Behulpzame tips om Google Assistent met Sonos te laten werken


Reputatie 7
Badge +2
  • Sonos Medewerker
  • 5248 reacties
Wanneer je tegen problemen aanloopt bij het instellen van Google Assistent op Sonos, zijn er een aantal basis stappen die je wilt nalopen.

Je kunt ook handige tips en tricks vinden en een lijst met commandos.

Controleer jouw Google Account(s)


Om te beginnen, wil je er zeker van zijn dat het juiste Google Account wordt gebruikt voor Sonos.

Als je meerdere Google-accounts heeft ingesteld en aangemeld op het mobiele apparaat, is het mogelijk dat de verkeerde wordt gebruikt. Controleer de Accountinstellingen van jouw telefoon, je moet mogelijk de extra accounts verwijderen tijdens het instellen als de apps blijven proberen de verkeerde te gebruiken.

Mogelijk heb je jouw Sonos-systeem gekoppeld aan een van de Google-accounts, maar de Google Home-apparaten kunnen aan een andere zijn gekoppeld. In dit geval geeft Google een foutmelding over het niet kunnen vinden van het apparaat.

Mogelijk niet-overeenkomende muziek service accounts


Als je een muziekservice gebruikt waarvoor een premium-account is vereist, moet je ervoor zorgen dat je die inloggegevens in beide Sonos en in de Google Assistent-app gebruikt.

In de Sonos app, controleer je via: Meer > Instellingen > Muziek Services of je dezelfde gegevens gebruikt zoals deze ook in de Google Assistent app zijn ingegeven.

De muziekservice in Sonos kan ook een gratis account of een verlopen account zijn, dus bevestig dit met de service.

Misschien gebruiken meerdere Sonos systemen het zelfde Google Assistent account


Er kan maar 1 Sonos systeem verbonden staan met een Google account.
Mochten 2 Sonos huishoudens het zelfde Google Assistent account gebruiken, dan zul je een keuze moeten maken uit welk Sonos huishouden je dit Google account wilt verwijderen.
Misschien is het een overweging een 2e Google account aan te maken voor het 2e Sonos huishouden.

Dubbele namen of kamer-naam conflicten


Wanneer je de Google Assistent vraagt om een taak op een apparaat uit te voeren, wordt de naam gebruikt en mogelijk verward als je meerdere apparaten met dezelfde naam hebt.

Als je bijvoorbeeld een Sonos speaker hebt met de naam Woonkamer en je hebt ook slimme lampen in huis zijn met de naam Woonkamer, kan dat voor problemen zorgen. Zou je in deze situatie het commando: "Hey Google, zet de Woonkamer harder", dan kan je ervaren dat Google Assistent de lampen feller zet i.p.v. dat de Woonkamer Sonos speakers in volume omhoog gaat.

Gebruik van Google Kamer namen


De Google Assistent heeft Google Kamer namen die doelgericht worden gebruikt om acties uit te voeren. Deze namen worden momenteel niet ondersteund door Sonos-apparaten.
Je moet de Sonos-kamer naam gebruiken in je opdracht, degene die wordt weergegeven in de Sonos-app, wanneer je specifiek praat met een Sonos-ruimte.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
In de aankondiging kwamen wat vragen naar voren, waar ook antwoord op voorzien is.
We plaatsen deze antwoorden ook graag in dit forum gedeelte.
Klap voor de Q&A het onderstaande "Show Content" open.
Krijg nog steeds de melding "niet beschikbaar in jouw land" en er is ook geen update beschikbaar. Morgen nog maar is kijken...
Als je de Sonos app op versie 10.2 staat, heb je de juiste software versie, het was alleen voor ons om de functie nog te activeren waarin je nu de optie hebt Google Assistent in te stellen.



