Beantwoord

Sonos stopt met Android?

  • 16 May 2023
  • 46 reacties
  • 2134 Bekeken

Op 23 mei kan ik mijn eigen bestanden niet meer vanaf mijn telefoon afspelen?

Is dat niet de basis van muziek luisteren? Je eigen muziek afspelen?

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 18 May 2023, 20:20

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

46 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Maar om alle “klagers” even een hard onder de riem te steken……….. uiteraard geldt ook voor de alternatieven dat ook dat eindig kan zijn, maar om het positief af te sluiten, het zou ook kunnen dat er nieuwe alternatieven opduiken.

Sonos is een speakerbouwer en maakt gebruik van de diensten van derden om muziek richting de speakers te krijgen. Stopt één van die derden of verandert deze wat aan hun systeem dan kan het zomaar eindigen. Kan je Sonos daar verantwoordelijk voor stellen?…. Nee. 

Reputatie 7
Badge +3

@GuiPas 
Tjongejongejonge wat een negatieve benadering. Toen je Sonos aanschafte had je kennelijk geen behoefte aan Bluetooth, nu past een externe partij iets aan waardoor die behoefte wel ontstaat en dan moet Sonos het maar voor je oplossen. Dit is toch echt niet hoe de wereld in elkaar steekt. 
Nu gaat Sonos wel mee met die ontwikkeling maar is het weer te duur.

Je hebt ooit gekozen voor een eco-systeem welke nu eenmaal onderhevig is aan snelle veranderingen. Dit geldt overigens voor al dit soort systemen. Wellicht dan toch maar overwegen om terug te gaan naar een analoog systeem. Oh nee, toch niet, dan werkt Bluetooth ook niet. 
Maar zoals al vele malen aangegeven, er zijn vele goedkope en zelfs gratis oplossingen om “eigen” muziek toch met Sonos te kunnen beluisteren. Maar die zullen binnenkort dan ook wel verdwijnen want de negatieve benadering is”ze helpen gewoon mee aan de betaal diensten voor t streamen van muziek”. Kom op zeg, geef ze een beetje credits voor een prachtig product en een prima ondersteuning.

Reputatie 4
Badge +3

Kom dan niet hier klagen. Verkoop je Sonos en vertrek naar Bose. Good luck!

Reputatie 7
Badge +3

Wat doet Sonos dan niet voor zijn klanten?

Volgens mij een prima ondersteuning, goede helpdesk, langdurige updates, korting op nieuwe apparaten wanneer apparatuur wat ouder is etc. etc. Denk dat menig ander bedrijf daar een voorbeeld aan kan nemen.

Je kiest nu eenmaal voor een bepaald soort product waarbij je ervan uit kunt gaan dat er veranderingen of zelfs verlies aan functionaliteit kan optreden. 

Maar zoals wel vaker, het gras aan de overkant is altijd groener. Ben benieuwd hoe de Bose bevalt en hoe goed die voor zijn klanten is wanneer iets anders verloopt dan verwacht.

Reputatie 7
Badge +3

Hij was zeker niet sarcastisch bedoeld, maar een reactie op de vraag of het afspelen van eigen muziek niet de basis is van het luisteren naar muziek.

Ik ben echt van mening dat de basis bij Sonos het streamen vanuit een abonnement naast het streamen van radio, met als extra mogelijkheid het streamen van muziek wat jezelf “bezit”. Voor dit laatste moet je dan aan een aantal randvoorwaarden voldoen en dat zit hem in de bron waar de muziek zich bevind. Sonos kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor alle mogelijke vormen van bezit en het valt te verwachten dat er weleens bronnen wegvallen. Dit hoeft dan niet altijd aan Sonos te liggen, maar kan ook door de ontwikkeling bij andere partijen komen.

Reputatie 7
Badge +3

Lees de berichten nu eens door en je zult zien dat er nog prima oplossingen zijn.

Reputatie 7

Overigens: Sonos stopt niet met Android, maar met de mogelijkheid om muziekbestanden die op je Androidtelefoon staan af te spelen via je Sonossysteem.

ik vind dit ook een schande!! We spelen hier onze persoonlijke muziek, geluiden voor de baby, in gesproken teksten af via een tablet en opeens gaat dit niet meer. Streaming diensten gebruiken we nauwelijks. Nu zitten we hier met een systeem van bijna 2000€ en we kunnen onze eigen muziek er niet mee afspelen! 😣

Ik merkte ook al dat als ik aan google assisant bv. Vraag om joe fm te spelen hij een Spaanse zender op zet. 😣

Ik lees via een pc zou het wel nog gaan? Hoe gaat dit dan? (Wel een stap terug van een tablet naar een ouderwetse pc.)

Reputatie 5
Badge +3

Dit is weken geleden aangekondigd dus helemaal opeens is het niet... Er staan hier wel wat oplossingen om je eigen muziek alsnog te kunnen afspelen, het is misschien even wat werk maar het kan wel. Zelfs met je tablet. 

 

Reputatie 7

@Joeri85 Voor muziek op een PC kun je hier verder lezen: https://support.sonos.com/nl-nl/article/add-your-music-library-to-sonos

Ook iBroadcast is een mogelijkheid. Dat in de gratis versie de kwaliteit niet heel hoog is zou voor jouw gebruik geen probleem hoeven zijn. Wel moeten de data van de bestanden duidelijk zijn (naam en toegevoegde data), wat bij eigen bestanden misschien enige aanpassing behoeft.

