Beantwoord

SUB toevoegen aan meerdere groepen in één kamer

  • 5 October 2015
  • 26 reacties
  • 9473 Bekeken

  • Novice
  • 0 reacties
Mijn laatste SONOS aanwinst is de SUB en daar ben ik zeer te spreken over. Ik heb in de woonkamer 2 SONOS groepen. De eerste in mijn achterkamer/serre waar ik 2 PLAY 1 's als stereopaar heb staan. Hieraan heb ik ook de SUB gekoppeld en die combinatie geeft een magnefiek geluid. Echter in dezelfde ruimte/voorkamer heb ik mijn TV gekoppeld aan een PLAYBAR. Dit is een aparte groep, omdat ik deze configuratie alleen gebruik voor TV en films en niet voor muziek. Echter ik zou de SUB ook graag op deze groep willen aansluiten, maar dat lukt me niet. In zoverre, het lukt wel maar dan moet eerst de SUB van de ene groep loskoppelen en dan weer opnieuw instellen voor de andere groep. Erg omslachtig dus, en ik vraag me af of hiervoor wellicht een wel gebruiksvriendelijke oplossing is. De SUB staat op een centrale plek in de woonkamer.
icon

Beste antwoord door Tim S 29 December 2017, 15:43

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

26 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Welkom op het forum.

Er is geen andere manier dan die je zelf al beschrijft: loskoppelen van de ene groep en daarna koppelen aan de andere groep.
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Zou wel fijn zijn als dit in een update wordt opgenomen..!
Badge
Alternatief in jou geval kan zijn om de twee speakers toe te voegen aan de playbar als surround set en daar dan de sub ook aan toevoegen.

Dan kan je wel niet meer tegelijkertijd naar TV kijken en naar muziek luisteren op je speakers, maar aangezien die in dezelfde ruimte zitten is dat misschien ook niet gewenst? Muziek zal dan ook via je playbar gespeeld worden en TV geluid via je speakers, maar dan heb je in beide gevallen altijd wel je SUB ter beschikking zonder dat je met groepen moet spelen

edit: antwoord is voor original post, ik zie nu dat die al een jaar oud is 😞
Reputatie 5
Badge +2
Helaas is er geen andere optie dan die al beschreven is, wel kan ik je vertellen dat onze ontwikkelaren actief de community in de gaten houden voor nieuwe suggesties. Thanks voor je feedback!
Dit geld ook voor mij, ik heb hier een voor en achter kamer .
Badge +1
Ik hoop wel dat jullie kijken of dit software matig toe te voegen is.
Ps is het mogelijk om meerdere sub's aan 1 groep toe te voegen.
Badge
Ik zie dat dit gesprek al een tijdje loopt, maar ik zou graag mijn Sub ook toevoegen aan twee groepen. Dit moet toch softwarematig te regelen zijn. Het verbaast mij eigenlijk dat dit nog kan/opgelost is. Ik heb de Sub een week geleden, met een Playbase aangeschaft en dacht eigenlijk dat deze aan twee groepen toe te voegen was, zonder telkens opnieuw te moeten koppelen. Graag deze optie toevoegen.
Badge +1
Defrie,

Het ziet ernaar uit dat ze dit niet gaan doen, waarom weet ik niet ik denk dat ze er dan minder verkopen.
Daar zit wel wat in want ik heb inmiddels ook een tweede gekocht ??
Badge
Defrie,

Het ziet ernaar uit dat ze dit niet gaan doen, waarom weet ik niet ik denk dat ze er dan minder verkopen.
Daar zit wel wat in want ik heb inmiddels ook een tweede gekocht ??


