Beantwoord

Upgrade programma

  • 16 October 2021
  • 27 reacties
  • 413 Bekeken

Badge

Hallo,

 

Ik heb een vraag.

In de afgelopen jaren heb ik een aantal Sonos componenten gekocht.

Dit zijn bijna allemaal componenten van de eerste generatie.

Nu jullie zijn overgegaan op de S2 software, werken een aantal van deze componenten niet meer.

Voor 1 van deze componenten heb ik via jullie upgrade programma de nieuwe roam gekocht.

 

Nu heb ik nog 2 play:1 speakers en een Play:3 speaker, die ook in mijn upgrade programma staan.

De play:3 werkt ook niet meer op de nieuwe software

Maar deze play:1 speakers doen het nog wel met de S2 software.

 

Mijn vraag:

Nu wil ik graag een 5.1 Surroundset met Sonos Beam, Sub en One SL gaan bestellen

Als ik mijn play:1 speakers upgrade, en daar de surroundset voor koop, kan ik dan mijn Play:1 speakers nog wel gewoon blijven gebruiken?

 

En kan ik meerdere upgrades invoeren voor het kopen van de surroundset, zodat ik meer korting krijg?

 

Alvast bedank voor Uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Edwin Roelands

icon

Beste antwoord door Erooij 20 October 2021, 22:13

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

De beoogde opstelling gaat echt niet werken voor een surround ervaring.

Ik zou denk ik gaan voor 2 standaards links en rechts van de bank. Een verlengsnoer onder de bank kan dan mogelijk een oplossing bieden. 
Of eventueel ophangen op de muur. 

Reputatie 7

Je kunt ze overal neerzetten waar je wilt; het is altijd een afweging tussen geluidskwaliteit en hoe het eruit ziet.. Tot op zekere hoogte compenseert Trueplay voor de plaats van de speaker. Desondanks zou ik de speaker niet te dicht bij mijn hoofd willen hebben - en ze staan al opzij in plaats van achter je. Ik zou voor een iets betere plaatsing en een snoertje gaan, maar jij moet je eigen afweging maken. Je kunt het ook eerst eens op de bank proberen.

Badge

Bedankt voor je reactie. Ik ga alle opties eens proberen. Kijken wat het beste .... en mooiste is. De ARC komt vandaag al binnen, dus daar kan ik alvast mee aan de slag.

Reputatie 6
Badge +3

Ja (blijft werken) en Nee (geen extra korting).

Reputatie 6
Badge +3

Play 3 werkt trouwens gewoon met S2, althans bij mij wel :wink: .

Badge

Bedankt Eddie ….. ik zal de Play:3 nog eens proberen dan. Kon geen verbinding meer maken met de Play:3 toen de S2 software ingesteld werd. Kan toeval zijn ….

Reputatie 6
Badge +3

De Play 3 moet het gewoon doen met S2.

Reputatie 4
Badge +1

Goedemorgen @PaasHaas53 

 

Zowel de Play:3 als de Play:1s zijn te gebruiken op de S2 app.

Probeer deze speakers anders nog een keer opnieuw op te starten (even stekker er 5 seconden uit te halen) 

Mocht dit verder niet lukken dan horen wij dat graag.

 

Als je een 5.1 surround opstelling wil aanschaffen kan je er inderdaad voor kiezen om de One SL's te nemen.

Maar gezien je ook nog twee keer de Play:1 hebt zou je die ook als surround speakers kunnen gebruiken.

 

Alle speakers die je gebruikt voor het upgrade programma blijven gewoon werken. Geen zorgen daar over.

Badge

Bedankt voor je antwoord Jeroen.

Ik heb de Play:3 nog een keer geprobeerd, maar ik krijg hem niet meer aan de gang.
Er is, denk ik, iets anders aan de hand. Ook de lampjes op de speaker branden niet meer.
Ook niet als ik de stekker eruit heb gehaald. Dat moet volgens mij niet …...

De 2 play:1 speakers hebben al een andere locatie, dus die ga ik niet gebruiken.
Ik heb inmiddels de Arc besteld + 2 One SL's.
Ik heb alleen geen ruimte achter mijn zitbank (Daar staat een lange muur), dus ik moet nog even bekijken hoe ik mijn opstelling plaats.
Moeten deze One speakers perse achter je komen te staan ?
 

Reputatie 7

Dat is wel het beste: bij surround komt daar het geluid uit dat in de film achter je zit. Kan aan de zijkant van je zitpositie zo ver mogelijk naar achteren wel?

Badge


Dit is zo'n beetje het bovenaanzicht van de huiskamer.
De rode vierkanten geven aan waar de stopcontacten zitten. De blauwe cirkels zijn de plaatsen waar ik de speakers kan plaatsen, zonder dat je de draden ziet 
Bij het stopcontact aan de rechterkant, kan ik de One wel ophangen. Dat is geen probleem.
Aan de linkerkant moet ik de speaker verder naar achter op de kast zetten. Ik weet alleen niet of dan het effect van de surround nog goed is ?

Badge

Is ook een goed idee Erooij ……. ik heb alleen aan de linkerkant van de bank weinig plaats voor een standaard

Reputatie 7

En daar aan de muur?

Badge

Dat zou wel kunnen 106rallye, maar dan lopen er weer draden over de muur. Dat probeer ik eigenlijk te vermijden. 

