Trade up aktie niet OK

• 29 november 2019
  • 27 reacties
  • 1102 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Omdat ik geen respons van Sonos krijg op een bericht in een ander topic een nieuw topic gestart. Onbedoeld het trade up proces doorlopen waarbij mijn connect nu gedeactiveerd is zonder dat ik uberhaupt gebruik heb gemaakt en wil maken van de trade-up korting. Een veel beter proces zou zijn deze deactivering definitief te laten zijn bij het daadwerkelijk gebruiken van de korting?

Op de vraag om de deactivatie ongedaan te maken krijg ik nul op het rekest en wordt simpelweg verwezen naar de kleine letterjes. En dat dit een mooie aktie is voor early adopters van Sonos…. Op deze manier omgaan met je early adopters Sonos maakt heel snel een detractor van een promotor. Voelt wel heel erg als een agressieve verkoopaktie om de eindejaarcijfers nog even te stuwen. Zou mooi zijn dat jullie alsnog deze aktie ongedaan kunnen maken.

27 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hey Duncanh,

Bij het doorlopen van het Trade-up programma worden meerdere meldingen getoont waarin er duidelijk word aangegeven dat het proces niet stop te zetten is, of terug te draaien is.

Als na de meerdere bevestigingen het product word aangemeld voor het Trade-up programma, zal je als “ruil” een coupon ontvangen voor 30% korting voor op onze webshop www.sonos.com.

Het is dan ook zeker spijtig als deze coupon niet gebruikt zou worden, maar niemand zal je forceren de coupon te moeten gebruiken.

Mogelijk dat familie of een kennis blij gemaakt zou kunnen worden met deze coupon.

In principe krijg je bij het accepteren en doorlopen van het proces, meteen de coupon, dit zodat je het nieuwe product kan kopen terwijl de 21 dagen afloopt.

Zo heeft u de mogelijkheid nog naar muziek te luisteren terwijl het toekomende vervangende product nog onderweg is.

Via de email zijn we ook ingegaan op de verkoop-actie of cijfers die we zouden willen stuwen, waarin ‘t dus geen verkoop actie maar een ruil-actie is, en ‘t niks te maken heeft met ‘t stuwen van cijfers.

Wij bieden simpelweg de optie om een nieuwer model product in huis te halen waar meer functies aan zitten, denk hierbij aan Airplay zodat je vanuit een IPhone of IPad rechtstreeks muziek naar dit nieuwe product kan casten.

Het is dan ook spijtig om te vernemen dat het gehele proces inclusief de algemene voorwaarden niet goed gelezen is, want een weg terug is er niet als de timer in de app loopt.

Mocht alleen de melding in de app naar voor komen om te bevestigen, dan zou je deze melding nog kunnen verwijderen door het product weer af te melden via de Trade-up pagina via www.sonos.com.

Reputatie 1
Badge

Jammer deze reactie… het trade up proces heb ik ervaren als nogal onduidelijk met akties eerst op de website en toen in de app. Je hebt helemaal niet door dat je je apparaat aan het deactiveren bent zonder dat je al iets nieuws gekocht hebt. Het nu ook weer enkel verwijzen naar de algemene voorwaarden getuigd van een agressieve verkoop. Van ruilen is al helemaal geen sprake, dat zou immers pas van toepassing zijn als er daadwerkelijk een nieuw apparaat gekocht is. Het niet kunnen herstellen van dit proces is nogal ongeloofwaardig, het is immers slechts een software setting. 

Ook het idee opperen de coupon aan familie of kennis te geven. Wellicht een goed idee om nog eens goed te lezen wat NPS is….. Maar goed, blijkbaar vinden jullie het geen probleem van deze early adopter een detractor te maken. Zal dit dan ook actief zijn vanaf nu.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb zelf ook zo mijn twijfels over Trade-Up. Ik twijfel aan het “ecologische” karakter ervan. Bovendien word ik de afgelopen maand bestookt (13-11, 17-11, 23-11) met mailtjes over Trade-Up. Zulke agressieve marketing doet inderdaad vermoeden dat Sonos óf heel graag nieuwe producten aan de man wil brengen, óf dat er iets zit aan te komen waardoor oudere producten niet meer goed mee kunnen in het ecosysteem. Ik snap de reactie van Tim over het "ruil” karakter van de actie, maar we moeten ook realistisch zijn. Sonos is een for-profit, beursgenoteerd bedrijf en mijn eigen ervaring in het werken bij een for-profit, beursgenoteerd bedrijf, is dat dergelijke acties alleen gedaan worden als er onder de streep geld aan verdiend wordt, hoe nobel het ook lijkt naar consument en milieu.