Bij mij werkt Google Assist nu wel.Ik krijg alleen geen Nederlands als taalkeuze te zien
De uitrol van de spraakfunctie word via de cloud gedaan en de uitrol kan 24 uur duren alvorens alles goed werkt.
Het klopt dat er een popup naar voren kan komen in de Google Assistent app, waarin deze aankaart dat je telefoon op Nederlands staat, maar dat Google dit nog niet zou ondersteunen.
Wij gaan er vanuit dat deze melding spoedig in de Google Assistent app zal verdwijnen.
In mijn situatie had ik Google Assistent al ingesteld op Nederlands en ook Engels voordat het actief werd gemaakt voor Sonos.
Je kan deze melding omtrent Nederlands negeren door links onderin op "overslaan" te drukken.
Er zal dan geen instellingen worden aangepast in de Google Assistent app, en in mijn situatie blijft Nederland en Engels actief.

Het is dan ook handig, om Google Assistent al ingesteld te hebben voordat je Sonos zal integreren in dit geheel.
Zo zal je de taal vooraf al kunnen instellen, en zal er niks wijzigen als je op "overslaan" drukt.
Mocht je Google Assistent wel voor de 1e keer opstarten via Sonos, dan kunnen instellingen altijd nog achteraf aangepast worden via de Google Assistent app.



Wat jullie trouwens op de Sonos website hebben staan is denk ik een kopie van de Amerikaanse website, maar dat klopt niet helemaalDe Routines werken niet in Nederland, behalve als je je telefoon op Engels (United States) hebt ingesteld.Nadat je dan alles hebt ingesteld kan je de telefoon wel naar Nederlands als taal terug zetten, maar dan moet je de Routines zoals Bedtime wel in het Engels vragenhttps://www.sonos.com/nl-nl/google-assistant
Het klopt dat Google de Nederlandse spraak nog als een Beta ziet, zo kan je ervaren dat bepaalde functies mogelijk nog niet goed zullen functioneren.
Zo zal de "Continued Conversation" (Verder praten) optie in de Google Assistent app ook aankaarten dat dit alleen in het Engels functioneel is.
Naar verloop van tijd zal Google steeds meer functies beschikbaar maken voor de Nederlandse taal.



Opnieuw opstarten van mijn telefoon waar de Sonos app op staat, heeft het probleem opgelost. Kan nu wel Google Assistent activeren in de Sonos app.
Ik ervaarde het zelfde, na een her-start van mijn Android telefoon kon Google mijn Sonos apparatuur vinden binnen mijn netwerk.



Nou ik heb het alweer verwijderd, ik stuur mijn sonos speakers wel aan via mijn Google hub, dat werkt een stuk beter. De microfoon van de hub reageert een stuk beter dan die van de one speaker...
Heb mijn Google Home Mini in de Woonkamer van het stroom afgenomen, dit omdat mijn Sonos One Keuken mij prima kan verstaan in de Woonkamer/Keuken.
Zelfs de Sonos One in de slaapkamer kan mij nog verstaan als ik de de Woonkamer een commando geef.
Toch zal mijn Sonos One Keuken speaker het commando aannemen omdat deze dichter bij staat en mij dus als luider ervaart, deze Keuken speaker zal het commando dan aannemen en doorvoeren naar Google.

Toen de Mini nog aan stond ervaarde ik dat de ene keer de Mini het commando aannam, en de andere keer de One speaker in de Keuken.
De Google Home Mini en mijn Sonos One speaker stonden beide in de "Google Huiskamer Ruimte", tevens heb ik een Playbase met de naam Huiskamer in deze "Google Huiskamer Ruimte".
Mocht ik vragen om muziek af te spelen, dan zal het toestel die het commando aanneemt de muziek laten horen.
Probleem wat ik hier mee ervaarde, was dat als de Mini het commando aannam, de Mini ook de muziek begon af te spelen.
Als de Keuken One speaker het commando aannam, zou de Keuken One speaker de muziek afspelen.
Als ik specifiek aangaf muziek af te spelen op de Huiskamer, pakte Google de Google Mini die in de "Huiskamer Ruimte" stond, niet mijn Playbase Huiskamer.
Na het stroomloos maken van de Google Mini, begon de Huiskamer Playbase de muziek af te spelen bij het specifieke commando op de Huiskamer af te spelen.
Tevens kan je in de instellingen van je Assistant, in dit geval mijn Keuken One speaker, aangeven wat het standaard uitvoer apparaat moet zijn, waarin ik mijn Huiskamer Playbase heb gekozen.
Als ik nu aangeef muziek af te spelen wat de One Keuken zal aannemen, zal mijn Huiskamer Playbase de muziek laten horen, zonder specifiek de Huiskamer in mijn commando te verwerken.

