Vraag mbt electra verbruik.

  • 6 October 2022
  • 5 reacties
  • 144 Bekeken

Is het schadelijk voor de apparatuur om 's-nachts de stroom eraf te halen. Momenteel staat de installatie dag en nacht aan wat veel stroom kost.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7

Daar zijn uitgebreide discussies over, zonder dat er echt een conclusie bereikt is. Het systeem is niet bedoeld om elke dag opnieuw op te starten en dus een “opdonder” te krijgen. Mogelijk gaat het er het er wel sneller stuk van, maar daar is geen bewijs voor geleverd.

Daarnaast komt de vraag op wat “veel stroom” is. Ik ben wil graag dat mijn systeem altijd bereikbaar en staandebij is, dus die paar wattjes heb ik er graag voor over. Voor jou kan een andere afweging opgaan.

Meer over het stroomverbruik van Sonos devices vind je hier: https://support.sonos.com/s/article/256?language=nl_NL

Sonos is wel bezig dit te verminderen: 

https://hitechglitz.com/dutch/sonos-moet-zijn-stroomverbruik-terugdringen-om-tot-nul-te-komen/

Reputatie 5
Badge +3

Wat bent U kwijt aan sluip energie? Bij ons ongeveer 2 euro in de week, geen idee hoeveel daarvan voor Sonos is. Net wat @106rallye zegt, het is juist fijn om direct toegang te hebben tot dit soort apparatuur. Mijn advies zou ook zijn lekker aan laten snachts.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf het deel waar meerdere apparaten, waaronder een playbase, achter een Hue stekker gezet. Wanneer ik naar bed ga schakel ik middels een Hue schakelaar al mijn verlichting in de kamer, incl. de Hue stekker, uit waardoor een aantal electrice apparaten uitschakelen. De volgende ochtend schakelt de stekker weer automatisch aan op een vastgesteld tijdstip. Geen van de apparaten (o.a. Tv) gaan echt aan, maar worden wel onder spanning gezet. Dit werkt voor mij al geruime tijd prima en levert inderdaad maar een beperkte bijdrage op de energierekening, maar alle beetjes helpen. Via een energiemeter geconstateerd dat het sluipverkeer wel naar beneden gaat.

Of de moderne apparaten hier problemen mee hebben zal altijd een punt van discussie zijn, mijn gevoel is dat dat wel zal meevallen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Ronald22 Met de huidige energieprijzen zou 2 euro in de week wel heel weinig zijn. Ik heb een Home wizard Energy meter die berekent  mijn sluipverbruik totaal op ca 1,20 euro per dag. Prijs stroom ca 0,60.

Reputatie 5
Badge +3

Die app gebruik ik ook sinds een paar weken. Maar moet wel zeggen dat ik nog 12 cent per kwh betaal. En 1,20 per dag is idd wel de moeite waard om op die dingen te letten.