Ik ga toch geen tweede Sub kopen? Ik zou dat een vreemde marketingtruc vinden. Dat betekent dat ik iedereen aanraad om naar een andere optie (lees ander merk) uit te kijken, waar het wel mogelijk is of waar de lage tonen in de individuele boxen voldoende zijn. Ik kan me niet voorstellen dat Sonos zo denkt. Juist wanneer de mogelijkheid er wel zou komen, vergroot dit de mogelijkheden van Sonos (en de positieve mond-tot-mond reclame erover).
Badge +1
Tja......succes ik stel er al 3 jaar vragen over en nooit een bevestiging gekregen dat dit komt if dat ze er uberhaut mee bezig zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Denk ook niet dat dit gaat gebeuren, een Sub is een toevoeging van een kamer, wil je dat deze een andere kamer gaat voorzien van de bas-tonen, dan ontkoppel je deze van de kamer waar deze aan meedoet, en koppel je deze aan een andere kamer.
Misschien dat ooit in de toekomst deze functie naar voren gaat komen, maar kan hier verder helaas geen garantie's op bieden.
Denk ook niet dat dit gaat gebeuren, een Sub is een toevoeging van een kamer, wil je dat deze een andere kamer gaat voorzien van de bas-tonen, dan ontkoppel je deze van de kamer waar deze aan meedoet, en koppel je deze aan een andere kamer.
Misschien dat ooit in de toekomst deze functie naar voren gaat komen, maar kan hier verder helaas geen garantie's op bieden.


Niet mee eens, Door introductie van Playbar welke vaak voor het TV geluid wordt gebruikt is het niet vanzelfsprekend dat een gebruiker alle speakers tegelijk gebruikt. De omschrijving "kamer" die je gebruikt is precies wat men wenst echter met een Playbar voor de TV en 2x Play1 voor muziek ziet Sonos het als 2 kamers. Ik wil graag de SUB aan wanneer ik mij Playbar gebruik bij TV kijken en ook wanneer ik de 2X Play 1 gebruik voor muziek via Huiskamer. Deze worden zelden samen gebruikt, dan voeg ik Playbar toe aan de groep Huiskamer. voor muziek zou 1 groep wel kunnen maar voor TV kijken niet handig. Nu kan je de SUB niet aan de Groep toevoegen die je gebruikt (als ik het goed begrijp) maar eerst loskoppelen en weer koppelen aan de groep TV of Huiskamer? het automatisch laten inschakelen vd SUB wanneer 1 vd groepen wordt gebruikt moet toch softwarematig geen probleem zijn?
Reputatie 5
Badge +2
Dit is een verzoek voor de ontwikkelaars, we sturen hem door. Het zou technisch mogelijk moeten zijn.
Sinds gisteren in het bezit van een Sub en ik vroeg mij hetzelfde af.

Heb in de woonkamer 2 groepen: Groep 1 is playbar-2x play:1-Sub en groep 2 aan de kant van de open keuken 2x play:1. Als ik TV kijk heb ik vanzelfsprekend alleen groep 1 aan staan, als ik muziek luister koppel ik beide groepen. Graag zou ik dus ook de update zien dat de Sub gekoppeld wordt aan beide groepen en het effect ervan dus ook op groep 2 duidelijk hoorbaar is aan de kwaliteit van het geluid van de 2 play:1 speakers.

ik ben benieuwd!
Toevallig dacht ik ook om mijn sub bij te zetten in mijn eetkamer / keuken, deze ligt naast mijn woonkamer ( is open keuken zeg maar ) . Daar heb ik twee play 1's hangen . Echter sub toevoegen gaat helaas niet . Dan moet ik hem inderdaad loskoppelen van de woonkamer en toevoegen bij de Eetkamer keuken . Erg omslachtig . Ik zie dat de staff van Sonos twee maanden geleden heeft gereageerd en dat ze het verzoek naar de ontwikkelaars hebben gestuurd omdat ze zelf ook vinden dat het technisch mogelijk moet zijn .Ik ben een "groot "Sonos gebruiker zeg maar . Heb door mijn hele huis / tuin / badkamer / slaapkamers etc. onderhand Sonos . Ik hoop wel dat dit snel opgelost gaat worden . Het zijn op zich "de koplopers, pioniers " met dit systeem , echter Heos by Denon is in opmars .Laat Sonos koploper blijven .
Graag wil ik ook mededelen dat ik met hetzelfde probleem zit.
Ik wil bij het TV kijken (" kamer" : TV), de Playbar en de Sub gebruiken.
Ik wil bij muziek (" kamer" : Muziek), de 2x Play 1 + sub + playbar.