Ervaar zelf weinig tot geen verschil tussen de Google Home Mini & de Keuken One speaker als we kijken naar het aannemen van het commando.
Hoe Google het commando uiteindelijk zal uitvoeren is volledig aan hoe de "Google Home" via de Google Assistent app ingesteld staat.



Goed geïnstalleerd. Volume kan ik regelen. Als ik echter een opdracht geef om wat af te spelen krijg ik de melding :het lijkt er dat sonos niet bereikbaar is..Heb voor de zekerheid ook sonos maar aan een Google mail adres gekoppeld.
Mijn Sonos thuis staat op m'n Outlook email adres, en heb Google Assistent via mijn Gmail gehangen, ervaar hiermee geen problemen.
Mochten de speakers niet bereikbaar zijn, mogelijk dat er iets in het netwerk niet goed gaat waardoor de speakers niet te benaderen zijn, dit onderzoeken we uiteraard graag voor je a.d.h. van diagnoses.
Wel het verzoek hier een eigen topic voor aan te maken in het "Spraak besturing en Smart Home" gedeelte onder het "Google Assistent en Sonos" sub-categorie.
Uiteraard kan je ook telefonisch contact op nemen of een mail sturen naar support@sonos.com, het portaal waar we het liefst de problemen ontvangen en documenteren.



Google begrijpt me niet goed.
Mocht je inderdaad meerdere talen instellen in de Google Assistent app, dan kan het dat Google in de ene of andere taal zou reageren.
Tevens kan het dat ze denkt Engels te vernemen terwijl je Nederlands spreekt, of visa versa.
Mocht Google je niet goed verstaan, controleer dan graag via de "Google Assistent geschiedenis" wat ze verstaan zou hebben.
Ook kan je via de Google Assistent app deze geschiedenis ophalen, via het kopje "Jij" zie je als eerste optie "Je gegevens in de Assistent".
Als je daar op drukt kan je op de blauwe "Mijn activiteit" link drukken om de volledige geschiedenis terug te zien.



Wijzigingen in Sonos worden niet opgenomen in Google Assistent.
In mijn prive situatie spreek ik veel Engels, heb er dan ook voor gekozen mijn Sonos kamers te hernoemen van Huiskamer naar Livingroom, en zo elke kamer-naam zijn juiste Engelse variant gegeven.
In de Google Assistent zou je alles handmatig kunnen aanpassen, maar een makkelijkere optie is een spraak commando te geven.

Zeg: "Hey Google, Sync all devices."

Google geeft daarin antwoord al mijn Hue Lampen en Sonos speakers te synchroniseren.
Ervaar meteen daarna dat alle kamer-namen van het Nederlands naar Engels zijn aangepast binnen de Google Assistent app, precies zoals ik dit ook in de Sonos-app heb aangepast.
Ik laat mijn taal instellingen in de Google Assistent zoals het stond, dus Nederlands en Engels.
Mocht ik in het Nederlands mijn commando geven, "Ok Google, speel muziek af op de Livingroom.", dan ervaar ik dat mijn Playbase Livingroom netjes de muziek zal afspelen.


