Toekomstige sonos gebruiker?

• 1 November 2014
  • 16 reacties
  • 3387 Bekeken

Reputatie 2
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een bose soundtouch 30 gekocht maar ga hem om diverse redenen terugsturen. Nu denk ik er over om sonos te kopen door de tekortkomingen van bose en de goede dingen die ik hoor en lees van sonos. Om nou niet (opnieuw) teleurgesteld te worden wil ik graag jullie mening / advies. Ik vind de mogelijkheden van draadloze muziek echt top, radio, streamen (vanaf NAS) en multiroom bevallen me heel goed. Maar ik vindt het geluid van de soundtouch te 'lokaal' en mis de mogelijkheden dit uit te breiden, bv door een 2e stereo speaker. Wat is een goede start voor een sonos systeem? 2x een play 3, 2x een play 5, 1x een play 5 en dan kijken of het genoeg is? En hoe zit het als ik 2x een play 3 (of 5) koop en ik zet er maar 1 aan, is het dan mono? Kan ik mijn tv ook afspelen via de play speakers, of alleen via een soundbar? Werkt de soundbar samen met de play speakers? Kortom nog vrij veel vragen, wie helpt deze newbie?

JAN

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

16 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Welkom op het forum, Janneman!

Wat is een goede start voor een sonos systeem? 2x een play 3, 2x een play 5, 1x een play 5 en dan kijken of het genoeg is?

Je kunt in elk geval risicoloos beginnen, want als het niet bevalt kun je het binnen de gestelde termijn retourneren. Of je moet beginnen met een Play:1, 3 of 5 (enkel of dubbel) hangt o.a. af van de grootte van de ruimte waar je ze plaatst. De vuistregel is: des te groter de ruimte, des te groter de Play.

En hoe zit het als ik 2x een play 3 (of 5) koop en ik zet er maar 1 aan, is het dan mono?

Als je ze koppelt als stereopaar zijn ze altijd samen aan. Als je ze niet koppelt, kun je zelf bepalen welke geluid geeft en niet.

Kan ik mijn tv ook afspelen via de play speakers, of alleen via een soundbar?

Je kunt een Play:5 via een line-in aansluiten op je TV. Dat kunnen de Play:1 en 3 niet.

Werkt de soundbar samen met de play speakers?

Je kunt de Playbar koppelen met een Sub of met 2 Play:1's tot een volwaardig surround-systeem. Dat is echter niet verplicht.
Reputatie 2
Mmmmmmm, mijn kamer is 10 bij 6 of zoiets met een open keuken. Ik ga vandaag even luisteren en kijken maar vind het in een grote winkel altijd lastig om de benodigde speakers. Ik ga ook gelijk even kijken naar de mogelijkheden, die snap ik nog niet helemaal. Zijn de speaker stand alone ook stereo? En als ik ze koppel, worden ze dan per stuk mono. Of wordt het dan 'dubbel stereo'? En wat als ik ze gekoppeld heb en ik zet er slechts 1 aan? Ziet het systeem dat allemaal zelf? Hoe is de geluidskwaliteit en het verschil tussen de 3 en de 5? Kortom....... Toch nog wat vragen 😛
Reputatie 3
Badge +2
Ik ga vandaag even luisteren en kijken maar vind het in een grote winkel altijd lastig om de benodigde speakers.

Als je het op de Sonos-site aanschaft kun je binnen 100 dagen retourneren en krijg je je geld terug. Dat stelt je in staat om het te proberen.

Zijn de speaker stand alone ook stereo?

Ja, maar in de praktijk heb je daar niet veel aan.

En als ik ze koppel, worden ze dan per stuk mono. Of wordt het dan 'dubbel stereo'?

Als je ze koppelt geeft een Play het linkerkanaal en de andere het rechterkanaal.

En wat als ik ze gekoppeld heb en ik zet er slechts 1 aan?

Dat kan niet. Als ze gekoppeld zijn verschijnen ze in de controller als 1 Sonos speaker.

Ziet het systeem dat allemaal zelf?

Ja.

Hoe is de geluidskwaliteit en het verschil tussen de 3 en de 5?

De Play:5 klinkt beter, ruimer, voller dan de Play:3. Maar dat is mijn persoonlijke mening en die is subjectief. Mijn advies: ga zelf beluisteren en bepaal je oordeel.
Reputatie 5
Badge +3
Let op dat als je Spotify nu veel gebruikt en je wilt dit ten volle benutten met een streaming device zoals Sonos, laat Sonos dan links liggen.
Helaas, mooi systeem maar een crime met Spotify.
Badge
Let op dat als je Spotify nu veel gebruikt en je wilt dit ten volle benutten met een streaming device zoals Sonos, laat Sonos dan links liggen.

Maar werkt prachtig en schitterend met Google Play Music :D
Geen ervaring met Spotify ...
Badge
Maar werkt prachtig en schitterend met Google Play Music :D
Geen ervaring met Spotify ...

