

Ja de tv geeft wel aan dat ik het geluid harder zet. En het werkte ook al jaren dus vreemd dat het opeens niet meer werkte. 
 

Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar de beam is met een optische kabel aangesloten en het Kpn kastje via HDMI. 
Er is niks veranderd en opeens kon ik het geluid niet meer bedienen. 
Ik heb allerlei tips online opgevolgd die ik kon vinden, maar die werkten tot nu toe allemaal niet. 

Reputatie 7

Dat is wel een heel andere situatie dan die van de topic starter - die heeft een via eARC aangesloten Arc. Wat heb je allemaal al geprobeerd? Voordat ik van alles aanraad dat je al gedaan hebt.

Komt op hetzelfde neer toch? Het Sonos apparaat reageert niet meer op de geluidsknoppen van de Magic Remote.stekkers eruit, opnieuw verbinden, nieuwe batterijen, via de app proberen de afstandbediening toe te voegen. De instellingen van de tv allemaal bekeken. 

Badge

ik heb ook een hoop gedaan inmiddels, zoals:

-Via de sonos app een ab koppelen
-Via tv de setup voor universele ab volgen: thuisbioscoop, ARC, Sonos. Opmerkelijk is wel dat die setup automatisch het test-of-het-werkt deel oversloeg)

-Simplink uit en weer aan

-eARC geactiveerd

-Wellicht ten overvloede: gecontroleerd of audio-uitgang van de tv wel op ARC staat

-De tv en Arc van stroom af en er weer op

-De tv naar de fabrieksinstellingen terug gezet

-Al deze stappen aan de telefoon incl diagnostische info verzenden met de behulpzaam en vriendelijke klantenservice. Ook als tip van hen gekeken via de camera van de telefoon of de LG Magic remote IR-signaal uit zend (niet het geval)

-Een keer van de onvriendelijke klantenservice van LG te horen gekregen dat ik twee afstandsbedieningen moet gebruiken, want er zal wel een softwareupdate van een of ander geweest zijn :-/

 

 

Wat mij op valt is dat nu bij bedienen van het volume via de Ziggo remote, op de Arc het indicatorlampje oplicht ter bevestiging. Dit was voorheen gewoon de + en - rechts op het tv scherm.

Druk ik op het volume via de LG Magic remote zie je op het tv scherm wel rechts de + en -, alleen geen effect dus.    (Ter info: een plus en zonder cijfer over het volume, cijfers zie je wel als de tv op uitgang interne tv-luidsprekers staat)

 

Reputatie 7

@Brigit Je probleem lijkt wel hetzelfde, maar kan een totaal andere oorzaak hebben omdat je een andere speaker hebt die ook nog eens op een andere manier is aangesloten. Dan gaan alle antwoorden door elkaar lopen. Bij @NASsonos wordt de Arc bijvoorbeeld bediend via de TV - die geeft de opdrachten van de afstandsbediening door (of zou dat moeten doen). Jij bedient de Beam rechtstreeks met de afstandsbediening van de LG of KPN. Antwoorden doe voor @NASsonos gelden, kunnen bij jou niet helpen en andersom.

@Brigit: misschien kun je met deze post de zaak weer opnieuw instellen: 

@NASsonos Staat Simplink aan? Kan helpt het als je eARC eens uitzet (maar ARC aanlaat)?

Badge

Bedankt voor de tip. Simplink staat aan. Ik heb eARC uitgezet, en ARC aan. Dan geeft ie bij het bedienen van de volumeknop op het tv scherm op de plek waarnormaliter de + en - te voorschijn komen een mute icoontje met een cirkel er omheen

Badge

Er komt dan overigens ook geen geluid uit de ARC. Ook niet via de Sonos app te bedienen en ook niet meer via de Ziggo remote

Bedankt voor alle tips. 
het is inmiddels weer gelukt. Puur geluk en opeens herkende de Sonos app mijn afstandbediening weer toen ik de stappen van het filmpje volgde. Had dat al een paar keer zo geprobeerd, maar uiteindelijk toch gelukt. Bedankt en succes allemaal

Reputatie 7

@NASsonos Dat klopt Simplink uit is geen geluid. Ik had gehoopt dat je met Simplink opnieuw aan wel geluid zou hebben……