Google Assistent alleen werkzaam op de Linker Surround speaker

  • 5 July 2019
  • 7 reacties
  • 1501 Bekeken

Thuis heb ik een Sonos Playbar en twee Sonos One's (2nd Gen) geïnstalleerd in de woonkamer. Heel erg lang moeten wachten op de beschikbaarheid van Google Assistant in Nederland op Sonos. Al die tijd voorheen via een omweg Alexa gebruikt zonder enige problemen. Nu Google Assistant eindelijk beschikbaar is in NL, heb ik deze meteen toegevoegd aan mijn surround sound. Toen het eenmaal geïnstalleerd was merkte ik dat ik alleen via de Linker Sonos One tegen de Google Assistant kon praten. Ik kan dus helaas niet switchen van Links naar recht. Ik kan wel de microfoon door middel van de touch aan en uitzetten maar als ik de microfoon op de rechter Sonos One speaker will aanzetten, gaat dat niet...
Even gebeld met de Sonos klantenservice en helaas bevestigd de meneer aan de telefoon dat het alleen beschikbaar is op de Linker. Heel erg teleurgesteld want Alexa kon je namelijk zonder enige moeite switchen van link naar recht of van rechts naar links. Het punt is namelijk dat door mijn woonkamer indeling, zit de linker sonos one speaker in een verre hoek en de rechter ligt meer centraal in de woonkamer. Dus als ik in de keuken bijvoorbeeld sta en ik wil tegen de Google Assistant praten, klinkt de speaker ook heel ver weg. Vandaar dat ik de spraakfunctie graag op de rechter wil gebruiken want dit klinkt veel beter in de kamer. Ik moet daardoor de speaker veel harder zetten om het goed te kunnen verstaan in de keuken maar iemand die op de bank zit wordt op dat moment doof. Ik hoop dat Sonos hier wat kan aan doen door middel van een update. Als Alexa het kan waarom zou het Google niet kunnen? Google gebruik ik op dit moment liever dan Alexa omdat je gewoon lekker in Nederlands er tegen kunt praten. Tot die tijd ga ik Alexa weer via een omweg gebruiken maar ik hoop dat hier snel verandering in komt.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Zover ik heb begrepen komt dit door de manier waarop GA werkt in tegenstelling tot Alexa en kan Sonos hier weinig aan doen. Je zult dus moeten wachten tot Google dit verandert.
Reputatie 7
Daar is een work around voor, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58883048#58883048

”Ik kan bevestigen dat je Google Assistent kunt 'verplaatsen' door de service eerst uit te schakelen, het stereopaar te ontkoppelen en vervolgens Assistent te activeren op de speaker waar je wilt dat hij uiteindelijk blijft. Rechts bij mij. Als je vervolgens weer een stereopaar maakt blijft hij actief op rechts.

Enige nadeel van deze methode is dat je True Tuning gereset wordt.”
Badge

Bij ons exact dezelfde situatie… hopelijk is dit in de toekomst aan te passen.

Reputatie 7

@VDS Events Werkt de door mij aangegeven work around niet?

Reputatie 5
Badge +3

Bovenstaande lukte mij met een surround opstelling ook niet... Mogelijk dat dit alleen bij een stereopaar goed gaat?

Een ultieme optie kan natuurlijk altijd zijn om de speakers andersom te koppelen, dus de speaker die fysiek rechts staat, links noemen en vice versa. Komt natuurlijk het geluidsbeeld niet ten goede...

Badge

Bij ons exact dezelfde situatie… hopelijk is dit in de toekomst aan te passen.

Dat heb ik niet geprobeerd aangezien ik het geen optie vindt om het systeem zonder True Tuning te gebruiken… De speakers fysiek van plaats verwisselen vind ik dan nog wel een optie echter gaat het helaas te vaak fout nadat ik speakers spanningsloos gemaakt heb. De oorzaak daarvan is mij ook nog niet helder helaas...

Reputatie 7
Badge +2

Bovenstaande lukte mij met een surround opstelling ook niet... Mogelijk dat dit alleen bij een stereopaar goed gaat?

Een ultieme optie kan natuurlijk altijd zijn om de speakers andersom te koppelen, dus de speaker die fysiek rechts staat, links noemen en vice versa. Komt natuurlijk het geluidsbeeld niet ten goede...

In een stereopaar voor muziek is dit misschien nog geen probleem, maar met surrounds ga je een gekke ervaring krijgen bij films.