Vraag

TV met stereo in plaats van Surround

ik ben in bezit van de playbar + sub. nu heb ik twee x play 1 erbij gekocht. De enige aansluitmogelijkheid bij installatie is surround. Ik wil dit niet. ik wil de twee play 1 stereo aansluiten. Een oplossing is twee groepen maken en deze combineren. De ervaring leert dat de 'twee kamers' dan niet stabiel zijn. Soms verdwijnt een kamer of is het volume zachter of zelfs uit. De wens is dus: playbar + sub + 2x play 1 installeren als één groep, waarbij de play 1 stereo is. Help....

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

16 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Helaas is dit niet mogelijk., wel een goede suggestie voor ons development team. Zij kijken geregeld naar onze community voor nieuwe suggesties en feedback van onze gebruikers. Dank je wel voor de suggestie.
Beste Ryan A, bedankt voor je snelle reactie. Ik moet je wel zeggen dat het mij teleur stelt dat deze mogelijkheid er niet standaard op zit. Ik heb me onvoldoende voorbereid, want had ik dit geweten, dan had ik geen Sonos aangeschaft. Ik wil je met klem vragen om deze vraag bij R&D neer te leggen. Als ik naar een muziekprogramma luister beleef ik juist de meerwaarde van de stereo play 1's. Voor mij is dat belangrijk. Surround is voor mij ondergeschikt.
Er zijn ongetwijfeld meer mensen als ik. In mijn beleving is de oplossing eenvoudig softwarematig aan te brengen en met een update te realiseren. Hiermee zou je mij tevreden stellen, maar voor Sonos belangrijker nog, wellicht dat de mensen die mijn gedachte delen (en om deze reden niet tot aanschaf over gaan....), nu wel overgaan tot aanschaf (indien deze mogelijkheid gerealiseerd wordt). Het is dus ook een marketing / commercieel belang... Alvast bedankt voor je actie richting R&D
Reputatie 1
Badge
Dat klinkt niet 'Vrolijk' Rob.

Mischien begrijp in je verkeerd maar als je muziek wil luisteren dan kan dat toch gewoon im stereo? De luidsprekers gaan dan toch gewoon als stereo-speakers fungeren?

Als je dit bij tv kijken ook wilt probeer dan eens bin de instellingen van de tv of je het geluid via de optische kabel op PCM kan zetten. Dan komt er namelijk naar mijn weren alleen maar stereo-signaal uit de tv.

Is dit wat je bedoeld?

Groeten Roy
Beste Roy, Optische kabel op PCM.... dat zegt mij niet zoveel (ben a technisch in dit opzicht). Wat ik wil is dat als ik een muziekprogramma op tv zie, deze graag in stereo wil horen, met ondersteuning van de playbar en de sub. Zo het nu is, is deze combinatie niet mogelijk. De enige keus die er is, is om de play 1 in surround te installeren. Wat wel kan is een aparte groep aanmaken (groep 1 = playbar & sub; groep 2 = 2xplay 1).
Bij bediening van 4 apparaten (twee telefoons en twee tablets), is dit echter niet stabiel. Soms verdwijnt zomaar een groep, of de volumes wijzigen vanzelf etc.
Ik hoop dat we op dezelfde golflengte zitten....
Schandalig...ik heb hetzelfde probleem. Het stereo signaal werkte altijd perfect! Tot er een nieuwe update van sonos uitkwam....nu kan ik geen geluid over al mijn boxen sturen en ben gedwongen om surround te gebruiken. Echter heeft mijn tv geen surround mogelijkheden.

Sonos heeft dit nergens in hun handleidingen staan! Als ik dat had geweten...had ik sonos in de winkel voorbij gelopen.

Sonos heeft mij bovendien letterlijk geadviseerd om geen surround te gebruiken en de play 5 boxen apart te groeperen als stereo boxen.

