Google Home / Sonos speelt geen Radio 10 meer.

  • 4 November 2021
  • 48 reacties
  • 4399 Bekeken

Als ik het commando "Speel Radio 10" geef aan Google Home (assistant), wordt er sinds vorige week steevast Radio R10 AM710 uit Buenos Aires afgespeeld. Dat werkte voorheen altijd gewoon prima, maar nu speelt hij dus het verkeerde station af. Het wordt afgespeeld via TuneIn.

Hoe kan ik dat goed regelen?
Kan ik bijvoorbeeld een voorkeur opgeven?
Of kan ik bijvoorbeeld iets blokkeren?
Of kan ik een voorkeurs streaming dienst aangeven, want dan zou ik Juke kunnen kiezen?
 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

48 Reacties

Badge +2

Hoi @Marvette 

 

Welkom op Sonos community! 

Om een ​​oplossing in jouw geval te vinden, moeten we eerst het probleem vinden en het reden waardoor het nu niet meer werkt. De oorzaken kunnen verschillend zijn:

Het kan zijn dat de spreker jouw opdracht niet begrijpt. Probeer hiervoor meer commando's / meer radiostations of andere muziek services en controleer of je hetzelfde probleem tegenkomt.

Het probleem kan ook zijn door draadloze interferentie hier tussen. Zorg ervoor dat de luidspreker niet op een plaats staat met veel elektrische apparaten of bekabel de speaker tijdelijke met een ethernetkabel.

Als het probleem zich blijft voordoen, raad ik je aan contact met ons op te nemen om samen enkele diagnoses te bekijken. Zo kunnen we samen in meer detail de oorzaak van jouw probleem analyseren.

Hallo, hier het zelfde probleem. Wat kan ik hier aan doen??

Het probleem is eigenlijk dat er tegenwoordig steeds voor Radio 10 Buenos Aires wordt gekozen.

Dat heeft niets te maken met allerlei technische zaken. Dat heeft te maken met het feit dat er twee stations zijn die Radio 10 heten. Hoewel de correcte (nederlandse) Radio als favoriet in Sonos staat aangegeven, wordt er toch een andere Radio 10 afgespeeld. 

Een foutief samenspel van Google, TuneIn en Sonos. 

Hoe kan ik in Sonos instellen dat ie standaard gebruik maakt van Juke (ipv TuneIn) als ik Google een commando geef?  Juke staat wel in Sonos, maar standaard pakt Sonos TuneIn.

Reputatie 4
Badge +1

Beste @Keijenslopper en @Marvette 

 

Het klopt inderdaad dat er iets aparts aan de hand is hier in.

Radio tien heeft inderdaad meerdere stations (ook in het buitenland). En Radio 10 Nederland 

De Nederlandse radio 10 kan je via google aanspreken als '’ Hey Google, speel radio 10 gold af '’ Dan krijg je de Nederlandse zender.

Helaas werkt dat trucje bij mij niet.

Wat ik ook probeer, hij speelt Radio 10 Buenos Aires af.
 

Het woord Gold doet hem niets.
Wanneer ik zeg: Hey Google, Speel Radio 10 Gold af. 
Herhaalt Google: Prima, ik speel Radio 10 af via Sonos.

Toch bedankt voor de moeite. 
Ik heb trouwens wel een idee wat het probleem zou kunnen oplossen: 
In Sonos heb ik Radio 10 als favoriet staan en dat station uit Buenos Aires natuurlijk niet.
Sonos zou een trucje kunnen inbouwen dat bij vrijwel identieke stationsnamen altijd de voorkeur aan de favoriet wordt gegeven.

 

Hier hetzelfde probleem! Ook hier heeft het voorheen probleemloos gewerkt. Een oplossing zou heel fijn zijn. 
 

Er zijn diverse mogelijkheden om dit op te lossen:

  1. De mogelijkheid om stations te blacklisten.
    Uitleg: Sonos blokkeert dan eenvoudigweg de stations die je niet wilt horen.
     
  2. De mogelijkheid om voorkeurstations in te stellen.
    Uitleg: Sonos start altijd het voorkeurstation als er meerdere mogelijkheden zijn.
     
