Beantwoord

Spraak Nederlands

  • 20 August 2018
  • 20 reacties
  • 13724 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Het zal mij benieuwen wanneer we ooit eens iets tegen de Sonos One kunnen zeggen en wat er dan als antwoord komt.
Wat gaat het worden Amazon Alexa of Google Home of kan ik het gewoon beter op Siri houden, die zit immers op mijn Apple telefoon en iPad.

Natuurlijk weet ik wel dat het eerst getest moet worden anders krijg je dezelfde ellende als met Sonos en Airplay dat werkt ook niet goed, moet je eerst je goed ingestelde systeem loskoppelen om het te laten werken.

En daarna kan je alles weer opnieuw instellen om het geluid weer goed te krijgen als dat ook zo met de toegezegde spraak gaat kan je misschien beter zeggen Sonos houd je kop (voordat er iets verkeerd uitkomt).

Alleen is dat natuurlijk wel afwachten en er is ook nergens iets over te vinden en het ding zegt zelfs niet eens "nog even geduld a.u.b."

Dit plaats ik maar onder "Leven met Sonos" en dan onder Alles over Sonos al zou het natuurlijk ook op de plek "Welkom" en aankondigingen bijna (aan)gepast geplaatst kunnen worden.

Al is er hoogstwaarschijnlijk nog een lange wachttijd voordat de aankondiging zal komen dat de Sonos One Nederlands verstaat. Geven de nonnen daar geen les in ?
icon

Beste antwoord door Tim S 11 October 2018, 16:22

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

20 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hey Wout ik merk dat je nogal geïrriteerd bent dat de spraakservice nog niet werkt voor je Sonos One. Helaas wachten we nog altijd totdat Amazon deze service in Nederland beschikbaar maakt.

De nonnen spreken enkel Latijn overigens.
Reputatie 1
Badge +1
Hey Frank N, dat is natuurlijk wel een erg snel gemaakte conclusie, en het nadeel is dat ik het daarmee volledig oneens ben zoals je kunt begrijpen.

Daarin vraag ik mij dan af of dat eventueel zou kunnen komen omdat je met de Sonos Beam en zijn verschillende spraakassistenten vergeten bent te overleggen welk antwoord je het beste zou kunnen geven.

En ik eigenlijk nog wel wilde vragen om die Sonos Beam uit te kunnen testen om te kijken of hij, met een van zijn assistenten, de door mij aan Siri gestelde vragen en opdrachten ook zou kunnen aanleren.

Verder heb ik er maar vanaf gezien om een van mijn Sonos One's voor een taalcursus in aanmerking te laten komen, er zou een spraakverwarring kunnen ontstaan tussen al die spraakassistenten.
Ik heb google en sonos one samen in huis gehad om te teste welke ik zou nemen naast mijn sonos installatie.

Je kan dus daadwerkelijk google kennis laten maken met alexa .( hé google meet alexa )
Google stelde zich netjes voor . Enkel alexa had geen zin in een tweede vrouw in huis ?
Reputatie 4
Badge +3
@Woutbkk
Spraakservices binnen Nederland/België werken niet op Sonos op het moment. Ongeacht of je hier hiermee eens of oneens ben, veranderd dit feit niet. Alexa is op het moment de enige officiële spraakservice die ondersteund wordt door SONOS ONE en BEAM, maar dan alleen in bepaalde regios, waar Nederland/België niet onder vallen. Andere spraakservices zoals Google Voice of Siri zijn op het moment nog geen officiële berichten over of dit en wanneer dit ondersteund gaat worden.

Zoals uitgelegd door Frank wachten we nog altijd op antwoord van Amazon zelf wanneer Alexa binnen onze regio ondersteund gaat worden. Zodra we hier officieel bericht over krijgen zullen we dit delen met onze klanten via onze website. Ditzelfde geld voor andere spraakservices die we mogelijk gaan ondersteunen in de toekomst.
@emily p
Sinds vandaag ondersteund sonos ook siri .
Je kan dus via ipad of i phone commando ś geven aan je sonos . Welliswaar enkel je eigen play list of aple music
Reputatie 1
Badge +1
@Woutbkk
Spraakservices binnen Nederland/België werken niet op Sonos op het moment. Ongeacht of je hier hiermee eens of oneens ben, veranderd dit feit niet. Alexa is op het moment de enige officiële spraakservice die ondersteund wordt door SONOS ONE en BEAM, maar dan alleen in bepaalde regios, waar Nederland/België niet onder vallen. Andere spraakservices zoals Google Voice of Siri zijn op het moment nog geen officiële berichten over of dit en wanneer dit ondersteund gaat worden.