Nu had ik me ineens moeten verdiepen....in iets wat nergens vermeld staat.
Reputatie 7
Badge +2
Dat het gewerkt heeft is puur geluk.
Zal de technische achtergrond hierachter uitleggen.
De Playbar verstuurt via 5ghz zijn draadloze informatie naar de Sub en Surround speakers.
Het afspelen van muziek, zoals Spotify en andere muziek in de App van Sonos word via 2.4ghz wifi gedaan.
2.4ghz wifi reikt verder, en we laten Sonos op 2.4ghz werken aangezien we willen kunnen garanderen dat je speakers op een bepaalde afstand nog verschijnen.
5ghz wifi is sneller en heeft minder storing, maar reikt helaas minder ver.
Dit doen we dus specifiek voor de Playbar met zijn Sub en Surrounds aangezien wij het geluid per direct bij deze Sub en Surround willen afleveren zonder vertraging, afstand mag ook geen probleem zijn, aangezien de Sub en Surrounds in de zelfde kamer moeten staan als waar de Playbar zich bevind.
Groeperen van speakers ( Playbar + stereopaar ), gaat dus op 2.4ghz wifi ( in theorie dus muziek modus ).
Als de Playbar in zijn TV stand staat, communiceert deze op 5ghz, en moet een vertaalslag maken van 5ghz naar 2.4ghz als je speakers aan de Playbar groepeert terwijl deze TV afspeelt.
Deze vertaalslag kan een paar seconden tijd in beslag nemen, waarin je gegroepeerde speakers een echo of vertraging zouden moeten leveren, en het mogelijke probleem dat deze gegroepeerde speakers zouden stotteren vanwege het feit dat er geen buffer opgebouwd word. ( aangezien je uiteraard lipsync je TV programma wilt volgen ).
Als wifi perfect, maar dan ook echt perfect is, dan zou het mogelijk kunnen werken, met nog steeds de kans dat de echo/vertraging blijft.
Als je de Playbar en alle speakers zou bekabelen met met netwerk, dan is wifi uitgesloten, en zou het kunnen functioneren.
Maar vanwege deze technische achtergrond, zeggen wij altijd expleciet, TV geluid is alleen voor de Playbar en mogelijke Sub & Surround speakers.
Groeperen van speakers is voor muziek.

Sonos heeft mij bovendien letterlijk geadviseerd om geen surround te gebruiken en de play 5 boxen apart te groeperen als stereo boxen.

Wil uw melding hierover liever niet in twijfel brengen, maar over het algemeen zal iedereen van onze Sonos support je het boven beschreven verhaal verwoorden.
Hoi,
Bedankt voor je technische uitleg. Waar wordt in de handleiding verwezen naar deze beperkingen....??? Dit is wel nuttige informatie VOORDAT je dit spul aanschaft. Dit is achteraf gewoon een dooddoener. Denk eens uit klantoogpunt en niet vanuit technisch vlak. Want technisch gezien snap ik het wel, maar niet dat jullie dit expliciet benadrukken als je zo'n systeem koopt!

En het werkte gewoon een jaar lang goed....nu ineens niet meer. Jullie moeten onderzoek doen wat je er toch aan kunt doen om het te verbeteren. Kom op...we kunnen naar mars reizen...miljoenen lichtjaren ver kijken met geavanceerde techniek....(overdreven gezegd, maar je snapt de metafoor). Ik geloof ook dat sonos het mogelijk kan maken om deze beperkingen binnen dit systeem in ieder geval te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +2
Dit probleem is niet op te lossen, of we zouden de Playbar met Sub en Surrounds op 2.4ghz moeten laten functioneren, dit is iets wat we niet gaan doen. aangezien mensen dan problemen gaan ervaren met hun Sub en Surround speakers op het afspelen van TV geluid.
Het klopt ook dat we niet de zaken op de doos beschrijven welke niet mogelijk zijn.
Hoi,
Als het niet mogelijk is, bestempel het dan niet als probleem!

Het is gewoon een ontzettende logische verwachting om geluid van tv over al je boxen te kunnen afspelen.

De technische beperkingen kennen we nu wel, maar de beperkingen van sonos op het leveren van support is bijna net zo beperkt.