  3. Werken met unieke ID's.
    Uitleg: radiostations worden bij mij afgespeeld via TuneIn. De unieke ID's die TuneIn aan elk station geeft, kunnen in Sonos gebruikt worden om het juiste station af te spelen. 
    Radio 10 Buenos Aires unieke TuneIn ID:   Radio-10-(Buenos-Aires)-710-s101605  
    Radio 10 Nederland unieke TuneIn ID:    Radio-10-881-s16793
    Volgens mij kun je daar wel wat mee.
     
  4. Werken met voorkeurservices
    Uitleg: Radiostations worden bij mij afgespeeld via TuneIn. En dat is vreemd, want in Sonos zie ik ook Juke. Speel de Nederlandse stations af via Juke, probleem opgelost. Of laat mij zelf kiezen welke service mijn voorkeur heeft.
     
  5. Werken met talen. 
    Uitleg: Ik roep "Radio Tien" aan ik krijg Radio 10 in Buenos Aires te horen. Dit kan in de basis eigenlijk al niet. Dat radiostation in Buenos Aires heet namelijk geen "Radio Tien" maar "Radio Diez".

    Dit laatste inspireerde me ook om een routine in te stellen waarbij ik de tekst "Radio 10" veranderd heb in "Radio Tien". Dat lijkt te werken, maar moet vaker worden getest om dit als een echte oplossing te classificeren. Wordt vervolgd.
    Overigens werkt dat alleen in routines dan, niet in gesproken commando's. Daarvoor is nog steeds een oplossing nodig van Sonos. Pick one hierboven.

Update:

Het commando "Speel Radio Tien" in een routine lijkt goed te werken. Keer op keer getest en het gaat steeds goed tot nu toe.

Maar hoe moet dat nu met een gesproken commando? Dat zal ik uitleggen:
Maak een nieuwe routine aan met 4 starters:

  • Speel radio 10
  • Speel radio tien
  • Speel radio 10 af
  • Speel radio tien af

Als Actie stel je in: Luisteren naar de radio en dan vul je als radiozender in:  Radio Tien
Niet vergeten op te slaan!

Je maakt als het ware je gesproken commando tot een tekstcommando en daarmee lijkt het probleem opgelost. Bij mij althans.

ik zie in deze Sonos community dat er ook problemen zijn met Radio 2 Bayern, Radio 538 Brazilie, Radio 1, etc…… Dat zou met deze truc ook opgelost kunnen worden.

Voor iedereen: Probeer het eens en laat me weten of het werkt.
Voor Sonos: Ik sta open voor een leuke baan bij jullie… 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft te lang geduurd voordat je op die routines uitkwam. Denk dat Sonos geen belangstelling heeft in je aanbod.  😉Werk zelf al jaren met routines en niet alleen voor mijn Sonos en niet in combinatie met spraak. Standaard onderdeel van iOS in combi met Siri. 
 

Bedankt voor jouw bijdrage!
Of eigenlijk: Bedankt voor je sympathieke reactie, want een bijdrage is het niet.

Ja, ik werk ook al jaren met routines. Je moest eens weten wat voor circus mijn huis wordt als ik binnenkom.

Maar het probleem zat ook niet in de routines, zoals je had kunnen lezen. Het probleem was dat Radio 10 niet af te spelen was. En nog steeds niet eigenlijk. De mogelijke oplossing is om radio Tien te zeggen. Hoewel ik benieuwd ben of dat bij anderen ook werkt. Samenwerken om tot een oplossing te komen, dat doe je in een community.

Mijn aanbod was overigens ludiek bedoeld, ik heb een prima baan. Gelukkig snapt bijna iedereen dat. :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ik had er ook een knipoogje bijgeplaatst. 
Bij routines kan je toch iedere aanroep maken die je zelf wenst, afhankelijk van de naam die je de routine geeft? Ik heb ooit Siri gebruikt om gesproken opdrachten te geven en kon dan de meest ingewikkelde aanroepen terugbrengen tot een simpel woord. 
Ik gebruik hier bijvoorbeeld de app Yonomi voor. 

Beste Rock Star,

Fijn dat je zo goed bent met routines, en mijn hartelijke groeten aan Siri, Yonomi en alle anderen die jouw leven tot het leven maken dat we allemaal wel willen hebben :relieved: , maar nogmaals wijs ik je erop dat het probleem niet in de routines zat. Het probleem was van een andere orde.