Mochten er nog vragen zijn, dan zien we deze uiteraard graag tegemoet.
Je kan je vragen hieronder plaatsen, of een eigen topic aanmaken.
Plaats dit topic graag in het subforum: "Google Assistent en Sonos" als de vraag aan de Google spraakdienst gerelateerd is.
Mijn topic met de vraag wanneer Google assistent beschikbaar zal zijn in België werd afgesloten. Ondanks alle goednieuwsshows geeft mijn app nog steeds de melding, niet beschikbaar in uw land.
Reputatie 5
Badge +3
Wij zullen nog geduld moeten oefenen, in België is de GA idd nog niet beschikbaar.
Lukt niet om Google assistent te koppelen. Vindt geen apparaten. Vervolgens kun je alleen op annuleren of opnieuw proberen klikken. Als ik uiteindelijk na 100 keer proberen maar eens op annuleren klik, komt je automatisch op een scherm waar hij probeert om te koppelen met Google account. Ook deze koppeling kan hij niet maken. Kortom, kan niets nog. Waardeloos.
Badge
Ik had alles goed ingesteld (ging in aantal stappen, maar heel duidelijk) en dacht nadat Google assistent op m'n telefoon in het Nederlands al tijden goed werkte (spraakinvoer en antwoord in NL) dit met de Sonos One ook vlekkeloos zou gaan .

Echter: bedienen van Sonos vanaf de telefoon in NL werkte goed, maar bedienen via de Sonos zelf werkte alleen in het Engels.

Bleek m'n Google Assistent alleen in het Engels te zijn ingesteld (ooit een jaar geleden gedaan of zo waarschijnlijk). Maar daar denk je niet aan als ie wel in het NL werkt via je je telefoon....

Dus Google assistent en Sonos account weer even loskoppelen en dan opnieuw verbinden, bij kiezen van taal via de koppeling/installatie "overslaan" kiezen (staat Nederlands namelijk niet bij als taal) en daarna werkt het in het Nederlands.

Hoe ik in hemelsnaam in het NL kon werken. via de Google assistent op m'n telefoon terwijl Engels was ingesteld als enige(!) taal snap ik nog steeds niet, maar het is voor elkaar...
Reputatie 7
Badge +2
Mijn topic met de vraag wanneer Google assistent beschikbaar zal zijn in België werd afgesloten. Ondanks alle goednieuwsshows geeft mijn app nog steeds de melding, niet beschikbaar in uw land.
Excuus, dit was uiteraard niet de bedoeling, ik zal je topic heropenen en mijn laatste comment hier uit wegnemen.
Helaas is Belgie nog niet door Google ondersteunt, de Google dienst is sinds 2 Juli actief in de volgende landen.: Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Nederland, en het Verenigd Koninkrijk.
Tip: Ik had eerder mijn Sonos gekoppeld aan Google Assistant, maar door een uitbreiding had ik het systeem opnieuw opgezet. Google Assistant gaf daarna bij de installatie een melding geen systeem meer te kunnen vinden.
Ik heb via Google HOME de Sonos koppeling verwijderd. Daarna kon ik weer opnieuw de assistent koppelen.
Er kan namelijk maar 1 Sonos box met Google zijn verbonden.
Badge
Het volgende is aan de hand.

Ik ben TV aan het kijken met geluid van de tv, vervolgens wil ik 1 nummertje luisteren via spotify, Ik kan via Google assistant muziek af laten spelen via sonos, maar hoe kan ik via Google assistant weer terug naar het geluid van de tv?
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb het zelf nog niet getest maar zou het lukken als je in de Sonos app op ‘ bladeren ‘ drukt en dan ‘tv’ kiest ? Dat is waar je Music services ook staan. Je kan eens proberen.
Via de assistent is dit nog niet mogelijk denk ik.
Badge
Ja dat begrijp ik, dat is nu ook wat ik moet doen.
Maar mijn vraag is of ik dat ook via Google assistant kan doen. (terug schakelen naar tv geluid)
Ik denk idd ook dat dit dan nog niet mogelijk is... Jammer
Reputatie 5
Badge +3
Misschien dat dit in de toekomst wel gaat werken. Ondertussen moeten we ons zo maar behelpen he 🙂
ik heb in mijn woonkamer meerdere sonos staan:2x soos 3, 1x sonos 1 en een sonos one.
Het lukt mij niet alle boxen via een spraakopdracht het volume te verhogen/verlagen. meestal verandert er maar een.
Zou dit wel mogelijk moeten zijn, hoe moet je dan de naamgeving van de boxen en de kamer doen?
Reputatie 5
Badge +3
De assistent zal enkel werken op de One. De P1 en P3 hebben geen ingebouwde micro.
De assistent zal enkel werken op de One. De P1 en P3 hebben geen ingebouwde micro.
Dat snap ik maar ik wil via de sonos one de andere sonos boxen in volume aanpassen. Ze staan allemaal in dezelfde kamer.
Als ik het volume verhoog gebeurt dat meestal op 1 box maar niet allemaal.
Reputatie 5
Badge +3
Dan zal je iedere box een afzonderlijke ruimte moeten toewijzen en dan via AirPlay 2 alle ruimtes moeten selecteren en dan het ‘master volume’ aanpassen, dan zullen alle speaker meedoen, anders zal het niet lukken. Laat de boxen gewoon staan waar ze nu staan maar geef ze gewoon elk hun eigen kamernaam. Bv living, keuken, tuin...
Probeer maar eens 👍
Reputatie 5
Badge +3
Excuses, ik ben verkeerd, de P1 en P3 bieden geen ondersteuning voor Airplay2 dus dit zal niet werken.