Zoals uitgelegd door Frank wachten we nog altijd op antwoord van Amazon zelf wanneer Alexa binnen onze regio ondersteund gaat worden. Zodra we hier officieel bericht over krijgen zullen we dit delen met onze klanten via onze website. Ditzelfde geld voor andere spraakservices die we mogelijk gaan ondersteunen in de toekomst.


Deze reactie, een maand na de mededeling van Frank N, is wat vreemd en niet van toepassing maar sommige personen willen zich gewoon even "laten horen" lijkt mij de noemer waar ik het onder zal plaatsen.
Reputatie 1
Badge +1
Zou het niet beter zijn de verkering met Amazon Alexa op te geven, het duurt wel lang voordat ze het Nederlands onder de knie heeft, en over te stappen naar de Google Assistent die zelfs de dikke Van Dale voor je kan oplezen in het Nederlands (vanaf 24 oktober).
Reputatie 4
Badge +3
We gaan meerdere voice services tegelijk ondersteunen, dus wat dat betreft heeft de samenwerking met Alexa niks te maken met onze samenwerking met Google. Het ontwikkelen van de software en het gebruik van de API van Google en dergelijke neemt tijd in beslag. Vandaar dat we je vragen geduld te hebben, omdat we zelf ook nog niet weten wanneer dit ondersteund gaat worden.
Reputatie 1
Badge +1
Het is natuurlijk altijd goed en aanbevelings-waardig om meerdere services te gaan ondersteunen en ik verwacht dat Siri er ook bij zou kunnen komen als het aan de Apple kant een financieel voordeel zou kunnen zijn (Apple pay).

Maar het nadeel is gewoon dat sonos de Alexa van Amazon niet eens goed werkende krijgt in het Nederlands en is de vraag natuurlijk als je het een niet goed krijgt waarom zou je dan twee of drie verschillende dingen tegelijk willen uitbrengen, dat vraagt om problemen.

Dus wachten we gewoon weer af en vraag ik tussendoor aan Homey wat voor weer het de volgende dag zal worden (in het Nederlands) en als het slecht weer is besteld en betaald Siri mijn boodschappen en laat ze thuis bezorgen.
Reputatie 7
Badge +2
Het is natuurlijk altijd goed en aanbevelings-waardig om meerdere services te gaan ondersteunen en ik verwacht dat Siri er ook bij zou kunnen komen als het aan de Apple kant een financieel voordeel zou kunnen zijn (Apple pay).

Maar het nadeel is gewoon dat sonos de Alexa van Amazon niet eens goed werkende krijgt in het Nederlands en is de vraag natuurlijk als je het een niet goed krijgt waarom zou je dan twee of drie verschillende dingen tegelijk willen uitbrengen, dat vraagt om problemen.

Dus wachten we gewoon weer af en vraag ik tussendoor aan Homey wat voor weer het de volgende dag zal worden (in het Nederlands) en als het slecht weer is besteld en betaald Siri mijn boodschappen en laat ze thuis bezorgen.


