Beantwoord

2 keer stereo paar aan ruimte koppelen

  • 2 March 2019
  • 7 reacties
  • 1408 Bekeken

Onze Sonos installatie bestaat uit de volgende onderdelen:
- playbacken
- sub
- stereo paar play 1 (set 1)
- stereo paar play 1 (set 2)
(Bovenstaande staat in de woonkamer)

- 1 x een play 3
(Keuken)

Het 2e stereo paar play 1 is echter niet aan de woonkamer te koppelen. Dit is uitermate vervelend, omdat deze nu niet met het geluid van de TV meelopen.

In eerste instantie stond de play 3 aan de woonkamer gekoppeld en stereo paar (set 2) in de keuken. Ook in deze situatie is het niet mogelijk om de play 3 aan woonkamer te koppelen.
icon

Beste antwoord door Erooij 7 March 2019, 12:31

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed dat één van de stereo paren als surround is ingesteld ipv als stereo. Voor tv geluid is dat de configuratie zoals Sonos dat ondersteund. Extra aangesloten speakers aan de tv worden NIET ondersteund. Is ook logisch omdat je dan 5.1 hebt. 7.1 wordt nergens door Sonos genoemd. Je kunt het stereo paar dan als aparte kamer opnemen en dat vervolgens groeperen om geluid te krijgen uit alle speakers. Bij tv geluid zal het risico op niet gelijk lopen van het geluid aanwezig zijn. Bij muziek afspelen zou dat wel moeten werken.
Reputatie 5
Badge +3
Voor de volledigheid, Sonos kent qua infrastructuur 3 smaken:
Een enkele speler in een kamer
Een stereopaar in een kamer
Een Home-Theater (Playbar/base, Beam of Amp, al dan niet semi-permanent verbonden met surrounds of Sub), van maximum 5.1

Zodra een kamer "vol" is, kunnen er geen additionele "onafhankelijke" spelers meer toegevoegd worden. Dus aan een enkele speler kun je alleen een identieke speler koppelen als stereopaar, maar dan is ook dat scenario vol. Aan een Playbar HT kun je een sub of surrounds toevoegen, maar zodra je 5.1 bereikt is die kamer vol.

De achterliggende redenen zullen ongetwijfeld technisch zijn, maar het lijkt me ook qua gebruikservaring (selecteren van speakers, groeperen etc.) niet handig om meerdere onafhankelijke players aan één kamer toe te voegen.

Sonos adverteert inderdaad nergens met 7.1 surround. 5.1 is het maximum aan input dat de Sonos hardware kan decoderen. Bovendien is het al moeilijk genoeg om draadloos, zonder noemenswaardige vertraging, vanuit de Beam/Playbar/base de surroundkanalen en Sub aan te sturen, laat staan 7.1. Het is niet zomaar dat er nauwelijks vergelijkbare draadloze systemen bestaan. Volgens mij ben je voor 7.1 of hoger sowieso aangewezen op bedraad en op basis van een A/V receiver.
Oke, super bedankt voor de input. Ik begrijp wat er gezegd wordt. Groeperen vind ik niet handig. Dit werkt gewoon niet altijd. En 2 ruimten in een groep werkt qua volume niet geweldig. Wanneer je met de TV afstand bediening het volume verhoogt geldt dit niet voor de gehele groep. Net als de volume regeling via een box. Als dit nu synchroon zou lopen dan is dit ook een optie. Kortweg de volume regeling voor de gehele groep is eigenlijk het probleem.
Weet er iemand hoe je de volume regeling gelijk kan laten lopen over de gehele groep, als je gebruikmaakt van de afstand bediening van de TV. Ik heb een groep met de volgende onderdelen:

Ruimte 1 (surround)
- playbar
- sub
- stereo paar play 1 (set 1)

Ruimte 2
- stereo paar play 1 (set 2)


Ik had heel graag stereopaar (set 2) aan ruimte 1 gekoppeld maar dat gaat dus blijkbaar niet.
Bovenstaande speakers staan allemaal in 1 ruimte de woonkamer. (Ruimte 1 en 2 vormen 1 ruimte in werkelijkheid)

Ruimte 1 en 2 vormen 1 groep die aan de TV hangt. Met de afstandsbediening van de TV kan ik het geluid harder zetten maar dit werkt maar op 1 van de 2 ruimtes binnen de groep. Dus niet voor de hele groep. Ook de volume regeling op de boxen werkt alleen op de ruimte binnen de groep waar ze invallen.
Reputatie 7
Badge +3
In feite dezelfde vraag als je oorspronkelijke. Sonos kent slechts een 5.1 opstelling aan je tv. Elke andere opstelling kan problemen veroorzaken bij geluid van de tv en wordt niet ondersteund.
Ik snap een klein beetje wat je zegt maar Wat is de functie van een groep als ik de handelingen dan separaat moet uitvoeren. Ik snap dat 5.1 niet lukt!
Reputatie 7
Badge +3
Bij tv kijken kan je in feite maar naar 1 kamer (groep) luisteren, waarbij die kamer uit maximaal een 5.1 opstelling kan bestaan. Je afstandsbediening zal dus ook alleen die kamer aansturen. Bij muziek luisteren kan je wel gaan koppelen, waarbij je dan het volume via de app kan regelen.
Overigens schrijf je weer dat er een stereopaar in kamer 1 zit. Volgens mij zou deze als surroundspeakers gekoppeld moeten zijn met je playbar.