Sticky

Starten met Google Assistent op Sonos


Reputatie 7
Badge +2
  • Sonos Medewerker
  • 5248 reacties
Vraag je jezelf af wat je moet doen met je Google Assistent beschikbare apparaten en Sonos speakers? Deze pagina helpt je alles te regelen.

1. Zorg ervoor dat jouw Sonos- en Google Home-apparaten allemaal zijn ingeschakeld en zijn verbonden met uw thuisnetwerk.

Als je Sonos nog niet kent, dan zul je de Sonos app moeten installeren. Je hebt een compatibel iOS- of Android-apparaat nodig om Sonos in te stellen. Je kan de stappen doorlopen om de Sonos componenten te installeren. Als je Google Home niet kent, installeer dan de Google Home app en voeg je Google Assistent beschikbare apparaten toe, als deze niet automatisch verschijnen in de lijst. Deze kan je handmatig toevoegen door de Home knop in te drukken en vervolgens de Plus(+) te selecteren. Google heeft tevens hier een geweldige set-up handleiding.

2. Tik in de Sonos-app voor iOS of Android onderaan op het tabblad Meer en tik vervolgens op Spraakservices. Kies Google-assistent in de lijst. Hiermee ga je naar de app Google Assistent, waar je je aanmeldt met jouw Sonos-account.

3. Volg de aanwijzingen op het scherm en zoek naar Sonos-spelers. Voeg ze toe aan kamers voor eenvoudige bediening.

4. Zorg ervoor dat je ouwe muziekserviceaccounts hebt toegevoegd aan de Google Assistent-app door rechtsboven op je profielpictogram te tikken en vervolgens Services> Muziek te kiezen. Je kunt hier ook de standaardservices instellen vanuit dit menu.

Nu ben je klaar en kan je een paar Commando's proberen! Er is een geweldige en redelijk uitgebreide lijst met commando's te vinden via deze website.

Als je problemen ondervindt, zijn hier enkele handige tips en tricks beschreven, ook hebben we informatie beschreven op onze Community.
Tevens kun je vragen stellen en antwoorden terug vinden in het "Spraak besturing en Smart Home" gedeelte op het forum.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

16 Reacties

Het werkt niet bij mij. ik krijg steeds de melding ""niet beschikbaar in je land"
Reputatie 7
Badge +2
Het werkt niet bij mij. ik krijg steeds de melding ""niet beschikbaar in je land"
Zet graag je modem/router & Sonos apparatuur een keer stroomloos en weer op het stroom.
Wil je ook vragen de mobiele telefoon of tablet een keer uit en aan te zetten.
Weet dat het uitrollen van deze cloud-dienst zo'n 24 uur met zich mee kan brengen, dus misschien is het toch helaas nog even geduld houden.
Mocht het probleem toch aanhouden, dan zou ik adviseren ons even te bellen, waarin we graag onderzoek doen naar je probleem.
Reputatie 2
Badge
Ook bij mij blijft die melding maar komen dat het niet beschikbaar is in mijn land. In account staat land keurig op Nederland.
Ik heb de Google assistent net zonder problemen ingesteld. Alleen kan ik ondanks Nederlandse instellingen van mijn telefoon en Nederlandse instellingen in mijn sonos account geen Nederlands selecteren omdat deze taal niet beschikbaar zou zijn. Kan ik nog iets controleren?
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb de Google assistent net zonder problemen ingesteld. Alleen kan ik ondanks Nederlandse instellingen van mijn telefoon en Nederlandse instellingen in mijn sonos account geen Nederlands selecteren omdat deze taal niet beschikbaar zou zijn. Kan ik nog iets controleren?
Je kan links onderin op Overslaan drukken, dan zal Google Assistent de instellingen behouden zoals je deze mogelijk al eerder hebt ingegeven.
Zo bleef in mijn situatie Nederland en Engels beide actief.
Thanks Tim voor jou antwoord. Ik heb de google assistant nog een keer ontkoppeld en nu accepteert hij wel dat ik nederlands tegen hem praat.
Reputatie 7
Badge +2
Fijn om te horen, veel plezier van je setup!
Hoe kan ik met voicecontrol de muziek (diverse playlists) op mijn server beanderen?
Heeft hier iemand ervaring mee?
Reputatie 5
Badge +3
De stembediening zal enkel werken voor de ondersteunde muziekdiensten. Google heeft geen toegang tot je muziekserver.
Krijg al Een maand Google assistant niet geïnstalleerd beneden in de woonkamer boven in me slaapkamer doet die het wel op een andere account maar beneden lukt het niet krijg dan steeds de melding er is misschien een probleem wanneer ik via de sonos app word door gelinkt na de Google assistant app en hij daar de apparaat wil zoeken dan geef die keer op keer die melding aan van er is misschien een probleem wat moet je doen om dit de verhelpen?
Reputatie 5
Badge +3
Kan je hetzelfde account als dat van de slaapkamer niet gewoon gebruiken? Dan zou het vlekkeloos moeten werken.
Of is dat van een ander persoon?