Als het inderdaad klopt dat je product onmiddellijk gedeactiveerd werd in plaats van na 21 dagen, is dat vervelend, maar anderzijds, je doorloopt het Trade Up toch alleen als je je apparaat toch al wilde vervangen?

Ik kan me totaal niet vinden in de kritiek op het proces van Trade-Up. Vooral dat je het onduidelijk noemt en zegt het proces onbedoeld doorlopen te hebben. De voorwaarden zijn duidelijk, maar mijns inziens hoef je niet in de voorwaarden te duiken om te weten waar je mee te maken hebt.

Meteen al in de eerste pagina, lijken me dit toch niet bepaald “kleine lettertjes”.

Ook als je dan een apparaat selecteert en doorklikt, verschijnt er nóg een melding, die wat mij betreft weinig aan de verbeelding over laat.

Als ik dit lees, begrijp ik hier uit dat 21 dagen na een klik op de knop “recyclen”,  mijn apparaat ge”bricked” wordt. Bovendien laat het woord “permanent” mij weten dat dit onomkeerbaar is. Nergens staat dat ik onbeperkt de tijd krijg om een nieuw product te bestellen en dat daarna pas mijn oude product gedeactiveerd wordt. Tot slot wordt er inderdaad naar de algemene voorwaarden verwezen, waar in staat:

OPMERKING: ALLE IN AANMERKING KOMENDE PRODUCTEN DIE JE IN DE RECYCLE-STAND ZET STOPPEN MET FUNCTIONEREN 21 DAGEN NA BEVESTIGING VAN HET RECYCLEPROCES IN DE SONOS-APP.

Wat is hier onduidelijk aan?

Dat we tegenwoordig met zijn allen overal maar op “accepteren” klikken en nooit de voorwaarden lezen voordat we ermee akkoord gaan, kun je Sonos niet kwalijk nemen.

En zelfs als het niet duidelijk was, als er op meerdere plekken gesproken wordt over het deactiveren van je product, is het toch een kwestie van “bij twijfel niet oversteken”?

Toen ik voor het eerst Trade Up zag op de website waren de hierboven getoonde schermen voor mij al voldoende om te weten dat ik dit alleen zou doen als ik heel zeker wist dat ik mijn oude apparaat zou weg doen. Het gaat hier zeker niet om een vrijblijvende korting van 30%. Sorry, maar dit vind ik toch meer een gevalletje “eigen schuld...”

Beste Duncanh,

Ook ik heb het recyclen onbedoeld geactiveerd.

Ik was in de veronderstelling dat het over een update ging er werd gesproken over een upgrade.

Sonos zou de mogelijkheid moeten bieden het recyclen ongedaan te maken wanneer dit onbedoeld werd geactiveerd.

Het kan toch nooit de bedoeling zijn dat nog goed werkende apparaten op deze manier onbruikbaar worden gemaakt.

Via Sonos support kreeg ik de melding dat de medewerker mij hiermee niet verder kon helpen. Op mijn vraag wie mij hier wel mee verder kon helpen kreeg ik nog geen antwoord……..

Ik ga het hier in ieder geval niet bij laten…..

Ook ik ben in de trade-up aktie getrapt. Jazeker ik heb begrepen dat je apparaat wordt gedeaktiveerd na 21 dagen en heb bewust doorgeklikt met de bedoeling om mijn wat oudere Connect Amp te vervangen met een Play 5 apparaat. Echter had ik geweten dat de korting van 30% op de Sonos adviesprijs slechts een marginaal voordeel geeft dan wanneer ik een Play 5 bij de Media Markt had aangeschaft dan had ik mijn Connect Amp NIET gedeactiveerd maar gewoon de Play 5 erbij gekocht. 

Nu heb ik mijn Connect Amp (die het overigens nog uitstekend deed)  voor 70 euro voordeel laten gaan…..

Natuurlijk eigen schuld maar het zou Sonos sieren om toch de mogelijk te geven om de deaktivatie mogelijk te maken na overleg. Ik sluit mij helemaal aan bij DuncanH mbt tot de opmerking NPS. 

Help ,

Ik ben er ook ingetrapt! Ik heb anderhalf jaar geleden een Sonos set gekocht inclusief Amp die nu ge-deactiveerd is!! Is dat duurzaam?