Zou ik ze op de rugleuning van de bank kunnen zetten? Hier zit een soort van trapje in, waar ze in kunnen staan, en nooit om kunnen vallen. Of staan ze dan weer te dicht bij je oren?  Of maakt dat niks uit ?

Badge

Toch nog een vraag …Ik heb de ARC inmiddels binnen, en aangesloten op de ARC aansluiting op de TV.
Het koppelen van de Sonos met de TV ging vanzelf, en was zo gebeurt.
Mijn TV is van 2014 ….. dus ik weet ….. Dolby Atmos ga ik niet luisteren.
Maar mijn TV kan volgens mij wel o.a. dolby digital en dolby digital Plus afspelen
Maar welke film ik ook kijk ….. op Disney … op Netflix ….. streamen via Plex op mijn synology …. Mijn geluid instelling op mijn TV blijft staan op PCM, (volgens mij is dit stereo) Er staan staan wel andere opties bij, maar die zijn grijs en kan ik niet activeren.
Kan ik in de ARC zelf nog iets instellen, waarmee ik toch dolby surround kan luisteren ?

Mijn TV is de Samsung UE55HU7500

Reputatie 7
Badge +3

Sonos speelt wat het ontvangt. De instelling zal je moeten zoeken in Plex en de tv. Te beginnen bij Plex. 

Reputatie 7
Badge +3

Denk er ook aan dat Sonos NOG niet met DTS werkt.

Badge

Erooij ….. kun jij mij zeggen waar ik dit in Plex aan kan passen. Ik heb al wel gezocht, maar kan eigenlijk niet zo veel vinden voor het geluid. Ik ben er dan ook niet helemaal bekend mee … met Plex

Reputatie 7

Wanneer probeer je de instelingen te doen? Probeer het eens als je gewoon TV afspeelt.

Badge

Heb ik ook al meerdere zenders en programma's geprobeerd, zonder resultaat. Elke keer staat het geluid ingesteld op stereo PCM. Bij sommige zenders of streams kan ik de optie “DTS neo 2.5” aanvinken.
Echter krijg ik dan helemaal geen geluid meer. De ARC werkt alleen als de TV ingesteld staat op PCM.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je ook nog een decoder voor je tv? Mogelijk dat je daar ook nog iets goed moet zetten.

Hoe start je Plex op je tv? Ik heb deze als app en dan kan je de geluidsuitvoer vinden onder instellingen in de app. Nu gebruik ik wel de optische uitgang. Ook kan je bij Plex nog per film de geluidsuitvoer instellen. 

Badge

Ik heb wel de NEXT mediabox van Ziggo voor de TV . Zal kijken of ik daar iets mee kan. Ik start Plex ook met een app. Ook op de TV zal ik nog kijken naar de geluidsinstellingen in Plex. Hoop wel dat ik het ga vinden. Dure aankoop en toch gewoon stereo luisteren ….. zou sonde zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De tv zet alles om naar stereo, maar ik begrijp dat via HDMI aangesloten apparaten wel 5.1 doorgeven. Verder kan ik geen instelmogelijkheden vinden bij deze tv.

● Als u naar 5.1-kanaals audio van een extern apparaat wilt luisteren, sluit u het apparaat aan op de televisie via een HDMI-kabel en verbindt u de digitale audio-uitgang van het apparaat rechtstreeks met het thuisbioscoopsysteem.
● Een thuisbioscoopsysteem dat is verbonden met de televisie via een HDMI-kabel en optische kabel ondersteunt uitsluitend 2-kanaals audio. 5.1-kanaals audio is echter wel beschikbaar voor digitale uitzendingen met 5.1-kanaals audio.


Dit zou betekenen dat de mediabox en Plex goed gezet moet worden.

Badge

Mijn synology Nas zit met een gewone UTP kabel in hetzelfde netwerk als mijn TV.
Ik kan deze niet aansluiten met een HDMI, omdat de nas deze aansluiting niet heeft.
In heb over het netwerk een zeer snel systeem, en stream met gemak 4K films van Nas naar TV.
Alleen met het geluid doet hij dat dus niet. Deze zit wel aangesloten van de ARC aansluiting van mijn TV naar de aansluiting van de sonos ARC
Ik moet, denk ik, alleen uitzoeken welke Codecs mijn TV kunnen afspelen.
Maar ik ben daar helemaal niet in thuis.
Ik heb nu wel inmiddels een film op mijn NAS gevonden met Dolby Digital geluid.
Deze film heeft dus waarschijnlijk de codecs die mijn TV kan afspelen. Maar welke codecs zijn dat …. waar kan ik dat vinden ….. wat is belangrijk ?
Ook een film gevonden met DTS audio. Maar als ik deze aanvink, komt er geen geluid meer uit de sonos ARC.
Het probleem zit dus volgens mij in de TV. Alleen welke Codecs zijn geschikt voor mijn TV

 

Reputatie 7
Badge +3

Sonos kan nog niks met dts, maar dat schijnt er binnenkort aan te komen. 
Je Plex films zullen juist gecodeerd moeten zijn. Ik heb in Plex mijn films staan op AC3 5.1. 

Heb je ook al iets gevonden in de mediabox, ik denk namelijk dat je verder niets kan in de tv. Ik maak dit op uit het feit dat dts geen geluid geeft. Je Arc ontvangt dit dus en kan er vervolgens (nog) niets mee.