Al zou je wat tips kunnen geven over bijvoorbeeld wat router instellingen voor je sonos (buiten de handleidingen om) of zaken waar je op moet letten zou ik dat al op prijs stellen. En verwijs me niet naar forums over router instellingen...ik wil jou technische kennis, want ik geloof dat je daar écht wel verstand van hebt.

Nu hebben jullie oogkleppen op en kijken alleen maar rechtdoor ipv ook naar links en rechts.
Reputatie 7
Badge +2
Ik vertel je alleen wat we ondersteunen, en wat we niet kunnen ondersteunen, vanwege een technische reden.
Heb ook in mijn post aangekaart dat alles bekabelen er voor kan zorgen dat de situatie die u graag ziet wel kan functioneren.
Draadloos kanaal in de router aanpassen zou mogelijk je wifi kunnen doen verbeteren, maar ligt ook weer aan de situatie of je op Sonos wifi of wifi van de router werkt.
Sonos wifi is aan te passen via de Geavanceerde Instellingen.
Aan te raden is om het draadloos kanaal van de router op een ander kanaal te plaatsen dan waar de Sonos wifi op zou staan.
Ik zit hier lang genoeg om verstand van zaken te hebben omtrent het Sonos systeem, ik heb geen oogkleppen op, ik ondersteun dingen die Sonos officieel ondersteunt, Ik kan geen dingen ondersteunen wat niet door Sonos word ondersteunt, en helaas is dit er een die we helaas niet ondersteunen.
Kan wel met allemaal adviesen komen omtrent wifi, maar ben bang dat dit je probleem niet doet oplossen, aangezien de echo/vertraging er in zou moeten blijven zitten vanwege de 5ghz naar 2.4ghz vertaling.
Ik ben bang, dat ik moet herhalen, dat u geluk gehad heeft dat deze niet ondersteunde situatie goed gewerkt heeft.

Je zou een diagnose kunnen insturen via Instellingen -> Geavanceerde Instellingen.
Misschien dat er wel een hele andere reden is dat u met de problemen zit zoals u deze omschrijft.
Maar wil wel dat u weet wat wel en niet ondersteunt is, en het groeperen van speakers aan de Playbar voor TV geluid valt hier niet onder.
Er kan uiteraard ook telefonisch contact met onze support desk opgenomen worden, zodat we direct feedback en een mogelijke oplossing kunnen aanbieden.
Je negeert wat ik zeg. Bestempel iets niet als probleem als je niet vindt dat het een gemis is. Want dit is hoe sonos z'n systeem aanprijst. Surround is vereist. Nogmaals...verkoop dit product op deze manier en je had deze discussie niet hoeven voeren. Hiermee keldert jullie geloofwaardigheid op het product sonos.

Laat jullie product owner spoedig de handleiding aanpassen door er in te zetten: let op...schaf dit product niet aan als je het geluid van de tv over alle boxen wilt afspelen.

Kun je.mij trouwens uitleggen waarom surround verschil biedt in het afspelen van geluid? Dat geluid is net zo direct als multi channel geluid.
Reputatie 7
Badge +2
Surround is geen vereiste, er zijn zat klanten die een Sonos Playbar hebben ( 3.0 ) en/of hier een Sub aan toevoegen ( 3.1 ) en hier geen surround speakers aan gekoppeld hebben staan.
Tevens zijn er klanten welke de Playbar en Playbase in huis halen, met het doeleinde hier alleen muziek op af te spelen, dus het is ook geen vereiste om deze op de TV aan te sluiten.
Het is ook een geweldige speaker in het algemeen, welke je bijna als een Play:9 zou kunnen bestempelen ( 3 speakers voor links, 3 voor midden, 3 voor rechts ).
Snap uw laatste vraag helaas niet, multi channel is meestal de omschrijving voor surround sound, dus 5.0 of mogelijk zelfs 7.0.

