Beantwoord

DTS afspelen op de Sonos Beam

  • 3 January 2019
  • 20 reacties
  • 5744 Bekeken

Hallo allen,
Ik ben nieuw hier op dit forum en ben me aan het oriënteren in de wereld van Sonos.
Nu heb ik een vraag:

Als mijn tv DTS-indeling ondersteund, kan ik dat dan ook afspelen via m'n tv (dmv. HDMI-ARC CEC) met de sonos beam?

Mijn thuis situatie is oa:
Sony KD-43XE7004
Minix Neo Android tv
Qnap NAS 219p

Ik speel mijn films (deze staan op de Qnap NAS) via netwerk af met de Minix Neo op m'n Sony tv.

Grtz, G.
icon

Beste antwoord door Frank N 4 January 2019, 10:58

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

20 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Sonos ondersteunt helaas geen DTS-geluid. Dat kunnen we dus niet mogelijk maken voor je.
Reputatie 5
Badge +3
Vandaag heb ik de Sub ontvangen. Ik moet zeggen dat met een 5.1 surround opstelling Dolby Digital 5.1 meer dan voldoende is, hier althans.
Alleen jammer als je films met enkel DTS hebt, daar heb je dus idd geen geluid.
Reputatie 5
Badge +3
Kijk je ook Netflix??
Reputatie 5
Badge +3
Ik kijk ook Netflix ja, wel nog niet zo heel lang.
Reputatie 5
Badge +3
Helaas dan geen 5.1 geluid doordat Netflix DD+ gebruikt en dit niet door Sonos wordt ondersteund.
Reputatie 5
Badge +3
Raar, bij info over mijn systeem staat er nochtans 5.1
Zal mss als een simulatie 5.1 zijn, in ieder geval toch een prachtig surround geluid (gevoel).
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou Netflix geen 5.1 hebben? Ook hier een prachtig geluid met gescheiden voor en achter kanalen. Wanneer dit een simulatie is dan is het een zeer goede waar ik heel blij van wordt.
Reputatie 5
Badge +3
Sorry.....jullie hebben alles met HDMI aangesloten.(Beam)
De Playbar kan alleen optisch worden aangesloten en dan heb je het probleem met DD+
Dit formaat kan niet via Toslink worden verzonden.......
Reputatie 7
Badge +3
Ik bezit een playbase en heb deze dus via toslink aangesloten. Ik ervaar echter geen problemen met het geluid van Netflix.
Reputatie 5
Badge +3
DD+ signaal kan niet over Toslink, alleen via HDMI (1.3) de bandbreedte van DD+ is te groot, simpelweg het past niet.
Het DD+ signaal kan wel worden omgezet naar DD via Plex of een ander "on the fly" programma, sommige TV's kunnen dit ook, maar bijvoorbeeld de Horizonbox XL van Ziggo kan dit niet.
Als je een CI module gebruikt in je tv en je tv kan het DD+ signaal downscalen naar DD, dan kan het ook werken.
Dat jou geluid geen probleem is dat is mooi.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de uitleg. Dit betekent dus wel dat je bericht over het niet werken van Netflix iets tekort door de bocht is. Het KAN werken mits........ Ik heb zelf een Sonia Android tv die het kennelijk goed verwerkt.
Reputatie 5
Badge +3
Correct Erooij.....was te snel 🙂
Reputatie 5
Badge +3
Heb hier ook een pak Blu-ray films liggen met enkel Dts audioformaat, enkel als je een andere taal kiest bv. Frans, Spaans.... dan is er wel DD5.1 beschikbaar.
Onlangs nog een paar films cadeau gekregen maar helaas kan ik ze enkel bekijken in stereo, dan mis je toch het 'kunnen' van je systeem, jammer.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb sinds 1,5 maand een Sonos 5.1 opstelling.
Hiervoor had ik een 5.1 opstelling met een Denon receiver en KEF boxen,incl subwoofer.
Luisterde vaak met DTS geluid.