Dom dom 🤐
Excuses, ik ben verkeerd, de P1 en P3 bieden geen ondersteuning voor Airplay2 dus dit zal niet werken.

Dom dom 🤐

Spijtig maar bedankt
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb een playbar en tweemaal One als surround speakers, maar als ik Google assistent activeer dan werkt deze alleen op de link speaker, is het ook mogelijk dat deze op beide One speakers tegelijk werkt ?
Reputatie 4
Badge +3
Nee, de linker surround speaker is de dominante, en hier zal dan ook alleen de Google assistent op aktief zijn.
Reputatie 2
Badge +1
Dat valt even tegen dan, had wel verwacht dat je google uit alle speakers kon laten antwoorden. Nou dan blijf ik wel gewoon de Google hub gebruiken voorlopig tot Google assistant wel op meerdere Sonos speakers kan luisteren/antwoorden. Wel stom dat het met de Google speakers wel kan en dat het op de Sonos speaker maar op 1 speaker werkt..
Badge

Goede middag,

 

Vanmiddag een Play one gekocht en toegevoegd aan bestaand systeem. Nu ben ik niet bekent met google assist maar het werkt niet. 

 

Google assistant gedownload, en dan via de sonos app de installatie doen. Maar er gebeurd niks, ik word re-directed naar de google app en die zegt verder niks. Geen stappenplan niks. Als je dan zelf gaat zoeken naar apparaten op hetzelfde wifinetwerk vindt hij niks.

Terug in de sonos app is hij aan het laden met de melding : Sonos wordt gekoppeld aan google assistant dit kan een minuut duren.

Na 10 minuten krijg ik dan een fout melding.

 

Nu geprobeerd om het via de ipad te doen, maar dan via de sonos app en een spraakservice toevoegen. Dan krijg ik een re-direct naar een google pgina met een foutmelding!

 

De grap is dat ik dit voor mijn vader heb gekocht die nogal een digibeet is. Dus ik wilde het eerst op mijn systeem testen, maar als ik dit al niet voor elkaar krijg gaat hij waarschijnlijk bij mijn vader stofvangen!

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Hey @Guus123 

Er zijn op het moment problemen met het toevoegen van de Google assistent dienst via de Sonos-app.

Zie graag mijn reactie onderin het volgende topic.

Ik kan google assistant niet instellen op mijn 5.1 surroundset

 

Ik heb een playbar met sub en twee sonos ones

Reputatie 5
Badge +3

Daar heb je de Beam voor nodig. De Playbar heeft geen ingebouwde microfoon. De microfoons op de One’s worden uitgeschakeld in een 5.1 opstelling.

Daar heb je de Beam voor nodig. De Playbar heeft geen ingebouwde microfoon. De microfoons op de One’s worden uitgeschakeld in een 5.1 opstelling.

Ook in combinatie met de playbar moet dit kunnen,  staat op de pagina's van Sonos