Ik was ook onaangenaam verrast dat ik mijn mp3 niet meer kon afspelen. Triest dat gebruikersgemak nu ondergeschikt wordt gemaakt aan juridisch indekken. 

Reputatie 7
Badge +3

Juridisch indekken? Verklaar je nader.

Reputatie 4
Badge +3

Triest dat gebruikersgemak nu ondergeschikt wordt gemaakt aan juridisch indekken. 

Er is inderdaad geen sprake van 'juridisch indekken'. Het is evenmin zo, dat Sonos deze optie 'zomaar’ verwijdert. Net zoals dat enige tijd geleden gebeurde met iOS-apparaten omdat Apple zijn besturingssysteem zodanig wijzigde dat Sonos er geen gebruik meer van kon maken, gebeurt dat nu met Google op het Android-platform. Met Apple Airplay kun je overigens nog steeds vanaf je iDing streamen naar de Sonos-apparaten die Airplay ondersteunen.

Ik heb inmiddels grote spijt van mijn peperdure Sonos aankopen. De arrogantie om voor mij te bepalen dat ik m'n eigen muziek niet meer via mijn telefoon kan afspelen schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. 

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb inmiddels grote spijt van mijn peperdure Sonos aankopen. De arrogantie om voor mij te bepalen dat ik m'n eigen muziek niet meer via mijn telefoon kan afspelen schiet bij mij echt in het verkeerde keelgat. 

Dat heeft Sonos niet bepaald. Google heeft het besturingssysteem Android gewijzigd, waardoor het niet langer mogelijk is om muziek rechtstreeks van de telefoon af te spelen op Sonos-apparaten. Er zijn echter voldoende alternatieven voorhanden.

Reputatie 7
Badge +3

Wat is het toch dat mensen niet openstaan voor het feit dat Sonos hier niet veel aan kan veranderen? Deze situatie ontstond jaren terug al bij Apple iOS en nu ook bij Android.

Accepteer het gewoon en gebruik de vele alternatieven. Wat maakt het Sonos nu uit of je rechtstreeks van je telefoon kunt afspelen, zij zijn echt de partij niet om dit ineens te blokkeren. Je kunt natuurlijk zeggen “waarom dan ook weg op oudere androidsystemen”, maar dan krijg je weer de situatie van onmogelijk beheer. Eens moet je dan toch besluiten te stoppen.

Voor Sonos producten betaal je bizar veel geld. Je zou dus mogen verwachten dat ze hun klanten tegemoet komen met alternatieven. Als blue tooth. En niet de onschuldige gaan lopen uithangen. Ze helpen gewoon mee aan de betaal diensten voor t streamen van muziek

Reputatie 7
Badge +3

In de nieuwe producten wordt toch Bluetooth toegevoegd? Wat is nu echt het probleem?
https://support.sonos.com/nl-nl/article/use-bluetooth-on-sonos

Het antwoord is eenvoudig. Je geeft duizenden euro s uit aan n goed werkend Sonos systeem. Dan werkt de 1e generatie niet meer met n volgende generatie. Dus investeer je weer opnieuw. En nu moet voor n simpele blue tooth connectie weer honderden euro s worden uitgegeven. That sucks. Waar is het stukje klant tevreden houden? Een blue tooth connectie hoeft geen honderden euro s te kosten

Reputatie 4
Badge +3

Dan werkt de 1e generatie niet meer met n volgende generatie.

Wat bedoel je hier precies mee?

  

En nu moet voor n simpele blue tooth connectie weer honderden euro s worden uitgegeven.

Nee hoor. De nieuwe Sonos-componenten beschikken over bluetooth.

  

Waar is het stukje klant tevreden houden?

Dat ligt direct naast het stukje productinnovatie.

Reputatie 7

Wat je constateert is gewoon het nadeel van alle oplossingen die gebaseerd zijn op een internetverbinding en dus diensten van derden. Dan maak je je afhankelijk van anderen. Als je dat niet wilt had je beter een ouderwetse versterker met speakers en een CD-speler kunnen kopen.

Toen ik Sonos kocht, miste ik t blue tooth gedeelte, vond 't n serieus nadeel. Maar problemen zijn er om op te lossen of omheen te werken. Je kon iig muziek via je telefoon streamen. Nu dit wegvalt wordt blue tooth ineens weer belangrijk. En ja het is er. Er zijn nieuwe Sonos producten die dit ondersteunen. Maar gaat de muziek dan over het hele systeem of alleen over het blue tooth speakertje? Van n paar honderd euro extra onkosten?

Ik adviseer iedereen die t horen wil, doe maar niet dat Sonos. 

 

Reputatie 5
Badge +3

Okey je hebt je punt gemaakt.

Er zijn duizenden misschien wel miljoenen mensen die 1 of meerdere Sonos speakers met alle tevredenheid gebruiken. Je kan het als merk of product nooit iedereen naar de zin maken. Maar ik zal het iedereen juist wel aanbevelen. De mogelijkheden zijn eindeloos en geluid is werkelijk fantastisch! 

Het geluid is goed. Ik ga dat niet afkraken. Maar ga nou niet overdrijven. Bose heeft ook n prima systeem. Met blue tooth en zo zijn er meer. Sonos doet niks voor z'n klanten. Dat is iig wel duidelijk

Reputatie 4
Badge +3

Sonos doet niks voor z'n klanten.

Ooit van de 100 dagen geld terug garantie gehoord?