verschillende wifi-netwerken

Reputatie 2
Badge +1
Goedemorgen
Ik heb nu mijn sonosset poosje en er zeer tevreden mee ( zelfs de vrouw :))
Nu is me het volgende opgevallen.
Ik heb in huis meerdere wifi netwerken maar het sonossysteem maakt gebruik van 1 wifinetwerk .
Ik dacht dat sonos op zijn eigen netwerk opereerde .
zolang ik op de benedenverdieping zit gaat het goed , maar ga ik buiten zitten of op zolder valt de sonosapp weg omdat ik dan op een ander wifinetwerk overschakel.
ik heb op zolder een homeplug van Devolo zitten en in de garage heb ik een oude router van ziggo geplaatst als accesspoint.
Zijn er mogelijkheden om dit probleem op te lossen ??
Alvast bedankt voor het meedenken.

19 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik dacht dat sonos op zijn eigen netwerk opereerde .

De Sonos-componenten communiceren met elkaar via SonosNet of via je eigen wifi. Welke van de twee het bij jou is, kun je in de Sonos Desktop Controller zien: Help -> Info over mijn Sonos-systeem. Als er staat WM:0 dan zit je op SonosNet, zie je WM:1 dan maakt Sonos gebruik van je wifi.

omdat ik dan op een ander wifinetwerk overschakel.

Kennelijk heb je meerdere wifi-netwerken actief. SonosNet is via één van die netwerken aan Internet gekoppeld. Als je iOS-apparaat op een ander netwerk overschakelt dat niet met SonosNet is gekoppeld, kun je vanaf die iOS-controller Sonos niet meer bedienen. Oplossing: zorg dat al die eigen wifi-netwerken dezelfde SSID hebben.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Beynym
Bedankt voor je snelle reactie.
Mijn systeem zit in ieder geval op het Sonos netwerk.
Waarschijnlijk zullen de wifi-netwerken op automatische kanaal zoeken staan , deze zal ik dan aalemaal een vast kanaal moeten geven om ze tevens ook allemaal eenzelfde ssid te kunnen geven???
Zeg ik het zo goed ?
Zal er wel ff een" handyman " bijhalen voor de zekerheid.
Kom er komende week op terug als de "handyman" is geweest .
Reputatie 6
Badge +2
Waarschijnlijk zullen de wifi-netwerken op automatische kanaal zoeken staan , deze zal ik dan aalemaal een vast kanaal moeten geven om ze tevens ook allemaal eenzelfde ssid te kunnen geven???
Zeg ik het zo goed ?

Zou ik doen: alle netwerken op hetzelfde kanaal en met hetzelfde SSID. Niet op 5GHz, maar op 2,4 GHz. Denk ook aan de 20 MHz die je moet gebruiken en niet de 40MHz die routers soms adviseren of als standaard-instelling hebben.
Reputatie 2
Badge +1
Een verschillend SSID mag niets uitmaken. Ik heb ook een Devolo op zolder en deze heeft een ander SSID (xxxxxx2) dan de router (xxxxxx) waar deze mee is verbonden. Zowel via de router als de Devolo kan ik gewoon alle Sonos componenten aansturen. Ik heb even gekeken en alle componenten zitten in mijn Sonosnet (WM:0).
Reputatie 2
Ik heb hetzelfde probleem sinds kort, twee verschillende wifi netwerken, maar wel gelinkt naar zelfde LAN.
verschillende Sonos bedraad en onbedraad op dat LAN.

Tot heden nooit probleem gehad om ongeacht de gekoppelde ssid eender welke sonos player aan te sturen, sinds kort vind ik het systeem niet meer op 'wifi_netwerk_2'
(draai wel beta 5.4)
Reputatie 6
Badge +2
gelinkt naar zelfde LAN.

Wat bedoel je hier precies mee?

(draai wel beta 5.4)

Probeer de beta de deïnstalleren en kijk of dat het probleem oplost.
Reputatie 2
De hoofdrouter moet de ip's uitdelen. De andere router moet de dhcp uitstaan.
Controleer ook als je overal in het wifinetwerk zit , dat je in dezelfde ip reeks zit.
Ik heb een gerelateerde vraag. Ik heb 1 playbar, 1 sub en 2xplay als 5.1 systeem. Verder 3 losse play 1's en een boost.
De losse play 1's en de playbar zijn geconnect via de normale WiFi en de sub en play 1's van de 5.1 via de boost. De boost is de enige bekabeld aangesloten component. (De connectiewijze is te zien aan de wm1 en wm0 en ook in de interface van mijn fritzboxrouter).
Op zich werkt alles, maar ik had verwacht dat alles via de boost zou connecten? Verder heb ik begrepen dat het 5.1 systeempje altijd via het eigen sonosnet zou moeten werken omdat dat via 5ghz werkt en dat nodig is om sync issues te voorkomen.
Iemand enig idee. Is dit wenselijk? Kan ik evt apparatuur instellen om zowiezo van het sonosnetwerk gebruik te maken?
Reputatie 6
Badge +2
Kan ik evt apparatuur instellen om zowiezo van het sonosnetwerk gebruik te maken?
Bij een installatie met een omvang zoals die van jou is SonosNet zonder meer te adviseren boven gebruikmaking van de reguliere wifi. Dat houdt in dat alle componenten een WM:0 zouden moeten hebben. Om dat te bereiken moet de eventuele wifi-informatie worden verwijderd uit de componenten met WM:1, zodat die ook WM:0 gaan vertonen. Aangezien een deel van het systeem op Sonosnet zit, verdwijnt er geen informatie bij een harde reset van de componenten die nu WM:1 hebben.
  1. bepaal welke componenten WM:1 vertonen
  2. haal deze componenten van de stroom (en zeker niet de componenten met WM:0!)
  3. zet stuk voor stuk de betreffende componenten weer aan de stroom volgens deze procedure
Als alle Sonos-componenten weer stroom hebben zouden ze allemaal WM:0 moeten vertonen.
Reputatie 5
Badge +2