Totaal onduidelijke actie waardoor ik per abuis op recyclen heb gedrukt omdat ik dacht dat het om een korting ging om extra product aan te schaffen. Ik kan het bijna niet geloven dat dit definitief is en dat het dus na anderhalf jaar dus de prullenbak in kan

Kan ook de reactie van Sonos niet geloven…

Kunnen we iets met de consumentenbond doen ? Hier moeten meerdere gebruikers van op de hoogte gesteld worden want dit is echt niet ok!

Ook ik lig nu in de clinch met Sonos over de onbedoelde trade-upactivering. Ik heb al via contact via mail en telefoon gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht als consument maar Sonos zegt de tijdklok NIET te kunnen stoppen. Ik baal hier, net als jullie enorm van. Het is een foute manier van marketing, ben dus ook niet van plan om gebruik te maken van de 50 % korting die nu op tafel ligt. Ik moet dan nl. nog 290 euro uitgeven aan iets wat ik al heb, namelijk een goedwerkende Play 5! Hoezo moet dat gerecycled worden? Hij werkt nog goed! Dat ik per ongeluk iets gestart hebt was echt té onduidelijk en blijkbaar ben ik niet de enige. Ik ga morgen het programma Radar benaderen, kijken wat zij voor mij kunnen doen.  

Kunnen we iets met de consumentenbond doen ? Hier moeten meerdere gebruikers van op de hoogte gesteld worden want dit is echt niet ok!

Ik ben naar de zaak gegaan waar ik de Sonos gekocht heb, zij gaan contact opnemen met Sonos. Verder heb ik een mail aan Kassa gestuurd…...wordt vervolgd.

Reputatie 5
Badge +3

Zo zie je maar weer dat iets dat voor velen duidelijk is, voor sommigen onduidelijk kan zijn….

Ik heb zelf ook zo mijn twijfels over Trade-Up. Ik twijfel aan het “ecologische” karakter ervan. Bovendien word ik de afgelopen maand bestookt (13-11, 17-11, 23-11) met mailtjes over Trade-Up. Zulke agressieve marketing doet inderdaad vermoeden dat Sonos óf heel graag nieuwe producten aan de man wil brengen, óf dat er iets zit aan te komen waardoor oudere producten niet meer goed mee kunnen in het ecosysteem. Ik snap de reactie van Tim over het "ruil” karakter van de actie, maar we moeten ook realistisch zijn. Sonos is een for-profit, beursgenoteerd bedrijf en mijn eigen ervaring in het werken bij een for-profit, beursgenoteerd bedrijf, is dat dergelijke acties alleen gedaan worden als er onder de streep geld aan verdiend wordt, hoe nobel het ook lijkt naar consument en milieu.

Als het inderdaad klopt dat je product onmiddellijk gedeactiveerd werd in plaats van na 21 dagen, is dat vervelend, maar anderzijds, je doorloopt het Trade Up toch alleen als je je apparaat toch al wilde vervangen?

Ik kan me totaal niet vinden in de kritiek op het proces van Trade-Up. Vooral dat je het onduidelijk noemt en zegt het proces onbedoeld doorlopen te hebben. De voorwaarden zijn duidelijk, maar mijns inziens hoef je niet in de voorwaarden te duiken om te weten waar je mee te maken hebt.

Meteen al in de eerste pagina, lijken me dit toch niet bepaald “kleine lettertjes”.

Ook als je dan een apparaat selecteert en doorklikt, verschijnt er nóg een melding, die wat mij betreft weinig aan de verbeelding over laat.

Als ik dit lees, begrijp ik hier uit dat 21 dagen na een klik op de knop “recyclen”,  mijn apparaat ge”bricked” wordt. Bovendien laat het woord “permanent” mij weten dat dit onomkeerbaar is. Nergens staat dat ik onbeperkt de tijd krijg om een nieuw product te bestellen en dat daarna pas mijn oude product gedeactiveerd wordt. Tot slot wordt er inderdaad naar de algemene voorwaarden verwezen, waar in staat:

OPMERKING: ALLE IN AANMERKING KOMENDE PRODUCTEN DIE JE IN DE RECYCLE-STAND ZET STOPPEN MET FUNCTIONEREN 21 DAGEN NA BEVESTIGING VAN HET RECYCLEPROCES IN DE SONOS-APP.

Wat is hier onduidelijk aan?

Dat we tegenwoordig met zijn allen overal maar op “accepteren” klikken en nooit de voorwaarden lezen voordat we ermee akkoord gaan, kun je Sonos niet kwalijk nemen.

En zelfs als het niet duidelijk was, als er op meerdere plekken gesproken wordt over het deactiveren van je product, is het toch een kwestie van “bij twijfel niet oversteken”?

