Beantwoord

Kun je met Google Assistent muziek spelen vanaf je NAS?

  • 3 July 2019
  • 8 reacties
  • 2996 Bekeken

Google Assistent werkt prima (in het Engels), maar om muziek af te spelen vraagt zij steeds om een muziekservice (zoals Apple Music of Spotify Premium).

Ik wil echter mijn muziek afspelen zoals ik die heb opgeslagen op mijn NAS.
Manueel lukt dat prima, maar kan dat ook met stembesturing?

Is hier soms een bepaald commando voor nodig?
(of moet je altijd geabonneerd zijn op een muziekservice?)
icon

Beste antwoord door Sjoop1985 8 July 2019, 12:27

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Google Assistent kan alleen muziekdiensten benaderen die ook te implementeren zijn in de Google Assistance app.
Zo wil je de online muziek dienst op beide de Sonos en je Google Assistance instellen wil je een muziekdienst kunnen benaderen.
Google kan helaas niet je lokale muziek benaderen, bijvoorbeeld afkomstig van je NAS.
Wel kan je met de Sonos-app de nummers in de Sonos-wachtrij zetten, om via Google het spraak commando te geven dat de speaker muziek moet spelen.
Dan zal deze zijn wachtrij pakken, en dus de muziek van je NAS afspelen.
Dit zal je dus eerst via de Sonos-app moeten klaar zetten voordat je via spraak het commando wilt geven.
Hoi Tim S.

Ik heb nu een afspeellijst gemaakt, getiteld " Dire Straits".
Als ik vraag muziek te spelen, komt de assistent met het antwoord dat er geen muziekservice is aangesloten.
De lijst wordt dus NIET afgespeeld.
Reputatie 7
Badge +2
Wil je vragen die Dire Straight lijst via de Sonos-app af te spelen.
Als de muziek hoorbaar is uit je speaker, staat die muziek-lijst in de Sonos-wachtrij.
Stop nu de muziek, en vraag via de Google spraakdienst om die kamernaam muziek af te spelen.
Dan zou die kamernaam moeten verder gaan waar deze al mee bezig was, namelijk de muziek afspelen die in de wachtrij staat.
Reputatie 7
Deze optie vergt dus dat Google de Sonos-database als muziekdienst gaat zien. Dat zal wat programmeerwerk bij Sonos nodig maken, maar ik vind het wel een logische stap om alle muziek de Sonos kan weergeven ook via Assistent benaderbaar te maken. Dan is het dus een feature request.
Reputatie 5
Badge +3
Dit heeft meer te maken met het concept van Google Assistant / Google Home, deze zijn nooit gemaakt om lokale audio te benaderen. Alexa kan dit ook niet. Het zou dus programmeerwerk aan de kant van Google betekenen én het toegang geven van Google tot je lokale muziekdatabase (mij niet gezien). Ik denk niet dat Google erom staat te springen om dat te implementeren.

Ik heb net de Sonos One gekocht in de veronderstelling dat ik dan muziek uit mijn NAS bibliotheek met mijn stem kon bedienen. Nu lees ik dat dat helemaal niet kan. Wonderlijk: je bedient een Sonos apparaat, maar die kan niet met Sonos functionaliteit overweg.

Ik ben het niet eens met wat hierboven geschreven is. De vraag is niet of Google wil programmeren en toegang kan krijgen tot mijn NAS. De vraag is of Sonos de commando's wil aanpakken die doorgegeven worden via Google Assistant. Als je in de Sonos-app naar muziek van je NAS kunt zoeken, moet Sonos ook de gesproken kunnen accepteren alsof je de app bedient. 
Kennelijk fungeert de Sonos One alleen als een speaker voor Google en maakt Sonos misleidende reclame over het bedienen van je Sonos met Google Assistant.

De oplossing die Sonos geeft om een lopende afspeel lijstte pauzeren en weer te starten is natuurlijk flauwekul.  
 

gewoon aan de slag daar bij Sonos en zorgen dat het gaat werken en anders stoppen met die misleiding en aan alle gebruikers een compensatie geven voor verkochte functionaliteit die niet geleverd wordt.

Reputatie 7
Badge +2

Als Sonos zijnde maken wij speakers, geen spraakdiensten, naast dat we kort geleden het bedrijf Snips hebben overnomen, misschien dat hierdoor in de toekomst er verandering zou komen.

Maar voor nu, wij bieden de microfoons zodat je met een bepaalde spraakdienst in contact kan treden, in dit geval Google.

Google heeft niet de mogelijkheid je lokale muziek te starten, alleen de muziek die ook via de Google Assistent app te programmeren is, zoals bijvoorbeeld Spotify en dergelijke.

Je mag het uiteraard oneens zijn met wat er beschreven staat, toch wat er beschreven staat is actueel en correct.

Er is een omweg om dit toch aan de praat te krijgen. ;-)

Je kan je sonos account samen met je google account koppelen aan IFTTT.

https://ifttt.com/

Via IFTTT kan je zelf commando's koppelen aan sonos en oa het afspelen van afspeellijsten (die dan weer verwijzen naar muziek op de nas).

Dit werkt gewoon!

 

Veel succes!