Is het in middels verholpen?

Kan ik evt apparatuur instellen om zowiezo van het sonosnetwerk gebruik te maken?

Stuur even een diagnose in en post hier het nummer, zo kan ik even controleren hoe Sonos verbind.

Is het in middels verholpen?

Stuur even een diagnose in en post hier het nummer, zo kan ik even controleren hoe Sonos verbind.

Ja het probleem is inmiddels verholpen. Ik heb het sonosnet-kanaal gewijzigd. Daarna ging de sonos de componenten opnieuw verbinden. En sindsdien zit alles weer op de Boost.
Dank voor je advies.
Ik heb het probleem eenvoudiger kunnen oplossen door het sonosnet-kanaal te wijzigen. Daarna ging de sonos de componenten opnieuw verbinden. En sindsdien zit alles weer op de Boost.
Bij een installatie met een omvang zoals die van jou is SonosNet zonder meer te adviseren boven gebruikmaking van de reguliere wifi. Dat houdt in dat alle componenten een WM:0 zouden moeten hebben. Om dat te bereiken moet de eventuele wifi-informatie worden verwijderd uit de componenten met WM:1, zodat die ook WM:0 gaan vertonen. Aangezien een deel van het systeem op Sonosnet zit, verdwijnt er geen informatie bij een harde reset van de componenten die nu WM:1 hebben.
  1. bepaal welke componenten WM:1 vertonen
  2. haal deze componenten van de stroom (en zeker niet de componenten met WM:0!)
  3. zet stuk voor stuk de betreffende componenten weer aan de stroom volgens deze procedure
Als alle Sonos-componenten weer stroom hebben zouden ze allemaal WM:0 moeten vertonen.

Dank voor je advies.
Ik heb het probleem eenvoudiger kunnen oplossen door het sonosnet-kanaal te wijzigen. Daarna ging de sonos de componenten opnieuw verbinden. En sindsdien zit alles weer op de Boost.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb het probleem eenvoudiger kunnen oplossen door het sonosnet-kanaal te wijzigen.
Dank voor de terugkoppeling. Mooi dat alles nu weer goed werkt.
Ik heb iets dergelijks en wordt er gek van.
Soundbar, Sub, 2*Play5 2nd gen, een Connect, 2* Play3, 1 * Play1

De 3 en de 1 worden geboost in een andere ruimte en zijn redelijk stabiel maar ook niet 100%
In de woonkamer waar de soundbar, Sub en de 5's draaien is het 1 drama.
Players vallen weg, komen weer terug, haperen, alles behalve zorgeloos genieten.
Ik heb de wifi van de Ziggo router al uitgeschakeld daar deze eerder ook nog continue uitviel.
Heb nu een Apple AP express die de Wifi verzorgt, leek even beter te gaan.
Een reset van de Play 5 heeft niets opgeleverd, integendeel, nu staat die opeens op het wifi netwerk ipv het Sonos....

HELP!
Reputatie 6
Badge +2
Welkom op het forum.

Players vallen weg, komen weer terug, haperen, alles behalve zorgeloos genieten.
Symptomen van een netwerkprobleem. Kijk eens naar de wifikanalen in je router. Zet je wifi op 1 of 6 of 11 (geen andere kanalen gebruiken) en Sonos op een van de twee overblijvende. Daarna alle Sonos-componenten van de stroom halen, 30 seconden wachten en weer aansluiten.

Een reset van de Play 5 heeft niets opgeleverd, integendeel, nu staat die opeens op het wifi netwerk ipv het Sonos....
Sonos-apparaten resetten helpt nooit bij netwerk-problemen.
Dank, het lijkt vooralsnog te werken, heb de componenten niet van de stroom gehaald...Dank voor de respons!
Reputatie 6
Badge +2
Dank, het lijkt vooralsnog te werken
Graag gedaan, ik hoop voor je dat de problemen weg blijven.
Wow, echt een heel verschil, daar lag het probleem, de wifi router die op automatisch kanaal zoeken stond ingesteld.
Dat zal conflicten geven....systeem draait nu zoals het hoort...nogmaals dank, had dit forum eerder moeten raadplegen. 😉

Reageer