Toen ik voor het eerst Trade Up zag op de website waren de hierboven getoonde schermen voor mij al voldoende om te weten dat ik dit alleen zou doen als ik heel zeker wist dat ik mijn oude apparaat zou weg doen. Het gaat hier zeker niet om een vrijblijvende korting van 30%. Sorry, maar dit vind ik toch meer een gevalletje “eigen schuld...”

Ik vind het nogal kort door de bocht om de klager allemaal voor dom te verslijten. Het is een valse marketingtruc! Zelfs als je spijt hebt van een hypotheek kun je dat terugdraaien. Maar Sonos begrijpt de consumentenrechten niet, geloof ik.

Reputatie 5
Badge +3

Even afgezien van het feit dat het netjes zou zijn van Sonos om een spijt-optie in te bouwen, zou ik dan wel graag willen horen welke consumentenrechten hier niet begrepen worden. En een valse marketingtruc zou het alleen zijn als Sonos het niet goed zou uitleggen. Als ik de schermen hierboven zie, moet je toch echt een aantal malen je zeggen op het feit dat je Sonos gebrickt wordt. Dan kun je spijt hebben van dat je dat gedaan hebt (en nogmaals: het zou netjes van Sonos zijn om daar iets mee te doen), maar dan lijkt het mij toch dat de schuld grotendeels bij de gebruiker ligt en niet bij Sonos.

Ik ben blij dat we het eens zijn over de houding van Sonos😅. Ik heb al een mailwisseling met hen achter de rug en ook telefonisch contact gehad. Daarin ook aangegeven dat we het hele programma niet goed begrepen hebben, niet goed wisten wat we deden en waarschijnlijk per ongeluk iets bevestigd hebben in de app bij het opnieuw installeren van de Sonos, omdat hij steeds haperde. Maar het maakt eigenlijk allemaal niet uit wát er is gebeurd; ik wil het nu teruggedraaid hebben en daar heb ik recht op als consument.

De aanbieding voor een Trade-up klinkt super aantrekkelijk. Ik vermoedde dat dit een mooie kans was die ik niet kon laten liggen, vandaar dat ik hier op het forum even keek wat de ervaringen waren.

Het begrip ‘trade up’ klinkt fantastisch: selecteren, upgraden en ‘recyclen’ en dat alles met een mooie korting. Iedereen doet aan recyclen, dat is de bedoeling, goed voor het milieu en de wereld om ons heen en dan zelfs gecombineerd met korting. Dus dat begrip past totaal niet bij het deactiveren van een goed werkende apparaat.

Wat mij betreft SONOS: pas je boodschap aan en compenseer de mensen die erin zijn getuind. Hier moest staan ‘deactiveren en vervangen met 30% korting’, maar dat zou vrijwel niemand doen. Al zou je juridisch gelijk hebben, zo wil je toch niet met je klanten omgaan? 

Reputatie 4
Badge +3

... en daar heb ik recht op als consument.

Waar baseer je dat op? Je hebt geen aankoop gedaan, waarbij je inderdaad een afkoelperiode zou hebben.

Ik blijf er toch bij: begrijpend lezen…

Dat ik verder inderdaad vergelijkbare bedenkingen heb bij "Trade Up" als concept, staat daar los van.

Ook ik ben de pineut,

Mijn instellingen stonden nog in het engels waardoor ook ik niet heb begrepen dat het niet om een upgrade ging. Ik had twee van mijn mijn apparaten aangemeld om eens te kijken wat het in hield. Niet alles gelukkig.

Ik vind het echt belachelijk dat goed werkende apparaten onklaar worden gemaakt.

Kapitaal vernietiging en duurzaam al helemaal niet.

Maar ik heb dus gewoon een probleem, waar totaal niet aan wordt mee gewerkt om het op te lossen, voor als nog.

Men verschuilt zich veilig achter de kleine letters helaas. Wellicht heeft men gelijk.

Maar een oplossing is het niet. 

Ik troost mij met de gedachte dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Ik denk dat het programma Kassa hier wel brood in ziet. Al heeft dit niet mijn voorkeur.

Ik ga voor de derde keer een mail dichten Ik kan mij niet voorstellen dat iets op afstand kapot kan worden gemaakt en niet meer hersteld kan worden. Ik ben geen tech- nerd / wis kid.

Wordt vervolgd lijkt mij. Graag verneem ik voortgang wanneer anderen hier wel succes hebben met herstel van de apparaten.