En Deezer is ook geweldig, vind ik persoonlijk
Reputatie 2
Ik heb vanmiddag gekeken bij de mediamarkt waar een speciale sonos meneer was. Goede uitleg, goede demo van een single speaker 1, 3 en 5) en een goede demo van de mogelijkheden en de app. Jammer genoeg geen demo van 2 speakers en heb begrepen dat het uitbreiden van de play 5 met een soundbar niet goed werkt (oude chipset?) dat is wel jammer. Ook vind ik de soundbar en de sub nog vrij prijzig. Ik moet dus toch nog even goed nadenken, heb ook bij samsung gekeken op zich ook een redelijk alternatief. Ik ben er dus nog niet uit...... Heeft iemand nog goede extra info?
Badge
Janneman,

een kamer van 6x10 met open keuken is ook heel erg geschikt voor een Connect:AMP of een Connect. Heb je daarnaar gekeken?

De Connect:AMP is een Sonos versterker waar je aparte eigen speakers op moet aansluiten. Voor echte goede audio is dat ideaal omdat je speakers voornamelijk je geluid bepalen. Dan is je keuze voor speakers dus bepalend maar ook heel flexibel. Voor een grotere ruimte zoals die jij noemt heeft dat in mijn ogen de voorkeur, dit kan mooier klinken dan de kant-en-klare Sonos speakers. Vind ik zelf althans, dit is natuurlijk persoonlijk.

Ik gebruik bv een Connect voor mijn woonkamer met ongeveer dezelfde maat. De Connect stuurt de muziekstream van mijn NAS door naar een aparte hifi-versterker (die jij misschien al hebt staan) + goede daarop aangesloten speakers. Daarmee ben je dus ook nog eens vrij in de keuze van versterker, hoewel dat tegenwoordig met een beetje versterker allemaal prima is. Je speakers bepalen de sound.

Ik heb dan weer 1 Play:5 in de keuken staan, vanwege minder ruimte. En in de badkamer staan 2 Play:1's, omdat die spatwaterdicht zijn...

Kijk dus per kamer wat je eisen zijn en wat daar bij past en kijk ook eens naar de Connect en Connect:AMP opties! Succes!
Reputatie 2
Badge +1

Absoluut mee oneens. Al bijna 2 jaar gebruiker van Sonos icm Spotify. Zeer stabiel, op alle sonos apparaten van huiskamer tot zolder (afgezien van een sporadische storing bij Spotify zelf).
Reputatie 5
Badge +3
Als je goed hebt gelezen, zeg ik dat om alle Spotify futures te benutten, Sonos helaas afvalt.
Geen Radio,Geen Connect,Geen layout,Geen genre selection,Geen pre-lijsten.
Ik gebruik ook Spotify op Sonos, maar mis toch nog heel wat dingetjes welke andere merken prima geïmplementeerd hebben.
Daarom zeg ik dat als je Sonos koopt om Spotify te gebruiken, dit geen goede keuze is. Er zijn veel betere optie's.
Als Spotify niet lijdend is, dan zal je een prima systeem kopen.
Reputatie 2
Badge +1
Dat kan maar dan ligt het er maar net aan wat je wilt. Als het je puur om de muziek gaat is de combinatie sonos/spotify prima. Ik geef niks om verdere features en heb daarom erg veel plezier van mijn huidige systeem.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen 🙂
Reputatie 5
Badge +3
En zo is dat:D
Reputatie 2
Janneman,

Wij hebben ook een open leefruimte (12x5m).
Ik gebruik Sonos enkel om muziek te beluisteren. Heb ook getwijfeld over de playbar, maar heb uiteindelijk gekozen voor een sounbar van een ander merk, die dus niet geintegreerd is in mijn sonos systeem.

De playbar is ongetwijfeld een prachtig apparaat, maar ik vind hem ook nogal prijzig, en heeft toch ook nadelen. Ten eerste werkt hij niet zomaar met elke tv, en blijkt proberen de enige manier om hier uitsluisel over te krijgen. Ten tweede kan hij geen Dolby DTS afspelen, en zelfs niet downsamplen naar Dolby 5.1 of 2.0.
Als je dan gaat voor een volledig Sonos 5.1 systeem (=Playbar+Sub+2x Play:1), dan kom je uit op een adviesprijs van 1.796EURO. Nou, dat vind ik veel geld voor zo'n beperkingen, al zal het wel fenomenaal klinken (als het werkt).
Je krijgt uiteraard de bijkomende functionaliteit dat al deze componenten geintegreerd zijn in je Sonos netwerk, en dat je ze ook kan gebruiken om muziek te spelen. Sinds de 5.x software zou dit ook behoorlijk(er) moeten klinken als voorheen.

