Van One naar Five


Reputatie 1
Badge +1

Hallo allemaal,

Ik heb nu al een tijdje 2 One’s in combinatie met sub en ben daar erg tevreden over, maar ben ook wel benieuwd naar het geluid van 2 Five’s (ook in combinatie met sub) en of dat veel beter zou zijn.

Zijn er Sonos gebruikers die deze overstap hebben gemaakt en wat zijn dan de ervaringen?

Is het kwalitatief (en financieel) de moeite waard om over te stappen van One naar Five?

Bij voorbaat dank,

Jos


15 Reacties

Hoi @Zjoskuh 

Ik bezit twee Play 5 gen 2 in samenwerking met een Sub gen 2.
Afzonderlijk klinken de Play 5 in een stereo setting (Verticaal) geplaatst ontzettend goed.
Met een Sub een geweldige weergave van muziek.

De twee One gen 2 die ik bezit dienen als Surround bij mijn ARC.
Ook deze kan zonder Sub, aangezien zijn bas geluid behoorlijk goed is.
Ik heb deze echter voorzien van een Sub gen 3.
En heel eerlijk geschreven geeft dit echt wel een diepere en bredere beleving van films en van muziek.

Reputatie 1
Badge +1

Dankjewel Simon voor je reactie.

Ik heb de One’s ook in stereo setting icm sub en overweeg om deze te vervangen door de Five’s in dezelfde opstelling met sub … dus geen surround opstelling. Maar dan moet dat natuurlijk wel een duidelijke verbetering zijn.

Mvg Jos

Hoi @Zjoskuh 

Ik heb er veel plezier mee, dus ik kan je zeggen dat voor mij de Play 5 een verbetering is.
Of het ook bij jou in de smaak valt, dat weet ik natuurlijk niet.

Je zou een keertje kunnen gaan luisteren bij de betere audiozaken.
Of bij Platte tv. (Die hebben ook Sonos)
Daar komen al mijn Sonos producten vandaan.
En er zijn natuurlijk ook veel andere zaken waar je het kunt beluisteren en kunt aanschaffen.

Reputatie 1
Badge +1

Dankje,

Dat is idd de manier om erachter te komen en ga dat ook doen, maar was ook benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers op deze community.

Mvg Jos

@Zjoskuh 

Precies Jos

Dat is de manier, met je oren aan de gang. :wink:
En van mij, weet je nu wat ik er van denk.
Veel plezier met luisteren, en succes met het maken van de goede keuze.

Reputatie 6
Badge +3

Mijn ervaringen, uiteraard gebaseerd op mijn eigen smaak & voorkeur (Play 1, One, Play 3, Play 5, alleen voor muziek, geen TV op Sonos):

  • Play 5 vult de ruimte iets beter waardoor je wat delicater geluid krijgt; alles bij lage volumes. 
  • Dus: hoe kleiner de ruimte, hoe kleiner het verschil tussen One & Five
  • Play 3 voegt niks toe aan het assortiment (discontinued)
  • Alle Sonos `en vervormen bij hoge volumes, ook de Five; persoonlijk vind ik het geluid dan niet meer om aan te horen
  • Meerdere Sonos speakers vullen elkaar mooi aan, dus afhankelijk van je ruimte kun je spelen met combinaties van One & Five, of meerdere Ones of Fives
  • Sonos is bedoeld voor achtergrondmuziek en niet als rockconcert; het stereo-effect vind ik daarom niet de moeite waard, ik heb alleen mono`s.

Hoi @Eddie the Eagle 
 

Mijn ervaringen, uiteraard gebaseerd op mijn eigen smaak & voorkeur (Play 1, One, Play 3, Play 5, alleen voor muziek, geen TV op Sonos):

  • Alle Sonos `en vervormen bij hoge volumes, ook de Five; persoonlijk vind ik het geluid dan niet meer om aan te horen

Alles wat je overstuurt klinkt slecht.
Mijn ervaringen met Sonos zijn ook bij  hoog volume goed. Zeker in de verticale opstelling (Stereo).

En als je popconcertje wil spelen, dan kun je beter een goede PA (geluidssysteem) huren.
En dan nog krijg je bij overdreven instellingen vervormingen (Oversturen)
Je kunt het ook huren, of kopen.

En als je hele hoge eïssen wilt stellen, dan kom je in een ander segment van de markt terecht, maar dan nog.
Volgens mij doet Sonos precies wat het moet doen voor de consument
Neem van mij aan dat Rammstein geen gebruik zal maken van Sonos tijdens een concert. Thuis wel natuurlijk, :joy:

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @Eddie the Eagle 
 

Mijn ervaringen, uiteraard gebaseerd op mijn eigen smaak & voorkeur (Play 1, One, Play 3, Play 5, alleen voor muziek, geen TV op Sonos):

  • Alle Sonos `en vervormen bij hoge volumes, ook de Five; persoonlijk vind ik het geluid dan niet meer om aan te horen

Alles wat je overstuurt klinkt slecht.
Mijn ervaringen met Sonos zijn ook bij  hoog volume goed. Zeker in de verticale opstelling (Stereo).