Heb uw melding boven in de topic nogmaals doorgelezen, waar loopt u nu precies tegen aan? dat de gegroepeerde speakers volledig geen geluid geven als je ze groepeert? of dat ze wel meedoen, maar met problemen? zoals bijvoorbeeld de beschreven echo/vertraging, of stotteringen?
Multi channel bedoel ik 'over al mijn boxen tegelijkertijd' ......

Ik wil gewoon zonder stotterend geluid mijn play 5 boxen als stereo gebruiken op de tv terwijl de playbar en de woofer wel hun werk duren.

Ik ben nu gedwongen om een nieuwe tv te kopen zodat ik de optie dolby surround aan kan zetten (terwijl ik dit niet eens wil)

Het geluid klinkt veel gaver over alle boxen tegelijkertijd. Bovendien zit er muziek in films waardoor dat gedeelte niet tot z'n recht komt.

Kortom...sonos faalt....hoe je het nou went of keert. Technisch gezien loop je tegen beperkingen aan en ook vanuit ondersteuning...Want die is er niet.
Zet het in de handleiding...op de eerste pagina...Laat verkopers hier een duidelijke advies over geven!
Reputatie 7
Badge +2
Voor wat u wilt met het systeem, falen wij bij Sonos dan inderdaad, maar dan hebben wij al gefaalt vanaf het moment dat het product op de markt kwam een paar jaar terug.
Over het algemeen zijn onze klanten hartstikke blij met de Sonos Playbar, als deze gebruikt word zoals deze bedoelt is.
Wij beschrijven dan ook mogelijkheden omtrent onze producten, niet de onmogelijkheden.
Dat een bepaalde verkoper dit niet verwoord bij de verkoop in de winkel kan ik helaas weinig in betekenen.
Als u mij aan de telefoon had gehad voordat u het product had aangeschaft dan had ik u dit waarschijnlijk uitgelegd, mede vanwege het feit dat de hele surround mogelijkheden wel vaker vragen met zich meebrengen.
Zo denken mensen vaak dat het geluid van voren van de Playbar op de surround speakers te horen is, wat niet het geval is, surround speakers is voor omgeving's geluid. ( wat ook niet in detail op de doos van Sonos beschreven staat ).
Zo heb ik laatst helaas een klant teleur moeten stellen aangezien een dealer verwoord dat alles mogelijk is met Sonos, om via mij te horen te krijgen dat zijn surround speakers niet de spraak van het journaal laten horen (de reden dat hij Sonos had gekocht was vanwege slechthorendheid. speakers dicht bij de oren deden niet wat de dealer beloofde.)
Heel teleurstellend, en vind het ook niet leuk om een teleurstellend antwoord te moeten leveren, maar we kunnen niet toveren en geven wel duidelijk uitleg waarom iets wel of niet mogelijk is.
Als het mogelijk is de stereopaar speakers te bekabelen, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost, spelen met wifi kanalen heeft een kleine kans om het op te lossen, Soms is het wifi signaal niet het probleem maar de positionering. ( metalen, draadloos dect telefoon basis station, etc )
Zoals verwoord, u zou telefonisch contact kunnen opnemen, dan meten we graag je netwerk door om te zien of er ergens verbetering mogelijk is.
Maar meer kan ik er helaas niet zo via ons forum hier op adviseren.
Excuses voor het ongemak.
Ik ga toch geen support lijn bellen om te vragen of je play 5 systeem gaat stotteren als je tv afspeelt. Ver gezocht....

Zelfde als ik een auto ga aanschaffen en aan de dealer ga vragen....'He als ik honderd rijdt..dan slaat de motor niet af?'

Dan zeggen ze....' nee meneer de auto moet 100 kunnen rijden...als hij afslaat...dan moet deze terug naar de garage en moeten we het probleem onderzoeken'

Jullie moeten je stinkende best doen om de klant tevredenheid hoog te houden. Zodat je op de concurrent kan voorblijven...technische gezien en qua support. Het complete pakket.

Vertel mij eens....wat moet ik nu doen om 100% van mijn sonos systeem te genieten?
Reputatie 5
Badge +2
Stuur even een diagnose in en reply hier het bevestiging's nummer.