Groet Arjen 

Reputatie 5
Badge +3

Tja, erg vervelend voor je, maar ook in het Engels staat het gewoon in de voorwaarden, niet echt in kleine letters: 

“NOTE: ANY QUALIFYING PRODUCTS YOU PLACE IN RECYCLE MODE WILL NO LONGER FUNCTION 21 DAYS FOLLOWING CONFIRMATION OF THE RECYCLE PROCESS IN THE SONOS APP.”

https://www.sonos.com/en-gb/legal/tradeup-terms

En je hebt twee maal het programma doorlopen? Of kon je twee apparaten in één keer aanmelden?

Ik heb gelukkig nog geen actie ondernomen, maar ik voel me sinds ik het Trade Up bericht lees gegijzeld door Sonos: ik heb sinds 2009 in het systeem geïnvesteerd, Play 5, play 3 x 2, Sub, playbar x2 en een Connect voor de platenspeler… zal men stelselmatig alles afbouwen en me verplichten om over te stappen? De voorwaarden van de korting zijn me nog lang niet duidelijk: krijg je 30% korting op elk product in het gamma, op een selectie van producten, of is het 30% van de prijs van het vergelijkbare product... Ik bekijk alvast de reacties van de concurrentie, zelfs met 30% korting liggen de prijzen niet laag: ik had dat er graag voor over omdat ik het gevoel had dat ik daarmee een kwaliteitsvol en duurzaam product kocht. Blijkt dat het eigenlijk om een wegwerpartikel gaat… #Sonotsatisfied!

Reputatie 1
Badge

Excuus. 

Ik vind ook wel dat sonos het redelijk duidelijk aangeeft. 

Echter de 30% optie wordt wel erg "in your face” gebracht in de mails en communicatie en een keer te veel klikken zit je er al haast in. 

De reactie hierboven is wel een tikje star van sonos, vooral omdat men in de pers aangeeft dat een per ongeluk gerecyceld component op individuele basis via support teruggedraaid kan worden. 

Ik snap er langzamerhand niet veel meer van. 

Reputatie 5
Badge +3

@s decaluwe 

“KORTINGSTEGOED

Nadat je het recycleproces hebt geïnitieerd ontvang je een kortingstegoed in de sectie 'Mijn account' op sonos.com. Het kortingstegoed is alleen geldig op http://www.sonos.com en verloopt niet. Het tegoed is eenmalig en kan worden gebruikt voor één (1) willekeurig product op sonos.com, waarbij de onderstaande productrestricties gelden. Het kortingstegoed kan niet worden gecombineerd met een andere actie, korting of speciale aanbieding, en kan niet worden gebruikt voor cadeaukaarten, refurbished producten of producten van derden.”

Zie https://www.sonos.com/nl-nl/legal/tradeup-terms

Per product dat je laat deactiveren krijg je dus 30% korting op 1 exemplaar van elk ander product van Sonos. Stel dat je Bridge in aanmerking komt voor deactiveren, dan kun je dus 30% korting krijgen op een Amp, of een Beam of een etc.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi,

Ik heb het idee dat je zonder die korting goedkoper uit bent bij Platte tv, dan bij de Sonos winkel met korting.

Reputatie 5
Badge +3

@SimonSonos Denk je dat, of heb je dat gecheckt? Als ik kijk op https://www.plattetv.nl/#sqr:(q[sonos]) dan houdt Platte Tv nu BTW-dagen. Een One kost dan €189,- In de Sonos Shop zou hij nu €160,30 moeten kosten (0,7*€229). Ik sluit niet uit dat je op ander momenten (Black Friday?) hogere kortingen krijgt, maar op dit moment lijkt wat jij zegt niet te kloppen.

Reputatie 1
Badge +1

Hoi @106rallye 

Ik heb alles wat ik heb van Sonos bij Platte tv gekocht.
Beam 2x One 2x Play 5 1x Sub.
De Prijzen op de site verschillen nogal van de winkel prijzen.
Ik wil graag een tweede Sub aanschaffen, die kan ik komen halen voor 640 euro.
Dus dat scheelt nogal.
Er zit ook verschil in de winkels onderling.
Ik zou zeggen wip er een keertje langs.:wink:

Reputatie 5
Badge +3

Dat kan natuurlijk. Prijzen in de winkel kan ik niet zien. Overigens is de Sub op internet op dit moment €618, zie https://www.plattetv.nl/info/sonos-sub-zwart-glossy-zwart-10749.html?sqr=sonos&

Kortom: als je in de markt bent voor een nieuwe Sonos en je wilt je oude evt. in de Trade up gooien, dan moet je even om je heen kijken.

Reageer