Ik heb net 2x play 1 aangeschaft omdat ik dit plan in mijn hoofd had. En ging er echt blind van uit dat dit gewoon mogelijk was.

Nu kan je wel "party modus" inschakelen, echter is deze optie alleen beschikbaar in de sonos app. Terwijl ik die amper gebruik gezien spotify veel makkelijker is.
Badge
Het verhaal is bij mij hetzelfde. Lees nu dat mijn teleurstelling bij velen hetzelfde. Twee Sonos 5 in huiskamer waar ik subwoofer aan koppelde. Nu week later Sonos playbar en nieuwe TV toegevoegd. Wil de Sonos 5 in stereopstelling houden met subwoofer. Dacht de subwoofer ook te koppelen aan de Sonos playbar, maar het is of daaraan of aan de stereoopstelling. Nu is het voor muziek luisteren prima als playbar mee doet. Echter voor TV moet ik om subwoofer te benutten ook de Sonos 5 mee laten doen. Vind dat laatste wat onnodig. Blijkbaar is er nog geen betere oplossing toch? Of wel inmiddels???
Reputatie 1
Badge +1
Je geeft zelf al de oplossing: als het voor muziek niet uitmaakt dat de playbar meedoet hang je de sub aan de playbar en speel je muziek op beide ‘kamers’ af. Als je tv kijkt alleen de playbar en sub 🙂
Badge
Beste Guido, klopt, maar goed liever alles flexibeler te koppelen. Misschien rare vraag, maar maakt het niet nog wat uit of ik de sub aan de Sonos 5 hang of aan de Playbar als je alles tegelijk met verschillende volume instellingen afspeelt? Mijn gedachte is namelijk dat wanneer ik bij muziek luisteren mijn Sonos 5 volume (stereo) harder heb staan en de playbar zachter met daaraan dan de subwoofer gekoppeld die toch via de playbar ook minder meewerkt? Of te wel het is dan niet optimaal benutten van subwoofer afgestemd op de sonos 5 stereo opstelling? Of zie ik dat misschien verkeerd? Ik blijf voorstander om gewoon los van kamerindeling binnen kamer dus groepen te kunnen maken binnen waarbij je keuze kan maken. Ik luister naar:
1) alleen playbar met sub (heb nog geen surround opstelling met twee sonos ones)
2) playbar met sub en sonos 5 in stereo gecombineerd (dus niet in surround want daar staan die sonos 5 ook niet juist voor opgesteld in mijn kamer) maar dan wel met de sub optimaal gekoppeld

Los daarvan vraag ik mij ook af als ik twee sonos one erbij doe in surroundinstelling dan blijft ook de sub nog steeds of daaraan gekoppeld en niet aan de stereo sonos 5 opstelling. Of moet ik dan net als wat ik nu doe de hele surround opstelling mee laten doen met de Sonos 5 stereo opstelling?
Twee subs moeten aanschaffen in zelfde huiskamer lijkt mij hoe dan ook wat overdreven en zou niet nodig moeten zijn om het te optimaliseren. Steeds koppelen en opnieuw instellen is geen optie vind ik.
Reputatie 7
Badge +2
De gedachte van Sonos is dat bepaalde speakers in een eigen kamer komen te staan, in jou situatie staat de Playbar in de zelfde kamer als waar je de Play:5's met Sub hebt staan.
Zou persoonlijk de Sub hangen aan het component die je het meeste zou gebruiken, en in jou geval is dat volgensmij de Playbar.
De Sub zal inderdaad wel mee doen in het volume niveau van in dat geval de Playbar, dus misschien hoor je de lage tonen iets minder als je de Play:5's hoger zou zetten in de volume.
Weet dat wij afraden de Play:5 met de Playbar te groeperen bij TV geluid en dit groeperen eigenlijk alleen is voor het afspelen van muziek wat je in de app zou kiezen.
Dit staat ook beschreven in onze Community Post over Home Theater waarin je het Groeperen stukje kan uitklappen.
Weet dat als je de Play:5's als surround zou koppelen, deze ook prima het geluid van je muziek kunnen laten horen via de sfeervol functie die naar volledig omgezet kan worden.
Deze instelling is te vinden via: Meer > Instellingen > Instellingen Kamer, hier zou je de Playbar kiezen, waarin je vanuit Geavanceerde Audio de Surround instellingen kan benaderen.