Aangezien je met Sonos 100 dagen mag uit proberen heb ik ruim een week beide systemen naast elkaar gehad.
Dus DTS geluid naast het Sonos.
De Denon met de boxen is verkocht, het verschil in geluid vond ik gewoon niet noemenswaardig genoeg om het systeem te behouden.
Alle kabels weg, geen grote boxen meer.
DTS is natuurlijk altijd mooier, maar het gemak van Sonos vind ik gewoon van groter belang.
Ik luister nog elke dag met plezier naar de Sonos,
Bij mij komt er geen receiver meer.
Dan eventueel maar een paar keer luisteren in stereo....
Reputatie 5
Badge +3
Daar heb je volkomen gelijk in, geen geklooi meer met kabels enzo. Als deze films allemaal op Netflix zouden staan zou het wel DD5.1 zijn, maar helaas kom ik daar ook weer van een kale reis thuis. Het verschil tussen Dts en DD is idd niet groot maar ik zou toch minstens 5.1 willen (maakt niet uit welk formaat) ipv de magere stereo.
Als audiofabrikant die samen werkt met profs zou je toch mogen verwachten dat ze alles in huis hebben en uitblinken op elk gebied.
Is maar gewoon mijn mening 🙂
Badge
Ik dacht helemaal up-to-date te zijn door mijn 12 jaar oude Harman Kardon 5.1 set de deur uit te doen en deze te vervangen voor een Sonos Beam en 2x Sonos ONE. Het geluid is onevenaarbaar prachtig mooi en ben er erg over te spreken. Maar de ellende begint wanneer je films van de NAS wilt afspelen die alleen een geluidsspoor van DTS heeft. Mijn oude HK speelde deze zonder problemen schitterend af in surround sound, maar mijn hypermoderne Sonos set kan dit gewoonweg niet. Rechten-dingetje? Je mag voor de prijs die je ervoor betaald toch op z'n minst volledige compatibility verwachten met alle audio-codecs? Zeker die van DTS en DD+!
Dikke zware tegenvaller 😞 want hier was ik niet van op de hoogte.

Helpt het om een HDMI audio converter te bestellen en die tussen de TV en de Beam te plaatsen, zodat DTS signaal realtime wordt gedecodeerd naar DD5.1? Of zal Sonos uiteindelijk toch tegemoet komen aan de grote vraag van de consument om DTS te ondersteunen?
Reputatie 5
Badge +3
Helemaal mee eens. Of zo een converter zou werken kan ik niet beamen, geen ervaring mee.
Ik zit hier ook met een hoop films met enkel dts audio, daar sta je dan met schaamte als je vrienden op bezoek komen voor een film avondje met superieure audiokwaliteit met een duur modern systeem 😔
Badge
Nou absoluut Difke, eensch! En wij zijn zeker niet de enigen die hierover klagen. Het fora staat er vol mee.

Ik heb een workaround ontdekt, maar deze is wellicht lang niet voor iedereen toepasbaar. Dus Sonos, zorg dat er a.u.b. voor dat jullie product gewoon compatible is met alle audio codecs !!

Mijn workaround is Kodi draaien op mijn NAS met Windows Server en deze de audio uitvoer forceren naar Dolby Digital 5.1

https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/help-getting-dolby-5-1-on-playbase-with-dts-audio-via-kodi-on-lgoled55c7v-6808053

Dit werkt bij mij, maar is natuurlijk niet de ideale oplossing.
Reputatie 5
Badge +3
Leuk dat je het voor elkaar gekregen hebt 👍.
Onlangs kreeg ik de vraag of mijn surround wel werkte, ik heb uitgelegd hoe het zat en kreeg als antwoord ‘ mijn 350€ Logitech prulletje speelt zelfs DTS, hoe is het mogelijk dat je 2000€ set dit niet kan! ‘ Alweer een rode kop.
Daar sta je dan te gapen met je Dolby Vision met stereogeluid.

Sonos beslist dit omdat het gros DD tracks heeft. de rest heeft dan maar pech. Gooi toch meer codecs erop, ze hebben geld genoeg en zullen het niet eens voelen in hun portemonnee.

ik ga het nog even aanzien en dan ga ik mijn One’s enkel gebruiken voor de badkamer en tuin, daarna rustig uitzien naar een ander systeem ( met spijt in het hart )

Tsja, ik probeer net ook mijn Lord of the Rings extended Blu-Ray uit, maar dat moet toch echt met stereo-geluid. De disc bevat wel PCM en Bitstream, maar welke instellingen van de PlayStation 4 ik ook pak voor geluidsuitvoer, het blijft stereo of helemaal niks.

Op Netflix staan de films ook en dan heb je wel DD 5.1, maar dan heb je natuurlijk weer niet de Extended edition. Tsja.. toch jammer, Sonos.