Vraag

Beam icm kpn en loewe tv

  • 20 January 2020
  • 9 reacties
  • 695 Bekeken

Mijn kpn 4K box aangesloten op HDMI aansluiting 4 (uhd) van mijn Loewe Bild. Vervolgens mijn beam aangesloten op HDMI aansluiting 1 (arc). Alles werkt perfect, totdat…

 

Als ik de tv uitzet en ik doe die daarna weer aan, dan krijg ik een psychedelisch Sonos scherm in beeld. Dus volgens mij pakt de tv dan HDMI poort 1. Als ik vervolgens zelf handmatig HDMI poort 4 kies, kunnen er 2 dingen gebeuren. Ofwel de kpn box gaat herstarten en daarna werkt het weer. Ofwel de box herstart niet en ik heb geen beeld en geluid (wel de programma info onderin als ik van kanaal wissel). 
 

Hoe zorg ik ervoor dat de tv automatisch HDMI 4 kiest en ik gewoon direct tv kan kijken met geluid over de beam?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

@Ballie: bedankt voor de tip. Ik ga nog eens heel goed nadenken of het me genoeg oplevert om zo’n omweg te willen aanleggen. :-)

@dylan1972: dank voor je reactie. Balen dat het nog niet gelukt is, maar er moet een oplossing zijn!

Ik vond dit nog ergens anders op het forum: https://nl.community.sonos.com/home-theater-229108/optische-ingang-playbar-6766382

Hier wordt dus gesproken over een CYP AU-D2, omdat de Louwe geen optische uitgang voor het geluid heeft helaas, maar wel een digitaal coaxiaal (spdif), als ik het allemaal goed begrijp. Geluid gaat dan via de spdif aansluiting over een digitaal coaxiale kabel naar het CYP AU-D2 kastje, daar omgezet naar optisch en dan zou het moeten passen op de bijgeleverde optische audio adapter (optisch naar hdmi). Dan maak je dus gebruik van 1 hdmi poort op de louwe (voor kpn) dus geen gedoe meer over welke hdmi poort de louwe moet pakken.

De CYP schijnt wel goed te werken icm de Louwe.

Ik kan dit zelf nog niet testen helaas omdat ik de Beam nog niet heb en eerst nog moet verhuizen, anders had ik het zelf wel geprobeerd.

 

@Ballie: Nee, ik heb het voorlopig maar even opgegeven om verdere frustratie te voorkomen. De TV heeft prima geluid van zichzelf en de Sonos gebruik ik waar ik hem in eerste instantie voor heb gekocht, muziek.

De oplossing moet ergens in de TV zitten, maar ik heb geen instelling kunnen vinden waarmee je een default poort kunt aangeven voor als je hem aanzet. Succes en mocht jij de oplossing wel vinden, dan hou ik me aanbevolen!

@dylan1972: ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar vraag mij af of het jouw gelukt is. Ik heb ook een Louwe met dezelfde HDMI poorten als jij en straks een KPN 4K box en was van plan om de Beam aan te schaffen.

Heb je het kunnen oplossen? hoor graag! 

Dank alvast

Reputatie 7

@dylan1972 Nee, zonder ARC gaat de Sonos niet werken. En als je handleiding het zegt, zal HDMI 4 wel de juiste aansluiting zijn voor UHD.

Ik bedoelde overigens dat je de KPN wel uit zou zetten bij het uitzetten van de TV. Aanzetten van apparaten zorgt ervoor dat de HDMI handshake opnieuw plaatsvindt.

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad en dat bleek te liggen aan een apparaat dat ik voor mijn  ouder TV had toegevoegd tussen de PS4 en mijn TV, maar dat voor de nieuwe TV niet nodig bleek. Ik heb toen dat apparaat verwijderd. Omdat het apparaat (een audio embedder/extractor) de HDMI “onderbrak” (HDMI en optisch vanaf de PS4 in, HDMI uit naar de TV) komt bij mij het idee op dat het probleem wel eens veroorzaakt kan worden door de kabels die je gebruikt. Wat gebeurt er als je één of beide HDMI-kabels vervangt?

@Domi1963 Ik had me niet gerealiseerd dat jij een PlayBar hebt en dus geen HDMI kunt gebruiken voor de Sonos. Als je toch geen Sonos op je HDMI-ARC hebt, dan kan je settopbox er natuurlijk best op worden aangesloten. Dat dit dan zou worden aangeraden komt me weer vreemd voor, maar dat is voor jou, noch voor de topic starter interessant….

@dylan1972 Twee vragen:

  • zet je je KPN-box uit als je je TV uitzet?
  • is HDMI 4 de enige voor UHD geschikte HDMI op je TV?

 

Ik heb het geprobeerd om de KPN box niet uit te zetten. Maar zodra ik de TV heb uitgezet, gaat die op HDMI 1 als ik hem weer aanzet. Ik kan nog niet vinden of ik dat anders kan instellen.

Bij HDMI 4 staat de toevoeging UHD en volgens de handleiding moet het apparaat daarop om er gebruik van te maken. Bij HDMI 1 staat ARC. Bij de andere 2 staat geen toevoeging.

Op zich werkt het zo ook goed, maar dan moet wel alles aan blijven staan…

Ik ga nog eens proberen om KPN op HDMI 1 te zetten en de SONOS op een andere. Maar ik denk dat er dan geen geluid gaat komen omdat die geen ARC hebben.

Badge +1

@dylan1972 Twee vragen:

  • zet je je KPN-box uit als je je TV uitzet?
  • is HDMI 4 de enige voor UHD geschikte HDMI op je TV?

@Domi1963 Wat is de reden dat de Telenet-box op de HDMI-ARC moet zitten? Maakt deze gebruik van de ARC-mogelijkheden? Hoe dan?

Ik ben toch wel heel blij met de (goed werkende) HDMI-integratie van mijn Beam met mijn Samsung QE65Q90. Via optisch verbinden zou ik echt een achteruitgang vinden....

@106rallye die rede ken ik niet. Het staat zo in de handleiding van de Samsung TV en ik heb het ook anders geprobeerd zonder resultaat.

ik heb een playbar gekocht. En ik zie dat je geen amateur bent van een optische aansluiting, maar bovengenoemde kun je enkel optisch aansluiten...

Reputatie 7

@dylan1972 Twee vragen:

  • zet je je KPN-box uit als je je TV uitzet?
  • is HDMI 4 de enige voor UHD geschikte HDMI op je TV?

@Domi1963 Wat is de reden dat de Telenet-box op de HDMI-ARC moet zitten? Maakt deze gebruik van de ARC-mogelijkheden? Hoe dan?

Ik ben toch wel heel blij met de (goed werkende) HDMI-integratie van mijn Beam met mijn Samsung QE65Q90. Via optisch verbinden zou ik echt een achteruitgang vinden....

Badge +1

Zat er bij je beam geen toslink optische kabel met HDMI adapter? Ik heb een Samsung TV, en had voorheen zonder Sonos systeem een gelijkaardig probleem als U. Mijn Telenet settopbox moet steeds aangesloten zijn op de ARC-HDMI uitgang van de TV. En mijn homecinema set heb ik dan op een andere HDMI uitgang gezet.
Dus wat je kan proberen is je kpn box op de ARC uitgang van je TV zetten en de Sonos beam op een andere HDMI uitgang op de TV…

Bij mij heb ik het op deze manier werkend gekregen. Ben benieuwd hoe mijn Sonos playbar binnenkort gaat werken op mijn Samsung TV…