Hoe kan ik via de Google Home (hub) de oudere Sonos Play:1 en Play:3 bedienen? Het hoeft niet per se via voice control maar als ik al een app heb die ik kan gebruiken op de Google home hub dan ben ik blij.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe kan ik via de Google Home (hub) de oudere Sonos Play:1 en Play:3 bedienen? Het hoeft niet per se via voice control maar als ik al een app heb die ik kan gebruiken op de Google home hub dan ben ik blij.

Zie graag het volgende topic welke in de Aankondiging beschreven staat.

Het eerste gedeelte onder ‘t kopje “Instellen van Google Assistent.” gaat over GA instellen op spraak-speakers.

Het tweede gedeelte gaat over het toevoegen van Sonos aan GA, mogelijk onder spraak-speakers.

Ik heb dat topic gezien maar ik kan niet via de Google Home Hub de speakers bedienen. Hoeft wmb niet via de voice functie maar wil gewoon op de Google Home hub, de kamers selecteren, vervolgens de muziek en vervolgens zien in welke kamer wat afspeelt.

 

Ik zie de kamers en speakers wel in de Google Home app, maar zie geen enkele mogelijkheid om deze te bedienen of af te spelen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb dat topic gezien maar ik kan niet via de Google Home Hub de speakers bedienen. Hoeft wmb niet via de voice functie maar wil gewoon op de Google Home hub, de kamers selecteren, vervolgens de muziek en vervolgens zien in welke kamer wat afspeelt.

 

Ik zie de kamers en speakers wel in de Google Home app, maar zie geen enkele mogelijkheid om deze te bedienen of af te spelen.

Google zet helaas een limitatie op waarin de Google Home producten welke de microfoon bevatten, niet de Sonos als standaardmedia-uitvoer kan selecteren. (zou mogelijk aangepast kunnen zijn)

Je zult dus expleciet moeten benoemen in ‘t spraak commando dat de Sonos-kamer iets moet laten horen.

Via de Google Assistent app kan je op “Assistent” drukken, en helemaal onderin zie je hier “Assistent-apparaten” staan.

Door hier een product met microfoon te selecteren, kan je aangeven wat de standaardmedia-uitvoer moet zijn.

Als ik mijn Sonos speaker hierin selecteer, kan ik zo goed als alles selecteren als standaard uitvoer.

Had een Google Mini welke mijn spraak-commandos kon aannemen, maar hierin kon ik geen Sonos selecteren als standaard-uitvoer.

Mede de reden dat ik de Google Mini niet meer in gebruik heb, ook mede omdat ik genoeg Sonos met microfoon in huis heb waarin Google mij overal in huis prima kan verstaan.

Als voorbeeld, als ik tegen mijn Move praat, zal de muziek afspelen op mijn Woonkamer Playbase. (standaardmedia-uitvoer van de Sonos Move)

Moet dus expleciet de Move z’n kamernaam benoemen in ‘t commando wil ik dat de Move die het spraak-commando aanneemt, ook daadwerkelijk gaat spelen.

Mijn Sonos One Slaapkamer heeft als standaardmedia-uitvoer zichzelf gekozen staan (default instelling), dus in de Slaapkamer vraag ik muziek af te spelen zonder extra kamer-benoeming, waarin de One de muziek op zichzelf zal laten horen.

Het groeperen van speakers en afspelen van een favoriet en het volume op het juiste niveau zetten kan via een enkel stem commando als je gebruik maakt van de Yonomi App die Sonos kan bedienen en aan google gekoppeld wordt.

Hiermee start ik elke ochtend door de week de radio automatisch op een vast tijdstip en kan ik met de vraag start radio het aan de Google assistent vragen.

Ik heb de assistent op Sonos weer verwijderd omdat de Google nest mini bij mij veel meer in 1x goed begrijpt dan de SonosOne of een Beam.