Reclame bij het aanzetten radio via Google Assistant

  • 26 September 2022
  • 10 reacties
  • 390 Bekeken

Badge

Het is mij opgevallen dat bij het aanzetten van de radio met de google assistant net reclame is als de radio aangaat. Als ik via Juke in de Sonos app start is die er niet. Ik luister altijd NPO sterren.nl en die zenden geen reclame uit. Google Assistant speelt blijkbaar eerst reclame voordat de radiostream start als je vraagt om de radio aan te zetten. In de Google Home app kan ik niets vinden voor het uitzenden van reclame. Nu moet je dus je telefoon pakken als je direct de radio wilt aandoen. Heb je daar geen zin in, dan kan je het Google ook laten doen en betaal je met reclame.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

En als U de opdracht geeft: speel af met Juke

Reputatie 7

De standaard provider voor Google Assistant is TuneIn. Deze speelt inderdaad aan het begin van de stream een reclame af - dit dekt de kosten voor het werk van TuneIn. Juke heeft waarschijnlijk een ander verdienmodel, zonder reclames. Maar dan moet je inderdaad Google zover krijgen dat Juke de standaard wordt (of er opdracht toe geven).

Badge

Als ik Google vraag het via Juke te doen dan zegt hij “Ik begrijp het niet”.Ook kan je in de Googlehome geen standaard instellenvoor radiostations.

Reputatie 7

Ik heb het nooit geprobeerd, maar mogelijk is er inderdaad geen andere provider voor radio in te stellen dan TuneIn. Dan moet je die ene reclame vooraf toch maar even uitzitten…...

Badge

Weet iemand of Siri van Apple ook vooraf reclame laat horen. Zo niet dan kan ik ovetstappen naar Siri

Reputatie 7

Als gezegd is het niet Google die de reclame laat horen, maar TuneIn. Je krijgt die reclame ook als je TuneIn via de app start.

Wat zou je willen doen met Siri, overigens? Volgens mij werkt Siri niet met Sonos - daar kun je alleen Google Assistent of Alexa van Amazon op installeren. De laatste kent alleen engels.

 

Badge

Dus als ik het goed begrijp is het niet mogelijk om de radio zonder reclame met spraakbesturing te starten. Dus of de app pakken of reclame.

Reputatie 7

Klopt. Zolang GA niets met Juke doet zul je die via de app moeten starten. GA pakt altijd TuneIn, die (maar één keer per gestarte stream) reclame geeft.

Badge

Dat Is dan niet anders, maar biedt Google voor GA geen betaald abbonement net als bij YouTube Prenium. Die heb ik namelijk wel en bij het tv kijken (kijk vrijwel alleen op YouTube tv) geen last heb van reclames en voor tv-programma’s heb je NLziet zonder reclame maar voor GA is die er dus niet om de radio aan te zetten. Nu kan het wel via de app maar het vervelend om elke keer de app te moeten pakken. Bovendien wil ik ochtends automatisch de radio aan laten gaan in de slaapkamer. Sonos kan ook wel radio als wekker doen, maar dat zijn een selectie radiostations die als alarm ingesteld kan worden en sterren.nl die ik altijd aan doe zit daar niet bij. Ook nog gekeken naar Siri maar die wil niet werken op Sonos (dat ligt dan weer aan Apple). Nu heb ik nog wel een DAB wekkerradio waar het wel mee kan, maar dat toch geen geluid. Daar heb je geen Sonos voor. Is er dan geen enkele manier om de wekker te laten aflopen met sterren.nl ipv reclame of een niks zeggend ander radiostation.

Reputatie 7

Het is niet Google die die dit doet, maar TuneIn, had ik dat al gezegd? In principe zou je radioservices als Juke moeten kunnen toevoegen aan Google Home, zie https://support.google.com/googlenest/answer/9566187?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DAndroid en

https://wearedoop.com/nl/cases/talpa. Het is wel de vraag of dat via Sonos dan ook goed verloopt; Google lijkt zijn eigen platform voor te trekken.