Kleine correctie, Het is Amazon die de Alexa functie nog niet in de Benelux actief heeft.
De app is er misschien, en vanuit Amazon is er mogelijk een kleine support voor, maar officieel hebben ze hun dienst nog niet in Nederland, Belgie en Luxemburg actief.
Als ze hun dienst in de Benelux activeren, zal Sonos de dienst ook in de Benelux aan zetten.
Zo geeft Amazon weer dat Belgie en Nederland ondersteunt word, maar in de Engelse taal.
Pas als Amazon de Nederlandse taal verwerkt heeft in hun systeem, en dus 100% de support er voor kan dragen, zal de functie op Sonos ook actief worden.
Dit heeft dus niks te maken met wat Sonos wel of niet kan.
Naast dat het volledig in handen ligt van Amazon, staat Sonos wel voor goede werking van een dienst.
Het verkeerd begrijpen van ons Nederlands-Engels accent op een Engelse Alexa dienst word meer gezien als irritatie dan een goed werkende dienst, mede nog een extra reden dat de spraakdienst nog niet actief is op Sonos.
Reputatie 1
Badge +1
Dus de sonos gaat straks netjes ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) spreken, naar de meeste mensen denken op z'n Haarlems, alleen klopt dat natuurlijk niet helemaal.
Natuurlijk blijft het afwachten en zou het iets kunnen worden met een licht Engels accent, iets Limburgs er in hoeven we natuurlijk niet op te rekenen.
Dan is het natuurlijk, zoals ik al eerder aangaf, gewoon afwachten.
Reputatie 7
Badge +2
Dus de sonos gaat straks netjes ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) spreken, naar de meeste mensen denken op z'n Haarlems, alleen klopt dat natuurlijk niet helemaal.
Natuurlijk blijft het afwachten en zou het iets kunnen worden met een licht Engels accent, iets Limburgs er in hoeven we natuurlijk niet op te rekenen.
Dan is het natuurlijk, zoals ik al eerder aangaf, gewoon afwachten.

Ben zelf ook benieuwd hoe Amazon dit gaat aanpakken.
Maar in praktijk, zou Amazon net zoals Google met hun streetview, door het gehele land moeten gaan met een microfoon (ipv camera zoals Google dat deed), met de vraag mensen hun accent op te nemen.
Zodat ze deze data kunnen tweaken op hun Alexa systeem, waarna ze daadwerkelijk officieel support in de Benelux kunnen geven.
Dit is in iedergeval mijn persoonlijke interpretatie van een succesvolle uitrol van hun spraakdienst in de Benelux.
Heb in de wandelgangen vernomen dat dit zo gedaan is voor bijvoorbeeld Ierland, die een redelijk extreem ander accent heeft ten opzichte van een inwoner in Londen.
Ik praat met mijn "Alexatje" in het Engels op mijn Sonos One. Werkt prima hoor, de weersverwachtingen, verkeersinfo, Wikipedia vragen, playlists van mijn Spotify enz... ze luistert goed naar me.

Wel even geduurd vooraleer ik alle hindernissen heb overwonnen had bij de installatie ervan :-)
My name is John Doe (haha)
Een van de verkoopargumenten voor aanschaf van een beam of one was en is dat deze in 2018 Nederlands zouden ondersteunen. Ga er vanuit dat deze belofte waar gemaakt wordt.
Reputatie 7
Badge +2
Een van de verkoopargumenten voor aanschaf van een beam of one was en is dat deze in 2018 Nederlands zouden ondersteunen. Ga er vanuit dat deze belofte waar gemaakt wordt.
Dat is ook het geval, voor het gros van de landen waar de speakers verkocht worden.
Dat een Amazon uiteindelijk in de Benelux zijn spraak functie nog niet uit brengt is helaas iets waar wij weinig aan kunnen doen.
Houd goed onze website en email nieuwsbrief in de gaten, het zou zomaar kunnen dat er wel een spraakdienst in Nederland actief zal zijn.
Reputatie 1
Badge +1
Alexa of Assistant maar ook Siri maakt niet veel uit als spraak systeem voor Sonos dit vanwege de beperkte ruimte van het geheugen wat in de speakers zit.
Zouden ze het echt goed willen laten werken ontkom je er niet aan dat er dus extra servers moeten komen waar de speaker zijn gegevens vandaan haalt welke wij opvragen.
Ook moet er dan een betere beveiliging in de firmware komen vanwege het internet gebruik van het sonos systeem en daar hoor je op dit moment nog niets over.
Dus veilig tegen je sonos kletsen zal nog wel een tijdje op zich laten wachten, al stond dat er niet bij.