Ik hoop dat mijn oplossing voor alle mensen die nog problemen hebben met radio 1, radio 2, radio 3, etc…. ook voor hen soelaas biedt.

Verder laat ik het hierbij. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is je oplossing dan?
Je schrijft “Maar het probleem zat ook niet in de routines, zoals je had kunnen lezen. Het probleem was dat Radio 10 niet af te spelen was. En nog steeds niet eigenlijk. De mogelijke oplossing is om radio Tien te zeggen.”

Ik lees hier dat het dus eigenlijk nog niet werkt. Mijn mogelijke oplossing is om het aanspreken van een zender in een routine te plaatsen, om vervolgens de naam van de routine via spraak aan te roepen. 

Reputatie 1
Badge +1

ook ik werk met Routines, dat werkt veel handiger, en met radio of internet zenders voorkom je dat Google de hele tijd roept dat het je niet begrijpt, dat is gewoon super vervelend.

ik roep nu gewoon alleen filmmuziek, jazz, klassiek, of iets anders en het gaat direct naar de juiste kanalen.

Ook ik had opeens het probleem dat Radio 10 niet meer bereikbaar was, en heb ook daadwerkelijk Radio10 in Radio tien veranderd.

Nu werkt het wel weer.

__ het werkt nu al niet meer--- 

ik heb het nu veranderd in Radio tien nl

Ik heb dit probleem ook met meerdere zenders. Zo willen de spraakopdrachten ‘Skyradio’ en ‘Radio 2’ niet de juiste resultaten opleveren. Er worden dan andere zenders afgespeeld. Hopelijk is er iemand van Sonos die hier ook even in wil springen en wellicht één van de goede ideeën van Marvette hierboven over wil nemen en de mogelijkheid wil creëren om zenders te blokkeren of juist als voorkeur te markeren. 

Reputatie 4
Badge +1

Op het moment dat ik zeg ‘ hey google, play radio 10 gold ‘’ krijg ik de Nederlandse radio 10 te pakken (Ekdom in de morgen)

Verder met radio 2 moet dit ben ik bang toch nog specifieker opgeroepen worden. Op het moment dat ik zeg ‘ hey google, Speel NPO radio 2 ‘’  krijg ik ook de juiste zender.

Dit omdat er meer radio zenders (internationaal) radio 2 heten. 

Reputatie 7

Zie ook 

Het lijkt er wel op dat Google de laatste tijd wat strenger is dan eerder. “Hey google, speel Studio Brussel” was vroeger echt genoeg, nu moet je “Hey google, speel "VRT Studio Brussel”. De Nederlandse Radio 3 is slechts benaderbaar als NPO 3FM.

Met Sky radio gebeurt ook zoiets, dan krijg je een zender uit zuid amerika die ook Sky radio heet. Als je vraagt om the christmas station te spelen pakt ie dan wel weer de goede. Maar als sky die bijnaam niet hanteerde was het ook niet gelukt.

Het lijkt mij meer een Tune-in probleem, als die meerdere radio 10’s kent dan pakt hij waarschijnlijk de eerste die hij kent. Je zal dan echt een routine moeten maken om daarin de voor jou correcte zender aan te geven in. 

Hier precies hetzelfde probleem, als ik Sky radio vraag krijg ik ook de buitenlandse Sky radio.

Eerst nooit problemen gehad, nu wel heel irritant. 

Is er al een oplossing ?

Ja, vragen om the christmas station ipv sky, the christmas station werkt wel.

Ok ik ga het morgen proberen, dank voor je bericht

En uitgerekend vandaag komt tune-in met een nieuw radiostation that “Christmas station” heet ipv “The christmas station” ..dus nu is het weer niet mogelijk om sky radio te starten anders dan via de app op je telefoon.

Zou fijn zijn als sonos en tune-in samen iets verzinnen dat ie bijvoorbeeld eerst zenders uit je favorieten pakt ofzo..

Hier hetzelfde probleem, ik heb telefonisch contact gehad met Sonos maar die geven dan aan dat je google moet verwijderen en weer opnieuw moet installeren, maar daar begin ik niet aan. Dan maar even handmatig maar vervelend is het wel.

De zelfde commandos ( luister radio tien of twee) 

geven soms de Nederlandse zenders soms de buitenlandse zenders 

 

het lijkt op willekeur van tune in 

Reputatie 7

Of van Google…..