En als je popconcertje wil spelen, dan kun je beter een goede PA (geluidssysteem) huren.
En dan nog krijg je bij overdreven instellingen vervormingen (Oversturen)
Je kunt het ook huren, of kopen.

En als je hele hoge eïssen wilt stellen, dan kom je in een ander segment van de markt terecht, maar dan nog.
Volgens mij doet Sonos precies wat het moet doen voor de consument
Neem van mij aan dat Rammstein geen gebruik zal maken van Sonos tijdens een concert. Thuis wel natuurlijk, :joy:

Ik heb naast het bovenstaande nog een Sonos Connect op een Onkyo receiver aangesloten met Q Acoustics zuilspeakers. Dat is niet high end maar mid-range spul, goedkoper dan Sonos. Het geluid dat daar uitkomt bij hoger volume is van een totaal andere orde dan Sonos. Ook daar geld dat oversturing van het geluid slecht klinkt maar vooraleer dat gebeurt zit je op een heel ander volume dan al mijn Sonos speakers. Ik stel geen eisen, ik stel vast en deel die ervaring zoals gevraagd door TS. De Connect gebruik ik weinig omdat in 99% van de tijd er hier achtergrondmuziek opstaat via de Sonos speakers. De receiver wordt met name gebruikt voor TV surround maar bij muziek houdt de vergelijking met Sonos op hoger volume geen stand. Ik ben meer dan tevreden met Sonos, het doet precies wat het moet doen.

Reputatie 1
Badge +1

Dankjewel Eddie,

Iedereen kan het op zijn manier gebruiken en op zijn manier beleven. Ik heb mijn oude set van Marantz en Tannoy vervangen door de One’s icm sub en ben daar tevreden over. Daarbij komt ook nog het bedieningsgemak van Sonos. Maar het kan altijd beter en daarom ben ik benieuwd naar de Fives. 

Wat betreft het volume … ik heb ook nog buren 😂 dus hier geen last van vervorming.

Mvg Jos

Reputatie 6
Badge +3

Dankjewel Eddie,

Iedereen kan het op zijn manier gebruiken en op zijn manier beleven. Ik heb mijn oude set van Marantz en Tannoy vervangen door de One’s icm sub en ben daar tevreden over. Daarbij komt ook nog het bedieningsgemak van Sonos. Maar het kan altijd beter en daarom ben ik benieuwd naar de Fives. 

Wat betreft het volume … ik heb ook nog buren 😂 dus hier geen last van vervorming.

Mvg Jos

Bedieningsgemak en multiroom, dat zijn bij mij ook de belangrijkste argumenten. Het enige wat ik wil aangeven, vanuit mijn ervaring met beide speakers, is dat de overgang van Ones naar Fives niet spectaculair is voor wat betreft het volume en voorkomen van oversturing bij hogere volumes.

Reputatie 1
Badge +1

Even een update:

Er staat hier ondertussen een setje Fives icm Sub lekker te spelen. Ik vind het verschil vergeleken met de Ones erg duidelijk … ruimer en gedetailleerder.

Ben er erg tevreden over … kortom vakantiegeld weer goed besteed 😂 

Bedankt voor de reacties en tips 👍🏻

Hoi @Zjoskuh 

Hopelijk heb je er de komende jaren veel luistergenot van.

En natuurlijk klinken de 2 x  Five met de Sub  beter dan de One's.
Logisch ook als je naar de techniek kijkt.

Kortom een goede besteding van je vakantiegeld.:wink:

Van mijn vakantiegeld heb ik twee Sonos Subs Gen 3 gekocht.
Voorlopig beide gekoppeld aan de ARC.
Dinsdag gaan we luisteren naar waar jij al veel plezier van hebt.
Precies de Five

Reputatie 1
Badge +1

Mooi SimonSonos !!!

Jij ook véél luisterplezier … ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Groetjos

Reputatie 1
Badge +1

Er zijn blijkbaar wel wat leveringsproblemen … had bij Sonos en Bol gekeken, daar waren ze niet te leveren. Bij HiFiKlubben nog wel kunnen bestellen.

Hoi @Zjoskuh 
 

Ik haal altijd alles van Sonos bij platte tv.
Daar hebben ze voor het geval dat, er al twee teruggezet.
:relaxed:
En op een 1 Sub heb ik 2 dagen moeten wachten, de andere hadden ze nog staan.
Gaat allemaal goed komen.

Reageer