Advies gevraagd mbt positionering Beam incl. Sub met 2x Sonos One SL

  • 28 May 2022
  • 4 reacties
  • 287 Bekeken

Hi 🙂

 

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. In de winkel werd ik er niet wijzer van. Wat is jullie advies ten aanzien van deze set:

1x Sonos Beam Gen 2 

1x Sonos Sub Gen 3 

2x Sonos ONE SL

 

Ik heb een plattengrondje geplaatst. Ik was zelf van plan om de Beam uiteraard onder de tv te plaatsen & de Sub links van de TV. Voor de Sonos ONE SL dacht ik aan de oranje rondjes, of kan ik beter voor de groene gaan? Onze wens is dat we enerzijds lekker tv kunnen kijken en meegesleept worden in een spannende film, maar anderzijds als we aan tafel een spelletje doen dat we ook lekker muziek kunnen luisteren. 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 7

Ik denk dat de dubbelfunctie die je wilt, muziek aan de tafel en surround bij de TV, tot vreemde resultaten leidt. Voor voor surround komt het geluid zo echt van de verkeerde kant: de rechter surroundspeaker hoort echt rechts naast de bank (blauw):

Een enkele One (SL) op het gele punt (als extra “kamer” in Sonos, dus niet als onderdeel van de surroundset) kan dan de keuken en de eetkamertafel doen, of een stereoset One en One SL (rood en groen). Ga voor de One als je voice control wilt - bij een stereoset kan één van beiden een One zijn.

Bedenk je wel dat elke speaker een stopcontact nodig heeft en wel op de juiste hoogte: overleg met je installateur als het om een nieuw huis gaat.

Thanks :)! Ik ben zoals je merkt niet echt handig op dit gebied.

 

Dus concreet als we voor de tv ervaring willen gaan moeten we de speakers gewoon positioneren links en rechts van de bank dat er een soort van 3 hoek is.

En voor de eettafel/keuken bij de gele cirkel.

 

Hoe werkt dat met de extra kamer als het in dezelfde ruimte is? Hoe verdeeld hij het geluid dan tussen de andere speakers? Als bijvoorbeeld de een in de keuken bezig is & de ander muziek luistert op de bank? 

Reputatie 5
Badge +3

Je kan in elke kamer andere muziek afspelen, maar als de speakers in dezelfde ruimte staan ook dezelfde muziek. Wij hebben een vergelijkbare opstelling, woonkamer met 5.1 en een one in de keuken en 1 in de eetkamer. Als er iemand tv kijkt kun je in de keuken/eetkamer naar muziek luisteren. Ik ben zelf ook nog een vrij nieuwe Sonos gebruiker maar je leert heel snel de mogelijkheden, het werkt super handig/simpel.

Reputatie 7

Een toelichting op de Sonos lingo: een aparte speaker of een vaste (stereo of surround-) set is een “kamer”. Voor muziek op een surroundset is de standaardinstelling “volledig” - stereo tegelijk vanaf de soundbar en de surround speakers. Het is ook mogelijk de surrounds bij muziek zacht te laten meedoen. Bij TV-geluid bepaalt de geluidsbron wat de speakers doen.


Verschillende “kamers” kun je “groeperen”. Dan geven dezelfde muziek weer. Bij TV-geluid is er wel enige vertraging naar de gegroepeerde speaker, maar als die op afstand staat merk je dat niet. Bij muziek loopt alles synchroon.