Ik heb mijn muziek installatie dus losgekoppeld van mijn tv installatie, dat maakt het allemaal wat makkelijker.
Wij gebruiken onze Sonos installatie vooral als achtergrondmuziek, en zijn geen audiofielen.
Ik ben begonnen met een Play:5 voor de zithoek (4x5m, maar dus open met de eethoek en keuken), en heb recent een Play:1 bijgekocht voor op het keukeneiland en Play:1 voor in de badkamer (4x4m).
Voor onze noden is dit meer dan genoeg. Indien nodig (feestje) kan ik de Play:1 uit de badkamer halen en die als stereopaar pairen met de Play:1 uit de keuken.
Sinds de komst van de Play:1 is de Play:3 trouwens minder populair geworden (lees ik). De Play:1 is zo goed, zeker voor het geld, dat die zijn grotere broertje van het toneel dringt. Vooral als stereopaar zou de Play:1 enorm goed zijn (voor dezelfde prijs als een Play:5), en zeker het overwegen waard (ook voor een grotere ruimte).
Reputatie 2
Mmmmmmm, mijn kamer is 10 bij 6 of zoiets met een open keuken. Ik ga vandaag even luisteren en kijken maar vind het in een grote winkel altijd lastig om de benodigde speakers. Ik ga ook gelijk even kijken naar de mogelijkheden, die snap ik nog niet helemaal. Zijn de speaker stand alone ook stereo? En als ik ze koppel, worden ze dan per stuk mono. Of wordt het dan 'dubbel stereo'? En wat als ik ze gekoppeld heb en ik zet er slechts 1 aan? Ziet het systeem dat allemaal zelf? Hoe is de geluidskwaliteit en het verschil tussen de 3 en de 5? Kortom....... Toch nog wat vragen :p

Je kunt ook bijvoorbeeld de playbar met sub en twee play:1 koppelen als 1 kamer, en een andere kamer met twee play5 maken, en dan alles in je woonkamer zetten. Je kunt dan kiezen wat je aanzet.Zo heb ik het zelf ook gedaan, mijn voor- en achterkamer zijn door ensuite gekoppeld.
Reputatie 2
Janneman,

Wij hebben ook een open leefruimte (12x5m).
Ik gebruik Sonos enkel om muziek te beluisteren. Heb ook getwijfeld over de playbar, maar heb uiteindelijk gekozen voor een sounbar van een ander merk, die dus niet geintegreerd is in mijn sonos systeem.

De playbar is ongetwijfeld een prachtig apparaat, maar ik vind hem ook nogal prijzig, en heeft toch ook nadelen. Ten eerste werkt hij niet zomaar met elke tv, en blijkt proberen de enige manier om hier uitsluisel over te krijgen. Ten tweede kan hij geen Dolby DTS afspelen, en zelfs niet downsamplen naar Dolby 5.1 of 2.0.
Als je dan gaat voor een volledig Sonos 5.1 systeem (=Playbar+Sub+2x Play:1), dan kom je uit op een adviesprijs van 1.796EURO. Nou, dat vind ik veel geld voor zo'n beperkingen, al zal het wel fenomenaal klinken (als het werkt).
Je krijgt uiteraard de bijkomende functionaliteit dat al deze componenten geintegreerd zijn in je Sonos netwerk, en dat je ze ook kan gebruiken om muziek te spelen. Sinds de 5.x software zou dit ook behoorlijk(er) moeten klinken als voorheen.

Ik heb mijn muziek installatie dus losgekoppeld van mijn tv installatie, dat maakt het allemaal wat makkelijker.
Wij gebruiken onze Sonos installatie vooral als achtergrondmuziek, en zijn geen audiofielen.
Ik ben begonnen met een Play:5 voor de zithoek (4x5m, maar dus open met de eethoek en keuken), en heb recent een Play:1 bijgekocht voor op het keukeneiland en Play:1 voor in de badkamer (4x4m).
Voor onze noden is dit meer dan genoeg. Indien nodig (feestje) kan ik de Play:1 uit de badkamer halen en die als stereopaar pairen met de Play:1 uit de keuken.
Sinds de komst van de Play:1 is de Play:3 trouwens minder populair geworden (lees ik). De Play:1 is zo goed, zeker voor het geld, dat die zijn grotere broertje van het toneel dringt. Vooral als stereopaar zou de Play:1 enorm goed zijn (voor dezelfde prijs als een Play:5), en zeker het overwegen waard (ook voor een grotere ruimte).

De playbar als onderdeel van 5.1 systeem klinkt prima voor muziek, dus echt niet alleen voor tv.
Gebruik m'n "oude" ouderwetse 2.0 systeem eigenlijk helemaal niet zoveel meer sinds aanschaf sonos, terwijl die oude set kwalitatief veel beter is
Misschien tijd voor een update. Inmiddels Spotify op de Sonos behoorlijk volwassen. Alle functies van Spotify werken gewoon. Het geluid is ook uitstekend.