Beantwoord

Beam speelt niet altijd automatisch tv-geluid af

  • 15 October 2018
  • 5 reacties
  • 2649 Bekeken

Badge
Ik heb een Samsung UE43LS03NAS televisie in combinatie met de Sonos Beam. De Beam aangesloten op de HDMI ARC poort (poort 4) van de TV. Installatie goed doorlopen en alles lijkt prima te werken. Mooi geluid! Er is echter een klein vervelend probleem.

De Samsung televisie beschikt over een Artmode waarbij het scherm een kunstwerk weergeeft. Regelmatig, wanneer de TV langere tijd in Artmode heeft gestaan en weer wordt ingeschakeld speelt het TV-geluid niet meer over de Beam maar rechtstreeks over de TV-speakers. Ik moet dan de televisie helemaal uitschakelen en weer inschakelen. Dan wordt het TV signaal weer opgepakt door de Beam en werkt alles weer goed.

De Artmode heeft een energiebesparingsmodus waarbij de tv uitschakelt als er een tijdje geen beweging wordt waargenomen in de kamer. Mogelijk dat dit een rol speelt. Dus wanneer de Artmode langere tijd aanstaat en in de tussentijd in energiebesparingsstand geweest is pakt de Beam het signaal niet meer automatisch op.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen of waar ik de oplossing moet zoeken? Er lijkt iets niet helemaal lekker te lopen in de ARC-communicatie tussen de Beam en de Samsung...
icon

Beste antwoord door Tim S 1 November 2018, 10:28

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Je weet wel zeker dat het automatisch afspelen van TV geluid in de kamer-instellingen van de Beam aan staat?
In principe als de Beam of andere soundbar van Sonos voor 10 minuten geen geluid te horen krijgt, zal deze in een Idle stand komen te staan.
Sonos zou dan weer geluid moeten geven als er geluid aangeboden word.
Toch klinkt dit er naar dat de TV een soort van audio blijft aanbieden, waarin Sonos dit toch als een "Geen Geluid" ervaart en in Idle springt.
Aangezien er waarschijnlijk geen verschil in aangeboden audio word vernomen als de TV weer geluid geeft, blijft de Sonos in deze Idle stand staan.
Kan helaas geen garantie bieden of we hier in de nabije toekomst een oplossing voor hebben, maar zal dit intern bespreken.
Ontvang wel graag eerst een diagnose van de situatie.
Het liefst 1 diagnose waarin de Beam je geluid laat horen, en 1 diagnose waarin de Beam geen geluid meer geeft nadat de TV weer zou functioneren.
Badge
Ja, de optie automatisch afspelen staat aan. Wanneer de TV helemaal in standby gaat en daarna weer aan pakt de Beam het geluid ook weer automatisch op, ongeacht wat de Beam op dat moment aan het afspelen is.

Na contact met Samsung heb ik inmiddels de energiebesparingsfunctie in de Artmode uitgeschakeld. Ik zet de TV nu handmatig op standby als ik geen kunst meer wil zien op TV. Na deze aanpassing komt het probleem niet meer voor. Dit is natuurlijk geen oplossing, maar werkt nu wel.

Ik zal proberen de situatie nog eens na te bootsen en een diagnose te maken van de verschillende situaties.
Badge
Ik heb zojuist de situatie weer hersteld, dus de energiebesparing van de kunstmodus aangezet. De volgende diagnoses heb ik verstuurd van verschillende situaties kort na elkaar:

54901882 - Hier staat de TV net in kunstmodus. Alles functioneert dan nog goed, kunst wordt weergegeven op de TV. Geen geluid over de Beam. Als ik de TV weer in zou schakelen start de Beam met het weergeven van de TV-audio. Tot zover geen probleem.

638986062 - Dezelfde situatie eigenlijk als hierboven, maar inmiddels is de TV wel in energiebesparing modus gegaan en daarna weer teruggekeerd in de kunstmodus. Kunst wordt weer prima weergegeven, geen geluid. Maar als ik nu de TV zou inschakelen wordt geluid via de TV-luidsprekers weergegeven.

134834290 - TV ingeschakeld na de bovengenoemde situatie. TV-geluid speelt af via TV-luidspreker. Beam blijft stil...

1869395870 - TV helemaal in standby gezet met de afstandsbediening en daarna direct weer ingeschakeld. Geluid speelt weer mooi via de Beam.
Reputatie 7
Badge +2
Heb je feedback doorgegeven aan de juiste afdeling, kan hier verder niet op aankaarten of garanderen dat er een oplossing van onze kant uit komt, maar er zal naar gekeken worden.
Badge
Thanks! Ik wacht af.