Foobar2000 koppelen aan Sonos

  • 23 January 2023
  • 14 reacties
  • 159 Bekeken

Badge

Ik ben een tevreden gebruiker van het FooBar2000 audioprogramma op mijn PC, ik stream mijn collectie muziek (>120.000 tracks) van een Synology Nas via FooBar2000 op de PC naar mijn versterker.

Nu mijn vrouw ook uit mijn collectie muziek wil luisteren in andere kamers dan waar de versterker staat, dacht ik er aan om FooBar2000 mobile op haar iPhone13 te installeren en daarmee één of meerdere Sonos One-speakers aan te sturen. (Ik heb nog geen Sonos devices)

mijn vraag, is 'FooBar2000 mobiel op de iPhone' in staat om Sonos-devices te bedienen, omdat ik hiervoor nergens een mogelijkheid zie in de FooBar2000 instellingen, de Sonos-groep op Facebook heeft voor mij ook geen antwoord, Ook de Foobar2000 community kon men mij geen antwoord geven, wel ik kreeg te horen dat het werkt via een Android telefoon.


14 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

Als je van plan bent om een of meerdere Sonos One's te kopen, is het meer voor de hand liggender om de Sonos app op de telefoon te installeren en die de NAS te laten indexeren. Dan is de omweg via Foobar niet eens nodig.

Reputatie 7

Tenzij je meer dan 65.000 muziekfiles hebt - het maximum dat Sonos kan indexeren.

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen @Weetniks 

 

 

Wat je in dit geval ook zou kunnen proberen is Sonos Plex.

Je kan dit instellen op je Sonos en NAS systeem om ook het limiet van 65.000 nunmmers te omzeilen.

Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar de support pagina. 

Badge

Tenzij je meer dan 65.000 muziekfiles hebt - het maximum dat Sonos kan indexeren.

Dat is inderdaad het geval zoals ik al had vermeld, ik weet van deze limitering, ook dat de bijschriften die vooral in klassieke muziek voorkomen extra ruimte in beslag nemen zodat de 65.000 ook niet gehaald gaat worden. mijn verzameling bestaat zeker voor 60-70% uit klassieke nummers, dus voor mij een 'no go’ helaas.

Badge

Goedemorgen @Weetniks 

 

 

Wat je in dit geval ook zou kunnen proberen is Sonos Plex.

Je kan dit instellen op je Sonos en NAS systeem om ook het limiet van 65.000 nunmmers te omzeilen.

Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar de support pagina. 


Dank voor je reactie, ik was al gewezen op het bestaan van Plex en mogelijk de (enige) oplossing voor mijn muziekverzameling . Ik had verwacht dat uit de internationale Foobar2000 hoek wel iemand zou zijn die deze door mij gewenste setup in gebruik heeft, tot nu toe niemand.

Als het voor mij zou zijn had ik hier geen vraag gesteld, maar mijn vrouw (wars van mijn goede bedoelingen) wil met een voor haar begrijpelijke manier en zo min mogelijk na te hoeven denken muziek in haar kamers af kunnen spelen, daar voldoet Foobar2000 wel aan.
Ik bestudeer de mogelijkheden nog verder en hoop tot een simpele oplossing te komen.

Edit: Ik heb op de NAS de Plex server geïnstalleerd, op de iPhone de app. De server is nu aan het indexeren, dat zal nog wel een paar dagen in beslag gaan nemen gezien de indexeringssnelheid. Waar ik net achter kom dat er maar 1 minuut afgespeeld wordt en ik geacht wordt €5,99 te investeren om de tracks geheel te streamen. Is dit de enige verrassing of moet er op de duur nog meer ontsloten worden?

 
Reputatie 7

Volgens mij hoef je voor Sonos geen betaalde Plex te hebben. Ik heb echter ooit al eens een levenslang abonnement genomen, dus helemaal zeker ben ik hier niet van.

Badge

Toen ik de content afspeelde op de iPhone vanaf de Plex server kwam de melding van een minuut en stopte de weergave na een minuut.
Nadat ik de content via Airplay afspeelde op de televisie bleek hij ineens de gehele track af te spelen, ra ra. De server is nog steeds bezig om te indexeren, ik ga mij wat meer eigen maken hoe e.e.a. werkt voordat ik de echtgenote informeer.

Ook speelde Foobar2000 ineens zijn noten op de televisie af nadat ik op de iPhone (onder de netwerk en bluetooth switches) 'synchrone weergave’ aanzette.

Mogelijk gaat het ook op deze wijze met Foobar2000 werken.

Reputatie 7

In de mobiele app zit hem dan ook het verschil, zie https://support.plex.tv/articles/202526943-plex-free-vs-paid/

Reputatie 7
Badge +3

Al jaren Plex gebruiker zonder betaald abonnement. Ik kan al mijn muziek gewoon afspelen via zowel de Plex app als vanuit de Sonos app zelf. 
Ik zou eerst even afwachten tot alles goed geïndexeerd is.

Badge

Oplossing,

Door ontbrekende kennis over Apple Airplay wist ik niet dat elk geluid dat uit een iPhone speaker komt naar een ander ondersteund platform gestreamd kan worden. Door op de telefoon de rechterbovenhoek naar beneden te swipen ontdekte ik daar het afspeelschermpje waarin ook het Airplay symbool stond.
Meer met een soort van per ongeluk op het Airplay symbool geklikt en ineens zag ik de aangemaakte kamer met een Sonos One erin (ik had uit frustratie maar een Sonos One aangeschaft), Foobar2000 mobile speelt nu muziek van de Nas op de Sonos One

Missie geslaagd.

 

n.b. Ik heb ook zonder problemen een Plex server op de Nas geïnstalleerd, na heel wat uren indexeren van alleen audio tracks was hij klaar en kon het afspelen beginnen, het werkte (hij bleef wel zeuren over de 1 min. limiet). Echter ik miste nog een behoorlijke hoeveelheid albums, opnieuw laten indexeren, geen verbetering. Plex is van de Nas en telefoon verwijderd, ik had geen zin om uit te zoeken waar dat aan lag. Ik heb nu een werkend systeem met 6TB aan audio incl. een redelijke hoeveelheid Nederlandse Radiozenders waar mijn echtgenote mee overweg kan.

 

Reputatie 7

Fijn dat Airplay je bevalt!

 

Heb je Plex geprobeerd via de Plex app of vanuit de Sonos app (toevoegen als muziekdienst)?

Badge

Ik heb de plex app op de telefoon geïnstalleerd, van daaruit speelde ik de track’s af. Ik kreeg de melding van 1 minuut, maar de hele track werd wel afgespeeld.

 

Reputatie 7

Via de Sonos app zou je ook die melding niet meer moeten krijgen……

Badge

Ik steek er geen energie meer in,  mijn vrouw kan op eenvoudige wijze (al mijn) muziek luisteren, mijn doel is dus bereikt.

 

iedereen bedankt die mee heeft willen denken.

Reageer