Oud verhaal, maar blijkbaar nog steeds geen oplossing?

Ik heb 2 x play1 en 2 x play3 in eenzelfde grote kamer, gescheiden door een muur, maar dus wel in eenzelfde ruimte. Ik overweeg een Sub aan te kopen omdat de speakers niet voldoende bas geven. Maar in mijn kamer heb ik twee groepen: woonkamer (2xplay3) en eetkamer (2xplay1). De Sub moet dus in groep gezet worden met minstens één speaker en kan ook maar in 1 groep geplaatst worden (zie verhalen hierboven). Maar dat is niet oké, want als ik maar één groep kan laten spelen met de Sub, kan ik de andere groep niet laten spelen met dezelfde sub en als die tweede groep dan wil laten spelen, is dat zonder de sub. En ik ga echt niet enkele keren per dag de sub ‘verplaatsen’ van de ene groep naar de andere.

Oplossing? Waarom niet de Sub toevoegen als aparte speaker (dus niet gekoppeld aan een speaker en ook niet opgenomen in een groep). Natuurlijk vreemd als je alleen die speaker zou laten spelen, maar dat doe je natuurlijk niet. Het is dan wel mogelijk om die Sub mee te laten spelen (en volume onafhankelijk aan te passen) met één van de groepen, of met beide.

Of zie ik dit fout?

Reputatie 4
Badge +3

Oud verhaal, maar blijkbaar nog steeds geen oplossing?

Ik heb 2 x play1 en 2 x play3 in eenzelfde grote kamer, gescheiden door een muur, maar dus wel in eenzelfde ruimte. Ik overweeg een Sub aan te kopen omdat de speakers niet voldoende bas geven. Maar in mijn kamer heb ik twee groepen: woonkamer (2xplay3) en eetkamer (2xplay1). De Sub moet dus in groep gezet worden met minstens één speaker en kan ook maar in 1 groep geplaatst worden (zie verhalen hierboven). Maar dat is niet oké, want als ik maar één groep kan laten spelen met de Sub, kan ik de andere groep niet laten spelen met dezelfde sub en als die tweede groep dan wil laten spelen, is dat zonder de sub. En ik ga echt niet enkele keren per dag de sub ‘verplaatsen’ van de ene groep naar de andere.

Oplossing? Waarom niet de Sub toevoegen als aparte speaker (dus niet gekoppeld aan een speaker en ook niet opgenomen in een groep). Natuurlijk vreemd als je alleen die speaker zou laten spelen, maar dat doe je natuurlijk niet. Het is dan wel mogelijk om die Sub mee te laten spelen (en volume onafhankelijk aan te passen) met één van de groepen, of met beide.

Of zie ik dit fout?

Het is net iets gecompliceerder doordat de Sub een product is wat in dienst staan van de andere speakers. 

Daarom communiceert deze op net een andere manier dan wanneer je die simpelweg groepeert met een andere speaker.

Inmiddels toch gekocht, want ik gebruik de play1 (groep eetkamer) toch vrijwel nooit alleen. En als groep woonkamer (play3) speelt, tezamen met groep eetkamer, krijg ik toch de bas van de Sub.

Badge

Alleen maar een berichtje in de (ijdele) hoop om te zorgen dat het snel mogelijk wordt om de sub te delen tussen twee speakergroepen ;) want ook ik mis deze feature!

Idem! Zou graag de SUB aan meerdere configuraties willen koppelen. Kan software matig niet moeilijk zijn.