En tot op heden staan de onderwerpen hier over ook nog steeds overal door het forum heen en niet op één plaats wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.
Reputatie 1
Badge +1
Als ik de laatste aanbieding lees die ik net 05-11-2018 11:45uur binnen kreeg zit de stembediening er al netjes werkende in volgens het bericht. Zal wel een foutje zijn.



SONOS
Kleurrijk luisteren.
De limited edition-collectie is nu verkrijgbaar.
Geïntrigeerd door de relatie tussen geluid en interieurdesign hebben Sonos en het bekende Deense meubel- en woonaccessoiremerk HAY vijf kleurenversies van de Sonos One ontwikkeld op basis van HAY's kleurenpalet voor 2018.

De HAY Sonos One is de kleurrijkste manier om van verrassend intens, kamervullend geluid te genieten. En met ingebouwde AirPlay en stembediening, is hij klaar voor de toekomst.:?

Beperkt aantal voorradig.
Koop nu voor €259
Verkrijgbaar zolang de voorraad strekt.
Reputatie 3
Badge +2
Alexa of Assistant maar ook Siri maakt niet veel uit als spraak systeem voor Sonos dit vanwege de beperkte ruimte van het geheugen wat in de speakers zit.
Zouden ze het echt goed willen laten werken ontkom je er niet aan dat er dus extra servers moeten komen waar de speaker zijn gegevens vandaan haalt welke wij opvragen.
Ook moet er dan een betere beveiliging in de firmware komen vanwege het internet gebruik van het sonos systeem en daar hoor je op dit moment nog niets over.
Dus veilig tegen je sonos kletsen zal nog wel een tijdje op zich laten wachten, al stond dat er niet bij.



En tot op heden staan de onderwerpen hier over ook nog steeds overal door het forum heen en niet op één plaats wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.


?? De spraak-assistenten maken gebruik van de Cloud-servers van de betreffende spraak-service (Amazon/Google), dat heeft niks met het interne geheugen van de Sonos speakers te maken.

Die beveiliging is er al lang, dat is de reden dat iedereen sinds de laatste updates (en in ieder geval al als je Alexa ging gebruiken) zijn Sonos Account moest verifieren.
Reputatie 7
Badge +2
Zie graag bronnen tegemoet alvorens deze conclusies gemaakt worden, dit zet andere klanten namelijk op het verkeerde been.
Spraakdiensten hebben niks te maken met het interne geheugen van Sonos, dit heeft alleen invloed op lokaal opgeslagen informatie zoals een muziekbibliotheek of afspeellijsten.
Tevens klopt het dat de microfoon's al in de speaker zitten, dus de speakers is ready om een spraakdienst actief te krijgen, los van het feit dat er nog geen spraakdienst in de Benelux actief is.
Verder maakt spraakdienst dus gebruik van de servers van deze dienst, dus van Google, of Amazon, of Apple.

Zie tevens graag je informatie tegemoet over de firmware van Sonos en hoe dit niet veilig zou zijn.
Als er iets is, dan is het Sonos die veiligheid en beveiliging van het product zeer belangrijk vind, kijk naar de GDRP/AVG regelgeving, en hoe Sonos nu met email adres en wachtwoord is dicht gezet.
Hoe via IP commando's informatie uit de speakers te halen was, wat tegenwoordig niet meer mogelijk is.
Hoe het forum werkt en hoe topics verspreid staan over verschillende locaties heeft verder weinig te maken met dit topic: Spraak Nederlands.

Als je een vraag hebt geven we zover mogelijk graag antwoord, maar zet aub geen mening op het forum die je als feit wilt laten overkomen.
Reputatie 7
Badge +2
Sonos heeft per 2 Juli 2019 de Google spraakdienst voor de Nederlandse markt online gebracht.
Zie hiervoor de officiele melding in het volgende topic.

We zullen de oude topics sluiten aangezien er in veel informatie beschreven staat wat mogelijk niet up-to-date is.

We zien dan ook graag nieuwe topics aangemaakt mochten er vragen zijn over de spraakdienst.
Zie ook graag ons topic welke beschrijft hoe je Google Assistent kan opzetten, of het volgende topic met wat tips mochten er problemen zijn bij het opzetten of gebruik van de spraak dienst.